Hoppa till textinnehållet

Huvudkolumn



2014-02-06


DirektPress ökar sin räckvidd rejält i Orvesto konsument, se länk nedan.
http://www.resume.se/nyheter/dagspress/2014/02/05/direktpress-enda-stora-ljusningen/

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pressmeddelande Mälarö Tidning

___________________________________________________


_____________________________________________________

PRESSMEDDELANDE

 
 
 
19 juni, 2013
 
Roxen hjälper DirektPress att effektivisera sin utgivning
 
DirektPress, en av Sveriges största utgivare av annonsfinansierade lokaltidningar, tar hjälp av Roxen Editorial Portal för att effektivisera produktionen av sina tidningar. DirektPress 19 tidningar fokuserar på lokal nyhetsjournalistik och lokal annonsering och har en samlad upplaga på runt en miljon exemplar varje vecka.
 
Bytet till Roxen Editorial Portal kommer efter en omfattande utvärdering av marknadens ledande redaktionella system. En RFI-process, där man jämfört systemen avseende mer än 100 parametrar, har kompletterats med testkörning i skarp produktion. Och valet kom alltså att falla på Roxen Editorial Portal som nu införs succesivt vid samtliga Direktpress redaktioner.
 
-     Vårt mål var att hitta ett nytt, modernt redaktionellt system som hjälper oss att frigöra tid för det redaktionella innehållet. Det är den lokala journalistiken som är vår kärna och med Roxen Editorial Portal får vi ett lättanvänt system som våra mer än 50 journalister kommer att gilla och snabbt lära sig. Med många parallella produktioner krävs att vi har god överblick och effektiviserar vår utgivning genom att automatisera återkommande och gemensamma moment i vår produktion, säger Roland Tipner, VD och ägare till DirektPress-koncernen.
 
DirektPress fokus ligger på lokal journalistik med målet att fånga det som händer i läsarens kvarter, stadsdel och hemort. Tidningarna distribueras till helgen hem till läsarens bostad samt finns i tidningsställ på strategiska platser på varje ort. Undersökningar har visat att tidningen sparas i flera dagar och läses flera gånger, något som bidragit till höga observationsvärden för tidningens annonsörer.
 
-     DirektPress växer och ett modernt redaktionellt system är avgörande för vår fortsatta tillväxt. Vi satsar på såväl egna helägda lokaltidningar som att utveckla lokal närvaro genom franchising. Men det är den lokala journalistiken som avgör och då vill vi snabbt kunna starta upp verksamhet, vara så effektiva som det bara går vad gäller gemensamt och återkommande innehåll och ha en väl fungerande integration mot vårt annonssystem, säger Roland Tipner.
 
Roxen Editorial Portal levereras till DirektPress som en tjänst, sk local cloud där Roxens tekniker ansvarar för funktionalitet och drift/övervakning. Det innebär att DirektPress har maximal flexibilitet och kan vara precis så många användare i systemet som man för tillfället behöver, alltid har tillgång till senaste programversionen och inte behöver ta ansvar för t.ex. hårdvara.
 
-     Vi på Roxen ser tydligt hur lokaltidningarna flyttar fram sina positioner. De erbjuder lokal redaktionell bevakning som efterfrågas och är relevant för läsarna samt inte minst en ovärderlig lokal plattform för annonsörer. För DirektPress innebär Roxen Editorial Portal att de får ett verktyg som effektivt hjälper dem att fokusera på sin lokala journalistik och därigenom växa ytterligare, avslutar Per Östlund, VD för Roxen.
 
För mer information, kontakta:
Per Östlund, VD, Roxen
tel: 0732 303013
 
Roland Tipner, VD, DirektPress
tel: 0708 15 80 01
 
Om Roxen
Roxen utvecklar webbaserade redaktionella system samt webbpubliceringssystem, sk CMS-system, för hantering av information i många kanaler, såsom i trycksaker, på nätet, via surfplattor och smartphones. Bland kunderna finns bland andra Metro International, RTL Nederlands, Shaw Newspapers samt Princeton University, Randstad och Verizon. Roxen grundades 1994. Huvudkontor och utvecklingscenter ligger i Linköping och kontor finns också i Stockholm, Amsterdam, Chicago och New York. Besök www.roxen.com för mer information.
 
 
Roxen utsågs 2012 till ett av Europas mest innovativa teknikföretag och tilldelades utmärkelsen 2012 Red Herring Top 100 Europe Award.
____________________________________________________

Ras för dagspressen 


Dagens Media 31 januari 2013

Som väntat fortsätter dagspressens räckvidder att vika neråt. Men det finns ljusglimtar – DN och Direktpress är bland de som ökar.

Direktpress, som ger ut tidningar i Stockholm, Göteborg, Uppsala, Sundsvall, Västerås och Enköping, ökar sin totalräckvidd med nästan 7 procent till 712 000 läsare, enligt Orvesto Konsuments tredje mätning för 2012 – jämfört med motsvarande mätning 2011.

Därmed är man lika stor som konkurrenten Lokaltidningen, som ökar marginellt och också når 712 000 läsare.

Även Dagens Nyheter ökar räckvidden, vilket man är ensam om bland morgonpressen. Tidningen når nu 810 000 läsare på vardagarna, vilket är en ökning på 2 procent. Tittar vi några år bakåt så har inte DN ökat i den tredje mätningen sedan 2008.

På söndagarna är dock ökningen något mindre än på vardagar, 1,64 procent, vilket gör att DN nu når 870 000 läsare.

Det betyder att DN utökar gapet till konkurrenten Svenska Dagbladet, som minskar sin vardagsräckvidd med drygt 4 procent till 435 000 läsare.

Det största procentuella tappet står dock City Landskrona för som backar med 33 procent. Tidningen når nu 18 000 läsare.

Därefter kommer Aftonbladets Sportbladet som tappar drygt 21 procent av läsarna. Räckvidden hamnar på 558 000 läsare.

Fakta

Undersökningen genomfördes under perioden 1 september – 31 december och totalt var det 14 055 personer som deltog i mätningen.
____________________________________________

MittMedia köper Sundsvalls Nyheter

MittMedia förvärvar Oberoende Publicering i Sundsvall AB som ger ut gratistidningen Sundsvalls Nyheter. Säljare är grundarna Urban Åberg och Pierre Åberg samt DirektPress.
”Sundsvalls Nyheter är en uppskattad tidning som länge imponerat på oss. Vi är glada och att få med den i vår växande gratistidningsportfölj”, säger Thomas Peterssohn, vd och koncernchef i MittMedia.
Sundsvalls Nyheter startades 2007 och ingår i tidningskedjan DirektPress, som ger ut ett flertal lokala gratistidningar i Sverige. Sundsvalls Nyheter distribueras till hushåll i Sundsvall, Härnösand, Timrå och Ånge i en upplaga om cirka 70 000 exemplar i veckan.
Sedan starten har Sundsvalls Nyheter rönt stor uppskattning både bland läsare och annonsörer. 2012 omsatte tidningen 27 miljoner kronor och hade 20 anställda.
I Sundsvall ger MittMedia sedan tidigare ut de abonnerade morgontidningarna Sundsvalls Tidning och Dagbladet. Gratistidningen fortsätter med egen redaktion och säljare i sina nuvarande lokaler och Urban Åberg kvarstår som vd.
”Det känns jättebra att vi nu går in i en ny fas och blir en del av MittMedia som ger oss förutsättningar att fortsätta utveckla tidningen för läsare och annonsörer”, säger Urban Åberg.
”Sundsvalls Nyheter har varit en spännande resa för oss.  Nu önskar jag entreprenörerna och de nya ägarna lycka till med fortsättningen”, säger Roland Tipner, vd i DirektPress.
Förvärvet av Sundvalls Nyheter är ett led i MittMedias strategi att växa inom lokala gratistidningar vid sidan om de 17 abonnerade dagstidningarna. Under det senaste året har MittMedia lanserat veckoutgivna gratistidningar i Gävle, Östersund och Dalarna.
 
KONTAKT
Thomas Peterssohn, vd och koncernchef, MittMedia: 010-709 70 1
Urban Åberg, vd, Sundsvalls Nyheter:070-624 15 99
 
Roland Tipner, vd, DirektPress: 0708-15 80 01
_______________________________________________________________________


PRESSMEDDELANDE        2012-03-09
 
 
 
Nu utkommer Västerås Tidning 2 gånger i veckan!
 
 
I ett mediaklimat där många tidningar tappar prenumeranter och upplaga väljer Västerås Tidning att gå mot strömmen. Lagom till 20-årsjubileet dubblar Västerås Tidning antalet utgivningsdagar och utkommer två gånger i veckan. Premiärutgåvan av den nya torsdags- tidningen landar i brevlådorna den 29 mars. Därefter utkommer tidningen varje torsdag och helg, året runt.
 
 
Läsare och annonsörer har länge haft önskemålet om en tidning även inför helgen och välkomnar beslutet om ytterligare en utgåva i veckan.
 
 
– En bättre jubileumspresent till våra läsare har jag svårt att tänka mig, säger Västerås Tidnings vd Britt Hallberg.
 
 
Den nya torsdagstidningen (83 000 ex) fokuserar på kommande helg, med tydliga inslag av nöje, sport och mat och dryck. Tidningen delas ut av Posten och utkommer till alla hushåll i Västerås, Hallstahammar och Surahammar.
 
 
Helgtidningen (101 000 ex) kommer som tidigare att innehålla de uppskattade delarna Billist och Hemett och i stort ha samma upplägg som idag. Helgtidningen når hela Västmanland och distribueras av Svensk Direktreklam och tidningens egna tidningsställsdistributörer.
 
 
– Gemensam nämnare för båda våra utgåvor är superlokalt – vi rapporterar om händelser från just dina gator och kvarter, säger chefredaktör Lasse Blom. Inom sporten blir det en bred bevakning med korta matchreferat, resultat och tabeller, och ett tydligt fokus på ungdomsidrott.
 
 
Västerås Tidning har under flera år kunnat glädjas åt stadigt stigande läsarsiffror och är i dag länets mest lästa tidning enligt marknadsundersökningar från Sifo Orvesto.
 
 
– Vi känner oss trygga med vårt stigande antal läsare och den ökande efterfrågan på annonsplats.
Detta gör att vi törs möta önskemålen och satsa på ytterligare en utgåva, menar Västerås Tidnings marknadschef Jaana Smolander.
 
 
KONTAKTPERSONER
Lasse Blom, chefredaktör Västerås Tidning Tel 021-30 46 01, e-post lasse.blom@vasterastidning.se
 
 
Britt Hallberg, vd Västerås Tidning
Tel 021-30 46 10, e-post britt.hallberg@vasterastidning.se
 
 
Jaana Smolander, marknadschef Västerås Tidning Tel 021-30 46 03, e-post jaana.smolander@vasterastidning.se
 
_____________________________________________________________________________

PRESSMEDDELANDE 2011-09-19

Tidningskedjan DirektPress fortsätter sin expansion i Stockholm och startar ytterligare två tidningar. Den 8 oktober utkommer de första numren av Tidningen Årsta/Enskede och Tidningen Liljeholmen/Älvsjö. Tillsammans får de båda tidningarna en upplaga på 73.000 ex.
 
 
– Årsta och Liljeholmen är expansiva områden där det händer mycket. Det planeras nya stadsdelar och tusentals nya lägenheter. Dessutom finns det ett levande kultur- och nöjesliv i området. Och flera stora idrottsföreningar. – Det ska bli roligt att ge ut två ambitiösa lokaltidningar här, säger chefredaktör Helene Claesson.
 
Tidningarna kommer, precis som systertidningarna i innerstan, innehålla lokala nyheter, nöjesmaterial och en bostadsdel. De kommer också att ge plats för lokal debatt och lokala röster. Både i tidningarna och på nätet. På nätet kommer det också publiceras lokala nyheter varje dag. – Det här är levande områden som förtjänar bra lokaltidningar. Vår erfarenhet från innerstan är att stockholmarna saknar både bra kanaler för lokala nyheter och lokala debattforum där röster från de egna kvarteren kan få utrymme.– Nu hoppas vi kunna förse närförorterna i söder med just det, säger Helene Claesson.
 
DirektPress Stockholms vd Carina Rydberg menar att expansionen länge varit efterfrågad hos såväl kunder som verksamhetspartners. – Det är en spännande utmaning för oss att äntligen få dra igång två nya tidningar. Det innebär att erbjudandet till våra annonsörer stärks och därmed våra marknadsandelar, säger vd Carina Rydberg.

Expansionen innebär att DirektPresskedjan nu ger ut 20 lokaltidningar som distribueras veckovis över hela landet.
Tidigare i år tillkom i Stockholm tidningarna Södra Sidan, Norra Sidan, Vi i Väsby och Vi i Sollentuna. DirektPresskedjans sammanlagda upplaga är 942.000 ex. Tidningarna distribueras varje vecka till hushåll och tidningsställ.
 
För mer information kontakta:
Helene Claesson, chefredaktör DirektPress Stockholm, 0736-006 914
Carina Rydberg, vd för DirektPress Stockholm. 0736-006 919

_____________________________________________________________________

PRESSMEDDELANDE 2011-08-15
 
 
DirektPress växer i Stockholm
Tidningskedjan DirektPress fortsätter sin expansion och växer nu i Stockholm. Den 26 augusti utkommer första numret av den nystartade tidningen Vi i Sollentuna. Samtidigt blir också tidningen Vi i Väsby, som funnits sedan 2004, en del av DirektPress- kedjan.
- Det känns fantastiskt roligt att tillsammans med DirektPress kunna erbjuda de boende i Sollentuna en riktigt lokal tidning,  säger Jukka Tuurala, vd för de båda tidningarna.
Sedan 2007 har Vi i Väsby kommit ut med Jukka Tuurala som ägare och ansvarig för annonsförsäljning och med Kenneth Hagberg som chefredaktör. Upplagan är 20 000 ex, varav drygt 17 600 delas ut till samtliga hushåll i Upplands Väsby kommun och resten distribueras via tidningsställ i kommunen.
- Sedan 2007 har omsättningen ökat stadigt och Vi i Väsby är i dag tidningen som de flesta lokala annonsörer ser som sitt förstaval när de planerar sin annonsering. Nu ska vi nå samma position i Sollentuna, säger Jukka Tuurala.
Vi i Väsby och Vi i Sollentuna bevakar kommunpolitiken, kultur- och föreningslivet och den lokala idrotten. På Vi i Väsbys debattsidor, som är det livligaste debattforumet i kommunen, deltar läsarna aktivt i debatten om allt som berör kommunen.
- Den utpräglat lokala profilen passar väl ihop med DirektPress tidningskoncept som bygger på att finnas nära både läsare och annonsörer. Med Vi i Väsby och Vi i Sollentuna stärker vi DirektPress-kedjan ytterligare, säger DirektPress vd Roland Tipner.
Den 12 augusti kom Vi i Väsby ut med första numret som DirektPress-tidning, utgiven av Väsby & Sollentuna Tidnings AB. Den nya tidningen Vi i Sollentuna kommer ut med första numret 26 augusti.
Expansionen innebär att DirektPress nu ger ut 18 lokala veckotidningar över hela landet, bland annat i Stockholms innerstad och i Göteborg. I våras tillkom i Stockholm tidningarna Södra Sidan och Norra Sidan.
DirektPress sammanlagda upplaga är 869 000 ex. Tidningarna distribueras gratis varje vecka till hushållen och via tidningsställ.
 
För mer information kontakta:
Jukka Tuurala, vd, Väsby & Sollentuna Tidnings AB, 0733-515623
Roland Tipner, vd, DirektPress, 0708-158001

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

PRESSMEDDELANDE 2011-03-07
 
Stockholm får en ny lokaltidning
- DirektPress-kedjan växer med tidningen Norra Sidan
 
Den 12 mars får 35 000 hushåll och företagen i stadsdelarna Spånga-Tensta och Rinkeby-Kista en ny lokaltidning i brevlådan - Norra Sidan.
 
- Vi tänker göra en lokaltidning tillsammans med våra läsare, säger chefredaktören Rouzbeh Djalaie.
 
Det är tidningsföretaget Norra MedborgarPress i Sthlm AB som tillsammans med DirektPress står bakom satsningen.
- Fem år efter att vi startade Södra Sidan i sydvästra Stockholm sprider vi, tillsammans med DirektPress, medborgarjournalistiken till andra delar av Stockholm, säger Rouzbeh Djalaie, ansvarig utgivare och chefredaktör för Norra Sidan och grundare av Södra Sidan.
Med Norra Sidan omfattar DirektPress-kedjan 15 lokala gratistidningar från Göteborg till Sundsvall. I Stockholms innerstad finns DirektPress sedan tidigare med tidningarna Östermalmsnytt, Södermalmsnytt, Vi i Vasastan och Vårt Kungsholmen.
- Genom att kombinera en stark lokal närvaro i utgivningsområdet med stödet från DirektPress skapar vi lönsamma affärer för våra tidningar, säger Roland Tipner, vd, DirektPress.
 
Det nya bolaget Norra MedborgarPress i Sthlm AB ägs av Rouzbeh Djalaie som huvudägare, DirektPress samt Petter Beckman från Södra Medborgarpress.
- Genom att bilda ett nytt bolag som blir en del av DirektPress får vi större möjligheter att etablera och utveckla tidningen, säger Rouzbeh Djalaie.
Norra Sidan kommer att inledningsvis utkomma varannan vecka för att sedan komma ut varje vecka.
Senare i år kommer även tidningen Södra Sidan att ingå i DirektPress-kedjan med Petter Beckman som chefredaktör och huvudägare.
 
För mer information kontakta:
Rouzbeh Djalaie, chefredaktör och ansvarig utgivare Norra Sidan, 0735-070149
Roland Tipner, vd, DirektPress, 0708-158001
 

Extrakolumn

 

Lokala nyheter från 
DirektPress tidningar

2014-04-22 Bålsta Bladet