Hoppa till textinnehållet

Huvudkolumn

Publicerad 2012-02-17 Skriv ut Tipsa en vän
"Skrapan kommer att byggas"

Myndigheterna är för, privatpersoner och föreningar emot. Men på exploaterings­kontoret är man övertygad om att skrapan i Hjorthagen kommer att byggas. Illustration: Herzog och Meuron

"Skrapan kommer att byggas"

Bostadsskrapan i Hjorthagen har varit ute på samråd och nu ska drygt 80 remissvar och synpunkter hanteras. Över hälften är från privatpersoner som anser att det 47 våningar höga huset inte passar in i stadsbilden.

Trots tjusig arkitektfirma är det många som tycker att en skyskrapa på Östermalm rimmar lika illa som en tånagel i kaffet.
Drygt 80 privatpersoner, föreningar och myndigheter har tyckt till efter att byggherren Oscar Properties detaljplan för Hjorthagsskrapan legat ute på samråd.
De flesta myndigheter ställer sig positiva till byggnaden medan föreningar och privatpersoner är mer skeptiska. Stadsbilden och skrapans negativa påverkan på den kringliggande kulturmiljön och Kungliga Nationalstadsparken – som anses vara huvudstadens gröna oas – är det som bekymrar mest.
Djurgårdens hembygdsförening och Djurgården-Lilla Värtans Miljöskyddsförening anser att detaljplanen inte innehåller en tillräcklig beskrivning av hur fastigheten kommer att påverka kulturmiljön och Nationalstadsparken. Djurgårdens hembygdsförening anser att planförslaget måste omarbetas från grunden.

”Skadar naturvärden”
Även länsstyrelsen och Förbundet för Ekoparken ställer sig kritiska till skrapan. De menar att de finns uppenbar risk för att byggnaden, i sin nuvarande form, kommer att medföra direkt skada på Nationalstadsparkens kultur- och naturvärden.
Förbundet för Ekoparken föreslår i stället att de gamla gasklockorna, där det 170 meter höga bostadstornet planeras byggas, sparas i sina ursprungliga former som ett industriminne, men byggs om till bostäder inuti.
Staffan Lorentz, projektchef på exploateringskontoret tar synpunkterna på allvar men är övertygad om att skrapan i dess nuvarande utformning ändå kommer att byggas.
– Vi kommer att göra kompletterande utredningar, främst handlar det om hur fastigheten kommer att påverka stads- och landskapsbilden. Om det är så att skrapan har en negativ inverkan på Nationalstadsparken så måste det belysas tydligare. Just nu håller vi på och upphandlar de konsulter som ska göra utredningarna. I slutet av sommaren har vi gått igenom alla svar och tagit fram nytt underlag, säger Staffan Lorentz.
VAD TYCKER DU?
Vad tycker du om planerna på att bygga en skyskrapa?
Fakta

Synpunkter på Hjorthagsskrapan
"Bevara gasklockorna. Om dessa ska byggas om till bostäder, tillåt då endast så många våningar att man inte förstör stadsbilden och Stockholms siluett."
Marja Witt


”Det är kanske inte fel att bygga ett högt bostadshus i det gamla gasverksområdet, men det ska vara ett vackert hus. De gamla gasklockornas sköna rundning räcker mer än väl, och blir bra lägenheter för folk utan anmärkningsvärt goda inkomster att bo i.”
Helena Friman

”Vi som bor nära stålgasklockorna vet att vid visst väder drar röken från Värtaverkets skorstenar alldeles över gasklockan och kommer alltså att träffa en 70 meter högre skrapa. Vi undrar hur det går ihop med miljöprofilen i området?”
Kicki och Christer Langseth

"Nog kan väl skickliga och världskända arkitekter rita ett modernt landmärke som inte så till den milda grad förändrar stadens skala. Och det vid Nationalstadsparken!" Viveka Petrén Malmgren

Kommentarer

(27) Visa äldst först
  1. 1
    Ann-Caroline Mörner 2012-02-27 00:55:38 Anmäl

    Något samråd har inte skett! Varför blev det bara enkelt planförfarande?

    Det är anmärkningsvärt att ett enkelt planförfarande har tillämpats och inte det samråd som lagen ger utrymme för. Oscar Engelbert, barnbarn till Charlotte Bonnier och släkt med moderatpolitikern Helena Bonniers man Jonas Bonnier har goda förbindelser inom Stockholms kommunfullmäktige. Man höjer ofrivilligen på ögonbrynen.

  2. 2
    Erik 2012-02-23 18:15:57 Anmäl

    Bygg!!!

    Fantastiskt vacker byggnad och ett utmärkt tillskott till Stockholm! Hoppas innerligt att inte politikerna låter sig skrämmas av en högljudd och bakåtsträvande minoritet utan ser till att detta byggs! Om dessa förädringsrädda männiksor kommit till tals historiskt skulle aldrig ens stadshuset ha byggts. En byggnad som idag uppskattas av i så gott som alla stockholmare!

  3. 3
    Herbert, Tingesten 2012-02-22 23:17:37 Anmäl

    "Fakta"rutan...

    ...innehåller f ö inga fakta utan bara rena tyckerier, varav en från en av generalerna bakom Slussen-desinformationskampanjen. Där rök tyvärr Malin Wernströms journalistiska heder i mina ögon.

  4. 4
    Herbert, Tingesten 2012-02-22 23:03:34 Anmäl

    Privatpersoner...

    ... är nog för det här projektet i betydligt högre grad än artikeln ger sken av. Fler än 49 positiva har väl postat bara här? Gnälls gör det alltid oavsett vad som byggs och det kan man med gott samvete ignorera. Samma personer ville gnälla bort Globen, Årstabron, överdäckningen av Söderleden, Söder Torn och i princip allt som byggts de senaste 40 åren. Vi kan vara glada att de inte vann.

  5. 5
    Nekav 2012-02-22 21:06:53 Anmäl

    Våga mera ! t.ex så är Globen något som alla idag gillar... bygg nu !

    Mycket bra!!! Perfekt plats för en av de vackraste byggnaderna. Visa att ni bygger något för alla smaker nu och inte bara för de 38% som vill ha en enbart platt stad. Stockholm törstar efter något läckert och något som sticker ut på samma sett som kyrktorn osv. Inte ens Stockholms platta skyline förstörs eftersom denna byggnad ligger tillräckligt långt ifrån gamlastan osv... Bygg innan stockholms alla tillfällen att bli roligare försvinner. För att ge alla folks smaker något så bör även värtahamnen ges högre hus med vacker arkitektur. tack tack. Bor själv mycket nära platsen för denna magnifika byggnad.

  6. 6
    Niklas 2012-02-22 15:55:51 Anmäl

    Svar till POF

    "Hur skulle Oscars glasmonster kunna smälta in bland den k-märkta trevåningsbebyggelsen i Abessinien där den även skulle lysa upp halva Nationalstadsparken vid Fiskartorpet?" Varför ska allting smälta in? Konstig inställning angående nationalSTADSparken. Om det nu är en STADSpark så är det väl rimligt att staden på sina ställen syns även om man befinner sig i parken.

  7. 7
    Niklas 2012-02-22 15:51:22 Anmäl

    Svar till Maria Antonsson

    Maria Antonsson: Miljöprofilen är den att det bor många på liten yta. Sådant gör avstånden kortare och resebehoven mindre. Mindre behov innebär mindre utsläpp relaterat till resor (det finns en anledning till att bilinnehavet i innerstaden är mindre än hälften av den i förorten).

  8. 8
    POF 2012-02-21 23:03:20 Anmäl

    Glöm Oscarsmonumentet

    Hur skulle Oscars glasmonster kunna smälta in bland den k-märkta trevåningsbebyggelsen i Abessinien där den även skulle lysa upp halva Nationalstadsparken vid Fiskartorpet? Det övre våningsplanet skulle ligga 70 meter över Värtaverkets närmaste skorsten och stora delar av byggnaden skulle med jämna mellanrum svepas in i Värtaverkets rökgasplymer. En ännu häftigare placering skulle den få inne i kv Nimrod intill de två höga skorstenarna istället för ett nytt kraftvärmeverk. Där skulle boende på åtminstone de 20 övre våningarna få lustgaskickar varje dag - förutsatt att de överlever övriga avgaser.

  9. 9
    Anders Gardbring 2012-02-21 22:49:24 Anmäl

    Yimby

    Strindberg: Jag är en av de fyra personer som grundade yimby. Regina Kevius är inte en av dessa fyra. Kritisera gärna, men basera kritiken på fakta. Yimby är fristående och kritiserar mycket av den förda politiken. I moderaternas fall bl.a den höga parkeringsnormen, motståndet mot utbyggt tbana och bygget av förbifarten.

  10. 10
    Strindberg 2012-02-21 19:43:35 Anmäl

    Tornet skjuter Stockholms miljöprofil i sank

    Hela tiden ska Stockholm vara i "världsklass" och alla som jobbar inom kommunen ska tycka. Ingen får ifrågasätta en annan förvaltnings förslag längre. Varför ifrågasätter inte stadens invånare den samordnade propagandan, som numera kommer ut i alla ärenden? Nu stöds verksamheten upp inte bara av kommunikationschefer, som har till uppgift att indoktrinera press och radio/TV. På samma gång jobbar här det av bl a moderata stadbyggnadsborgarrådet Regina Kevius startade YIMBY. Det är ingen tillfällighet att YIMBY föreslog detta torn innan det därefter presenterades av moderaterna. Miljön ligger som vi alla vet inte moderaterna särdeles nära hjärtat. Nu tycker man att parker och grönytor kan bebyggas. Nationalstadsparken i Hjorthagen kommer t ex att bli helt nedtrampadt av detta torn, dubbelt så högt som dagen gasklocka. Tornet är energikrävande, skapar dålig markmiljö och passar inte in I det småskaliga Hjorthagen.

  11. 11
    Maria Antonsson 2012-02-21 19:07:00 Anmäl

    Gör om, gör rätt!

    Norra Djurgårdsstaden är som bekant Stockholms nya miljöprofilsområde. Därför ter sig Exploateringskontorets ja till det privata initiativet från Oscar properties, att bygga en skyskrapa, som varken till sin utformning eller funktion har någon som helst miljöprofil eller miljöambition, som mycket märklig. Ett 47 våningar högt hus blir i stället extra energikrävande när de höga våningarna ska försörjas med vatten, hissar, m.m. Det behövs dubbla pumpar, helt beroende av ström för att komma upp/ner osv. Den här höga byggnaden kommer att bli ett riktmärke, en symbol för Stockholms miljöprofilsområde – i dagens utformning ett mycket olämpligt sådant. Gör om, tänk grönt!

  12. 12
    Peter 2012-02-20 21:49:31 Anmäl

    Positivt!

    Låt staden växa och bli modern, helt otroligt vad medier ska försöka framhäva att majoriteten vill bevara staden som den är. Lägg ner det så kallade skönhetsrådet, de kostar bara pengar och stjälper utvecklingen. Denna byggnad är helt klart ett bra tillskott till staden. Det finns knapp nån modern arkitektur över huvud taget i vår huvudstad, dags för förändring!

  13. 13
    Sebastian Johansson 2012-02-19 15:57:40 Anmäl

    Majoriteten är FÖR detta bygge

    Malin Wernström, skärpning! En klar majoritet i huvudstaden är för att den otroligt fula plåtglasklockan från 30-talet rivs för att ge plats åt denna byggnad. Ändå envisas du med att enbart skriva om den lilla minoritet som så klart skriker högst. Förbundet för Ekoparken och Djurgåren-Lilla Värtans Miljöskyddsförening är notoriska för att vara negativa mot allt som ens kan kallas för nybyggnation, oavsett om det medför positiva mervärden eller ej. Det talas hela tiden att om något högt skall byggas så skall det göras i stadens periferi, där ingenting av stadens landmärken kommer till skada. Just den här platsen torde vara en av de bästa för att uppföra höga byggnader. Jag tror knappast att människor som promenerar i Hagaparken klagar på en fin designad skyskrapa i kontrast mot en grå trist gasklocka.

  14. 14
    Mats 2012-02-18 22:55:32 Anmäl

    Superläcker!

    Denna skrapa skulle verkligen utgöra en prydnad i vår redan vackra, sköna och dynamiska stad.

  15. 15
    Emil 2012-02-18 21:04:32 Anmäl

    Bygg!

    Jag skrattar åt alla som säger att skyskrapor förstör Stockholms silhuett. Stockholms silhuett är så otroligt ful och så grå och gammalmodig. Bygg några moderna skyskrapor i centrala Stockholm och visa världen att Sveriges ekonomi är bra. Dom enda argumenten jag hör för att inte bygga skyskrapor i Stockholm är att det förstör silhuetten och att det blir skuggigt. Jag hör inte en enda i New York eller Chicago klaga på skuggor. Ta era feta rövar ut ur skyskrapeområdet om ni inte vill ha skuggor. Vad i Stockholms silhuett förstörs egentligen? Är det den 500 år gamla byggnaden som är fallfärdig och ful som man inte kommer se? Utveckling är ett KRAV om staden ska vara hållbar. Man kan inte bygga på längden i all evighet. Det finns otroligt många fler fördelar som man får av att bygga på höjden, inte bara av ekonomiska skäl. Hade jag fått bestämma hade jag rivit ner centrala Stockholm och gjort om allting och gjort rätt!

  16. 16
    Niklas 2012-02-18 20:08:45 Anmäl

    Bygg

    Från universitetet ser man idag en gasklocka. Knappast något som drar folk dit. Om det istället varit en skrapa hade det varit lätt att se att det finns något annat än ett industriområde på andra sidan parken. Men en skrapa som syns kommer nya grönstråk att bildas i det idag så folktomma grönområdet.

  17. 17
    Stefan 2012-02-18 20:03:33 Anmäl

    Fantastiskt fint!

    Stockholm behöver verkligen det här huset! Bygg! Märker tyvärr att det råder en del missförstånd bland vissa. Det är inte de gamla fina tegelklockorna som ska ersättas, utan vi pratar om den gigantiska och otroligt fula stålcylindern.

  18. 18
    Arkitekten 2012-02-18 19:49:20 Anmäl

    äntligen!

    Super snygg och interessant skrapa! Hoppas att det blir av =)

  19. 19
    Johannes 2012-02-18 18:37:10 Anmäl

    Ja tack!

    Ett väldigt positivt tillskott till Stockholm, helt klart. Jag hoppas verkligen att det blir av!

  20. 20
    Fredrik Jansson 2012-02-18 18:20:22 Anmäl

    Bygg nu annars kommer aldrig en andra chansen.

    Härligt att välja ut enbart negativa åsikter när majoritet egentligen tycker någpt annat, så typiskt av stockholm! Allt är av riksintresse, tror verkligen inte att dom däruppe i Luleå skulle bry endaste skvatt av det som byggs här. Om man är emot all utvecklning då har man valt fel stad att leva i, Stockholm är en 2-miljonersstad och inte nått småstad med 5.000-20.000 invånare som många verkar ge en sken av. Stockholmare måste vara en av världens mest fientliga folkslag, jag skäms ofta över att jag tillhör just dom! Öppna ögonen och kliv ur den trygga bubblan då inser ni att världen verkligen har utvecklats sen 60-80talet och sverige inte är som vad ni påstår. Sluta vara egoistiska och börja acceptera att vi lever i en värld med ständig utveckling och förändring.

  21. 21
    V. 2012-02-18 16:42:46 Anmäl

    Fantastiskt kul!

    Äntligen drar något hit världens topparkitekter. Det kommer att bli fantastiskt i området, ge många bilder och få fler toppnamn att åta sig projekt i framtiden. Snälla, snälla! förstör inte detta för oss nu.

  22. 22
    Thomas 2012-02-18 16:19:40 Anmäl

    En byggnad att vara stolt över!

    Snygg byggnad och bra placerad i de nya stadsdelarna som uppstår när innerstaden expanderar. 80 privatpersoner och föreningar neggar men övriga 1,5 miljoner stockholmare har gett sitt tysta medgivande. Skulle det genomföras en opinionsundersökning kan jag garantera att en klar majoritet skulle vara för. Stockholmarna vill ha höga hus! Sätt fart och bygg! Jag vill inte vänta!

  23. 23
    Patric Nilsson 2012-02-18 15:50:17 Anmäl

    Berikar staden!

    Fantastiskt härlig byggnad, som kommer att berika Stockholms stadsbild/miljö. Bygg så fort som möjligt! Enda kritiken jag har är att det måste tillföras en publik lokal högst upp, så att allmänheten också får möjlighet att njuta av utsikten.

  24. 24
    Eduard Neufert 2012-02-17 22:24:52 Anmäl

    Please do not do this...

    i would like only historical buildings that fit in the Scandinavian context. So please continue to build either red or yellow houses with as little floors as possible. If you still need to build fancy modern stuff you could try do it in the suburbs, as you did before. Ser framot mitt nästa semester i Svealandet, Eduard

  25. 25
    zep 2012-02-17 20:01:43 Anmäl

    vänta nu..

    "Myndigheterna är för, privatpersoner och föreningar emot" Kan du inte ens försöka vara lite saklig Malin. Många tycker att detta hus är ett positivt tillskott, berätta om dom också. Själv skulle jag vilja påstå att byggnaden just nu är den enda ljusningen i Stockholms annars fega samtida arkitektur. Men det kräver jag förstås inte att alla ska tycka. Men det är tydligt att ni på redaktionen bestämt er för vilken opinion ni vill föra fram. Värdelös journalistik.

  26. 26
    Toni Chmielewski 2012-02-17 18:55:24 Anmäl

    Äntligen en modern byggnad med klass i Stockholm

    Tycker Stockholm förtjänar en vacker byggnad som denna, mycket av det som byggs idag är alldeles för slätstruket. Detta blir ett vackert landmärke som blir ett tillskott till Stockholms silhuett, hoppas verkligen man vågar genomföra detta. Tråkigt att ett fåtal som är negativa oftast ska få tolkningsföreträde i stadsbyggnadsdebatten. Man glömmer ofta bort den stora tysta majoriteten som ofa välkomnar nya projekt.

  27. 27
    Mikael 2012-02-17 16:27:13 Anmäl

    Fantastiskt förslag!

    En otroligt vacker byggnad och en byggnad som en stad som Stockholm förtjänar att få. Nutida arkitektur av hög klass är sällsynt i Stockholm, så den här byggnaden behövs. Att det är en hög byggnad är ingen nackdel, tvärtom! Hoppas att det blir av!