Hoppa till textinnehållet

Huvudkolumn

Publicerad 2015-11-28 Skriv ut Tipsa en vän
Boendeparkering kan bli dubbelt så dyr

Foto: Markus Andersson (arkivbild)

Boendeparkering kan bli dubbelt så dyr

Dubbelt så dyrt med boendeparkering. Det är vad som krävs om staden ska växa och gator samtidigt ska göras parkeringsfria. Det fastslår trafikkontoret i en ny modell som ska få fler bilar in i parkeringshus.

Bakgrunden till utredningen är nya bostäder på Majstångsgatan i Kungsladugård. Med de nya bostadshusen försvann tidigare yta för parkering samtidigt som de nya bostäderna skapat ännu större efterfrågan på p-platser.
Planen var från början att uppföra ett nytt p-hus på Karl Johansgatan för att på samma gång få bort både gamla och nya boendeparkerare från gatumiljön. Men när Parkeringsbolaget skulle räkna p-huset insågs snart att många platser skulle riskera att stå tomma. På grund av dyra investeringar så skulle p-avgiften sluta på tre gånger så mycket som att stå på gatan.

”För lågt pris”
– Det är för lågt pris på boendeparkering i innerstaden varför många vill parkera på gatan ändå. Man kan säga att med boendeparkeringarna så har vi dumpat marknadspriset, och det finns inga privata aktörer som vill bygga p-hus för det går inte att sälja platserna, säger Hans Magnusson, utredare vid trafikkontoret.
Klart står att fler parkeringshus behövs när stadens trafikstrategi är att gaturummen ska utvecklas till något annat än parkerade bilar. Samtidigt är Norra Masthugget, Heden och Skanstorget bara ytterligare tre exempel där befintliga parkeringar kommer att behöva ersättas när bostadsplaner ska realiseras.
– På sikt så måste vi höja. Inte för att komma ikapp eller förbi marknadspriserna, men i alla fall komma i närheten av, säger Hans Magnusson.
Idén i den framtagna modellen är att höjda boendeparkeringsavgifter kan få fler bilister att frivilligt flytta in i parkeringshusen.
Samtidigt kan höjningen för det färre antalet med fortsatt parkering på gatan också täcka upp en del av kostnaden när nya p-hus ska byggas. Det genom ett avtal mellan Parkeringsbolaget och trafikkontoret.
– Vi har valt bort andra möjligheter. Till exempel att finansieringen ska ske via skattesedeln. Det skulle innebära att alla måste vara med och betala. Det är mer rimligt att de med bil får stå för kostnaden, säger Hans Magnusson.

Trappstegsmodell
Förslaget innebär att boendeparkeringarna höjs i en trappstegsmodell under tio till 15 års tid. Vi kan inte dubbla på en gång, som Hans Magnusson uttrycker det.
– Men en höjning på fem till tio procent per år anser vi är något som man skulle kunna ta, fortsätter han.
Nu är det upp till politikerna i trafiknämnden om och i så fall hur, var och när den föreslagna modellen ska tillämpas.
Klart står att fler p-hus kräver sin planering.
– Det pågår byggplaner hela tiden, och vi kan inte komma tillbaka senare om vi verkligen vill ha bort gatuparkeringen, säger Hans Magnusson.

MER OM... Boendeparkering på gatan


Dagens taxor för boendeparkering på innerstadens gator ligger på 525–635 kronor i månaden.
Månadskostnaden i p-hus hos privata aktörer i innerstaden ligger på 1 400–2 000 kronor i månaden. Hos kommunala Parkeringsbolaget i intervallet 1 100–1 450 kronor.
Kostnaden för att anlägga en p-plats i ett p-hus kostar 200 000–300 000 kronor. En plats i garage under mark 400 000–600 000 kronor.
I fallet med det planerade p-huset på Karl Johansgatan skulle priset per månad och plats bli cirka 1 500 kronor för att inte gå med förlust. Förutsatt att alla platser skulle hyras ut.
Källa: Trafikkontoret.

Tipsa en vän

Detta är en utskrift från DirektPress Göteborg

Postadress: Britta Sahlgrens gata 8C, 421 31 Västra Frölunda
Tel vxl: 031-720 55 10
E-post: web@gbg.direktpress.se
Vattenlek och allvar på Maritimans nya havslabb

LÄRORIK LEK. Havslabbet har premiär på söndag och kommer att finnas på plats resten av säsongen. Utställningen är en del av Maritimans stora miljösatsning i år.
Foto: Michael Jönsson

Annons

Tre generationer glass firas med våfflornas återkomst

Tre generationer glass firas med våfflornas återkomst

Familjeföretag. Tre generationer Müntzing har hållit liv i Triumfglass sen i mitten av 1940-talet. Felix Müntzing serverar glass i snäcka ­– en uppfinning som är helt ny för i år.
Foto: Louise Halvardsson

Skivor till kaffet – en nygammal klassiker

Skivor till kaffet – en nygammal klassiker

musikfika. Höga Nord-killarna Gustaf Dicksson, Mathias Nilsson och Anders Björnsson gillar att de får möta så många olika människor. Många som kommit för kaffets skull lockas också till skivbutiken och tvärtom.
Foto: Louise Halvardsson

#VI ÄR GBG: ”Insekterna fastnar i tullen ibland”

#VI ÄR GBG: ”Insekterna fastnar i tullen ibland”

Klubba med sting. Johan Eriksson och Mick Johansson tar maten till det extrema i egna butiken Extreme Food på Otterhällan.
Foto: Markus Andersson

Nya paviljonger i rad på paradgatan i sommar

Nya paviljonger i rad på paradgatan i sommar

tydligt vårtecken. Mall för nya uteserveringar på Avenyn. Levande och enhetligt, säger förespråkarna. Opraktiskt, menar andra.
Foto: Markus Andersson

Surast bäst när lokala ekoöl gjorde upp i test

Surast bäst när lokala ekoöl gjorde upp i test

Ekoöl. När det gäller smaken hittade Ekoguidens testpanel en sur höjdare och flera lageröl med karaktär. När det kommer till ölsorten ale, småbryggeriernas paradgren, så håller däremot den lokala ekoölen inte måttet.
Foto: Mostphotos

”Många människor har svårt att bara ta saker”

”Många människor har svårt att bara ta saker”

IDEELLA KRAFTER. Solveig Bontes och Anna Axelsson (till höger), dotter till initiativtagaren Lena Axelsson, några av dem som ser till att butiken drivs vidare.
Foto: Markus Andersson

Extrakolumn

TOPP 5 - mest lästa just nu

Läs senaste numret


Anmäl dig till vårt nyhetsbrev: