Hoppa till textinnehållet

Huvudkolumn

Publicerad 2011-09-13 Skriv ut Tipsa en vän

Hur klarar vi befolkningsökningen?

Årsta/Enskede är en av Stockholms mest expansiva stadsdelar. Två helt nya stadsdelar ska byggas i området, Årstafältet och Årstastråket. Där ska kraftledningarna ersättas av hundartals nya bostäder.
   Fler än 10 000 personer väntas flytta till stadsdelen före år 2020. Hur kommer det att påverka din stadsdel tror du? Är du rädd att dina kvarter ska förlora sin karaktär? Vad hoppas du expansionen ska tillföra?

Kommentarer

(49) Visa äldst först
  1. 1
    Närboende 2012-06-05 13:36:50 Anmäl

    Acceptera förändring

    Det kan ibland vara svårt att acceptera att saker inte förblir som de har varit men ofta är det nödvändigt. För oss som bor grannar med fältet känns en byggnation av fältet som den välsignelse som kan ge oss bättre service och mer liv. Om man alltid skulle lyssna på dem som är emot förändring så blir inget förbättrat. Låt oss få se fram emot att detta ödefält kan nyttjas av fler och bättre saker än idag. Hoppas att bebyggelsen inte hindras.

  2. 2
    Birgitta 2012-06-05 11:34:10 Anmäl

    Bakom varje hund…

    PS. Bakom varje hund finns minst en husse eller matte. Dagligen tvingar de sina värdar ut på promenad i sin stad minst tre gånger per dag. Hunden trivs bäst i grönmark eller park, det gör husse och matte också enligt dokumenterad forskning. : )

  3. 3
    Birgitta 2012-06-05 11:29:36 Anmäl

    Så vill Stockholm stad fira 10 års jubiléet!

    I år fyller Årstafältets koloniområde 10 år! Detta vill Stockholm stad fira genom att säga upp arrende-avtalet och lägga ner området om 2-3 år… Konstruktivt eller destruktivt?

  4. 4
    Birgitta 2012-06-05 11:26:06 Anmäl

    Årstaskogen är inte alls skyddad!

    George: Årstaskogen har fortfarande inget skydd trots att utredningen stod klar redan innan valet 2006! I år har den borgerliga majoriteten dragit igång en ny utredning för att skydda Årstaskogen. Jag väntar nyfiket på att se om de nu vill nagga skogen ytterligare i kanten…

  5. 5
    Birgitta 2012-06-05 11:21:04 Anmäl

    Belutet om en landskapspark taget redan 2000!

    Jan-Erik Jansson: Förtydligande, bebyggelse på Årstafältet är långt i från klart! Att Kommunfullmäktige med Moderaterna i spetsen beslutade att påbörja en utredning 2006 om att bygga ”vid” Årstafältet är egentligen ingen konflikt till att fortsätta utvecklingen av Landskapsparken. Konflikten ligger i att ”vid” förvanskades till ”på” och det är allvarligt! Vidare har det inte tillkommit någon faktor som enligt plan och bygglagen gör det möjligt att riva upp den antagna detaljplanen för landskapsparken. Nya byggplaner som tillkommit efter beslutet om landskapsparken stärker snarare behovet av ett väl tilltaget rekreationsområde för boende i söderort. Landskapsparken ska stå klar 2016!

  6. 6
    Jan-Erik Jansson 2012-05-07 19:50:04 Anmäl

    Svar till Inga Hund

    Du sparkar in öppna dörrar, Inga Hund. Beslutet om bebyggelse på Årstafältet är redan taget av majoriteten i Stadshuset. (Vad majoriteten av Årstaborna tycker förmäler inte historien).

  7. 7
    Jan-Erik Jansson 2012-05-07 19:40:05 Anmäl

    Svar till Observatör

    Jo, du har alldeles rätt. Eftersom varken du eller jag har någon kollonilott, är det bara att plöja upp sk---n och asfaltera.

  8. 8
    Observatör 2012-05-06 08:14:58 Anmäl

    Jämlika kolonilotter

    Det förstår väl alla att om man redan har en kolonilott på Årstafältet så är sannolikheten stor att man tycker att det är jämlikhet. Om man inte har en kolonilott på Årstafältet så ökar sannolikheten att man inte tycker det är jämlikt. Åsikter från kolonilottsinnehavare om att fältet ska bevaras bör tas med mycket salt. Det är klart de inte vill förlora sina privilegier.

  9. 9
    Utan hund 2012-05-04 12:56:05 Anmäl

    Obebyggt fält jämställt

    Det känns fullkomligt obegripligt att ett obebyggt fält skulle borga för jämlikhet men att ett bebyggt skulle vara ojämlikt. Inte känner jag mig mer jämlik för att fältet är tomt. Det verkar handla om att hugga åt sig några fina ord som jämlikhet och hävda att ens egen åsikt är jämlik medan sanningen är att det är taget ur luften. Söderort är inte mer jämlikt för att vi inte bygger nya lägenheter på ett öde fält. På alla ställen där nytt byggs som tex Sjöstaden, Marievik etc får något gammalt flytta sig för att göra plats. Även i fallet med Årstafältet. Några är alltid emot men majoriteten är för.

  10. 10
    Birgitta 2012-03-07 11:51:31 Anmäl

    Den politiska viljan gör hälsa och natur till klassfråga!

    I dag är det parkmark och natur som drar till sig exploatörerna. Likt det lukrativa konceptet strand-nära-läge vill man nu sälja lyxiga bostäder i natur- och park-nära-läge. Som politiker ska du borga för ett mer jämlikt Stockholm. Att skrota den utlovade och demokratiskt beslutade landskapsparken, rekreationsområdet för medborgarna i söderort och istället bygga en stadspark för den nya stadsdelen löser inte bostadsbristen i Stockholm utan borgar för infarkt i söderort. En ny stadsdel istället för ett rekreationsområde för alla blir det tydligaste beviset för oviljan att verka för ett mer jämlikt Stockholm…

  11. 11
    Närboende 2012-01-16 13:26:01 Anmäl

    Länken för lång?

    Här är en kortversion av den: http://tiny.cc/nyaplaner som går till stockholm.se, precis som den förra.

  12. 12
    Närboende 2012-01-16 13:23:23 Anmäl

    Gammal plan ersätts

    Det är mycket pekande på att det för 11 år sedan antogs en detaljplan, DP 93045 och att den skall gälla. Då planen antogs beslöts även att den max skall gälla i fyra år till. Därför behövs en ny plan. I denna ingår att göra fältet mer attraktivt genom att tillföra bostäder. Kolla gärna på www.stockholm.se/PageFiles/170538/%C3%85rstaf%C3%A4ltet%20program_liten.pdf där detta nämns, sid 6.

  13. 13
    Birgitta 2012-01-12 08:34:26 Anmäl

    Plan och bygglagen reglerar vad som är möjligt enligt lag

    Eftersom inga nya faktorer tillkommit som skulle berättiga till att frångå vad som beslutats blir det mycket svårt att riva upp gällande detaljplan för Årstafältet. Däremot finns faktorer som styrker planen. Det är av största allmän vikt att den genomförs eftertrsom man idag kan skönja ett ännu ”tätare” bebyggt söderort, vilket stärker behovet av rekreationsytan. Enligt gällande detaljplan dp 93045 ska Årstafältet utvecklas/anläggas och bli landskapspark. Landskapsparken ska stå klar senast 2016.

  14. 14
    Fredrik 2011-12-09 13:32:47 Anmäl

    Slutord - aha-uppevelse

    Mycket blir tydligare när jag inser att det finns folk som på fullaste allvar hävdar att en stad skall vara max 150 000 invånare. Det är klart att det med den åsikten i botten är rimligt att motsätta sig nybyggnation, oavsett var i Stockholm den skulle ske. Så viljan att bevara just Årstafältet är bara ett symptom på detta. Vid Valla torg går kraftledningsgatan norr om tvärbanan och man har just nu monterat ner kraftledningen då elkabeln numera lagts i tunnel. Nu kan man snart påbörja byggnation av nya lägenheter för att ge oss fler grannar och bättre service. Lite symptomatiskt för glesbygdsivrarna är ju att en mataffär vid Valla torg uppenbart inte har tillräckligt kundunderlag idag.

  15. 15
    kim queray-lundh 2011-12-03 18:36:36 Anmäl

    Kraftlednings gatan

    Någon som kan tala om för mig var den ligger,har fått för mig att den ligger utmed tvär banan men inte på vilken sida av spåret dvs Årsta torg eller Valla torg sIdan. Tacksam för svar

  16. 16
    George 2011-11-23 17:01:52 Anmäl

    Och

    Perry, du har alltså inte sett Årstafältet? Det är faktiskt ganska oanvänt. Det finns utrymme att bygga där. De som är mot att bygga på Årstafältet är ju även mot att man ska fälla en gammal rutten fallfärdig ek (TV-eken)i Stockholms innerstad . Det är verklig Stockholmsidioti! Och 1900 var invånarantalet i Sthlm ca 300 000. För mycket redan då? Tryck in dina 100 -150 tusen invånare i t ex Norrtälje så får du se hur optimalt det är. Att expanderande städer medför vissa problem håller jag med om men jag tror inte på lösningen att inte bygga eller att tvinga folk att flytta till andra kommuner (som även dom har en bostadsbrist). Även icke expanderande städer (kommuner) har sina problem. Och du, 30 hektar mot dagens 50 hektar gröna yta kommer att lämnas kvar när man bygger och Göta landsväg kommer glädjande nog att faktiskt börja användas igen! Angående Årstadal så kan du väl låta dom som bor där avgöra om det är bra eller dåligt. Innan var det definitivt inte bra!

  17. 17
    Perry 2011-11-23 12:31:23 Anmäl

    Fattat mesta rätt, George

    Jepp, 100-150tusen, då är det fortfarande vettigt ur de flesta aspekter. Kan du säga vad vitsen är med större ? Visst får man cykla, men kan man ?, kolla hur det ser ut på morgnarna med cyklar från femtioelva förorter som ska fram på underdimensionerade cykelbanor, förutom alla som har för långt till jobbet för cykel. Och som sagt ,Fjollträsk har jag nyligen dumpat. Förresten, har du sett hur ödsligt Årstadal är jämt, utom när lämmeltåget stressar till o från T-banan ?

  18. 18
    George 2011-11-22 23:57:19 Anmäl

    Slutord?

    Så 150 000 invånare oavsett hur stor eller liten staden är? Stockholm, Västerås, Boden, Örebro. Samma sak. 150 000 är det bästa. Och i fjollträsk (något nedsättande men ok) har alla låtsasjobb eller vill bli kändisar eller vill bli finanshajar. Och cykla får man inte göra här men gärna någonannastans. Har du Perry faktiskt bott i Stockholm. Varför bryr du dig om ett Årstafält som du inte ens verkar ha sett i verkligheten. Vet du överhuvudtaget hur ödsligt det är?

  19. 19
    Perry 2011-11-22 22:20:04 Anmäl

    Slutord

    Kan glädja trängaihopsig- och ha-jobbiga-arbetsresor-fantasterna med att jag flyttat från Stockholmsidiotin. Kul också att se hur folk lägger in sånt jag inte sagt i sina svar. - Om det fanns en medveten regionalpolitik och därmed en stark lokal arbetsmarknad skulle inte folk tvingas hit. - Om ungdomskulturen inte var så sjukt inriktad på att centrum är ballast, alla ska bli idoler och finanshajar och allt liv utanför Stockholms tullar är retarded så skulle inte alla dra hit och tro att de har roligare. - Så alla städer i Sverige under 150tusen är 1800-tal ? Tvärtom, städer du lätt tar dig igenom med cykel är framtiden nu när oljan sinar. Dessutom kommer oljebristen att leda till kraftigt ökat behov av arbetskraft inom jordbruk. Och motsvarande kraftig decimering av låtsasjobben i fjollträsk

  20. 20
    Sarah R 2011-11-22 21:46:36 Anmäl

    Till de som har ska vara givet

    Intressant att få läsa att jag uppenbarligen gör anspråk på någon annans boende bara för att jag konstaterat att det finns MÅNGA människor som har svårt att få ekvationen boende och arbete att gå ihop. Det stämmer inte, jag hör till de lyckliga som både jobbar och bor som jag önskar. Det betyder dock inte att jag inte kan sätta mig in i de problem som ett osäkert boende - eller för all del - ett osäkert arbete på en mindre ort i Sverige med typ en stor arbetsgivare och inga eller få alternativ kan innebära. I större städer finns en större arbetsmarknad och jag hoppas att det också kan tillkomma bostäder så att de som vill ska ha möjlighet att utnyttja stadens fördelar. Den som bara ser stadens nackdelar - som Perry - har också valmöjlighet i det samhälle jag beskriver.

  21. 21
    V Brorson 2011-11-22 20:45:32 Anmäl

    Protektionism?

    Att hänvisa folk, invandrare son svenskar, till andra kommuner där det finns bostäder, är inte alls så konstigt som det låter. Det skedde en masse på 60-70-talet av den enkla anledningen att det inte fanns tillräckligt med bostäder i Stockholm. Observera att ingen blev tvångsförflyttad, invandrare eller svensk, men verkligheten accepterades då, något som dagens bostadssökande inte gör, då man kräver cykelavstånd till jobbet. Majoriteten måste nöja sig med pendeltåg eller T-bana. För att råda bot på missförhållandena finns alltid 2 läger: Ni politiker , som kanske har intressen i byggsektorn, vill ju bygga så mycket ni kan, medan vi andra vill gå varsammare fram, och kanske ställa lite krav på dagens "ska ha"-generation.

  22. 22
    George 2011-11-22 19:37:23 Anmäl

    Protektionism

    V brorson! Om vi drar ut fulla konsekvenserna av ditt senaste inlägg så undrar jag . Anser du att vi ska hänvisa invandrare till andra länder också? De bor ju inte här, som du och jag. Eftersom du vill tvångshänvisa folk till andra kommuner!

  23. 23
    George 2011-11-22 19:30:30 Anmäl

    1900-talet

    Perry! Med din invånarmaxgräns för städer(Stockholm) förflyttades vi till typ 1800- 1900 tal. Häst och vagn på Göta landsväg? Och som flera varit inne på. Det är faktiskt ganska många som vill/ känner sig tvungna att flytta till och bo i Stockholm av olika anledningar.

  24. 24
    V Brorson 2011-11-22 19:17:02 Anmäl

    Sara.

    Något udda resonemang du för Sara Om vi drar ut fulla konsekvenserna av ditt senase inlägg, så skulle m a o Perry lämna sin lägenhet till dig, och själv flytta ut på landet? Det finns gott om invändningar mot detta, men det räcker med en enda: Han bor här, men det gör uppenbarligen inte du. I övrigt kan sägas att det finns fler lärosäten i landet, och "måste" man jobba i Stockholm, finns det bostäder inom pendlingsavstånd.

  25. 25
    Sarah R 2011-11-22 14:11:55 Anmäl

    Urbanisering - för jobb och utbildning kanske?

    Du Perry som redan har en bostad och kanske jobbar, har det lite mysigt - vad vet jag - när du går runt i din närmiljö är kanske inte så intresserad av andra flyttar hit. De som däremot måste flytta hit för att försörja sig eller som bor i tredje hand fem månader i taget är lite mer intresserade av att det blir fler bostäder i städerna där många fler möjligheter att studera och jobba finns. Det är fritt för dig att avurbanisera just ditt eget boende om du tycker att det blir för trångt. Sverige har många mindre orter av det slag du beskriver.

  26. 26
    Perry 2011-11-22 13:22:20 Anmäl

    Avurbanisera

    Finns absolut inget positvt med mer folk i Stockholm, 100-150tusen inv. är lagom maxgräns för städer, sen blir det bara grotesk trafikapparat och alla möjliga negativa effekter. Hela urbanismreligionen är bara driven av byggindustrin och finansparasiterna

  27. 27
    kimqueray-lundh 2011-11-15 22:22:20 Anmäl

    kraftledning

    Svar till dig Fredrik är att jag inte har den blekaste aning vad kraftlednings gatan är eller var den ligger. Intressant fråga. Bor du själv vid Valla Torg eller?

  28. 28
    Fredrik 2011-11-14 23:05:30 Anmäl

    Kim

    Jag menade inte att säga att du inte hade kollat att det skulle bli mest bostadsrätter i de fastigheter som kommer att byggas. Det är dock inte något som direkt snedfördelar området menar jag då det redan är blandat. Snarare är det väl bra att det byggs både hyres- och bostadsrätter. En fråga är ju om det är boendeformen eller det faktum att kraftledningsgatan delvis försvinner som är det rimligaste skälet att vara emot bebyggelse.

  29. 29
    kim queray-lundh 2011-11-14 22:48:01 Anmäl

    fredrik

    Fredrik jag är verkligen inte emot förändringar men har själv kollat upp och det är ett faktum att merparten av bostäderna kommer att bli bostadsrätter.Att det redan finns bostadsrätter vid Valla Torg tycker jag inte hör till saken,det är just kärnan att det byggs för lite hyresrätter. Om man nu vill köpa sig en lägenhet så finns det redan att tillgå.

  30. 30
    Fredrik 2011-11-14 00:12:00 Anmäl

    Årstastråket

    Var inte orolig Kim. Det finns alltid folk som är emot förändring. Så Årstastråket har helt klart sina motståndare också. Frågan är om det är rimligt att vara emot fler bostäder bara för att man tror att det mest blir bostadsrätter. Redan idag har ju Valla Torg-området en blandning av hyres- och bostadsrätt. Det är nog rimligt att anta att även de nybyggda kommer att vara av båda typerma.

  31. 31
    kim queray-lundh 2011-11-13 11:06:30 Anmäl

    Årsta stråket

    Det pratas så mycket om bebyggelse på Årsta fältet men så lite om Årsta stråket. Bor vid Valla Torg och det lilla grön område som finns bakom mitt hus kommer att försvinna och med det alla rådjur,harar och diverse smådjur.Att det behövs bostäder är ett faktum men det är också ett faktum att merparten av de bostäder som skall byggas är bostadsrätter och vilka ungdomar har råd med dessa bostäder. Varför diskuteras inte Årsta stråket och var finns de människor som är emot detta. Kim

  32. 32
    trött på propaganda 2011-11-11 12:44:59 Anmäl

    Demokratin är inte satt ur spel

    Den nu pågående planeringen är inte odemokratisk. Beslutet att påbörja planeringen har tagits av de politiker som utgör en vald majoritet. Att påstå att beslutet att anta nuvarande detaljplan var mer demokratiskt än det senaste är faktiskt bara dumheter. Jag vill inte att en motståndsrörelse ska bestämma vilka beslut som ska uppfattas vara demokratiska.

  33. 33
    Fredrik 2011-11-10 11:36:08 Anmäl

    Fel om möten

    Jag ser att i ett gammalt inlägg från 2011-10-16 här så skrivs det att en majoritet vid tex open space-mötet varit emot bebyggelse av Årstafältet. Jag skulle påstå att det inte stämmer. Däremot stämmer det att en högröstad minoritet som var emot bebyggelse ägnade sig åt att avbryta och tillrättavisa medlemmar av den majoritet som var intresserade av att föra en konstruktiv dialog om hur en bebyggelse skulle ske och vad som var viktigt att fokusera på. Helt klart var majoriteten av deltagarna på open-space-mötet positiva till en bebyggelse.

  34. 34
    George 2011-10-27 18:17:08 Anmäl

    Mycket grönt kvar

    Avslutningsvis så vill jag upplysa om att med det nya bygget så kommer ändå ca 60 procent av parkområdet vara kvar. Parken kommer ha en yta på 30 hektar mot 50 hektar idag (Varav 10 hektar är idrottsplaner). Något betonggetto pratar vi inte om här. Bygget är synnerligen välplanerat och om man bemödar sig med att läsa innantill så ser man det ganska klart. Vad fan bråkar ni om?

  35. 35
    Inge Kuhl 2011-10-25 16:55:17 Anmäl

    Majoritet?

    Bra, Terppi. Fixa en sån enkät. Får du mer än 17000 ja-svar är saken biff. Då får vi alla respektera folkviljan. Glöm för allt i världen inte bort att fråga människorna i Östberga. Dom är lika insyltade som du och jag.

  36. 36
    Terppi 2011-10-25 10:58:09 Anmäl

    Majoritet på ett samråd är inte majoritet av Årstaborna

    Lobbygruppen "Nätverket Årstafältet" med Birgitta i spetsen vill göra gällande att motståndet mot bygge på Årstafältet är något som finns hos Årstaborna i gemen. Det är snarare så här..... Att det är fler på ett samrådsmöte som är emot än för är inte ett yttryck för folkviljan. Det är ännu en bekräftelse på att den som är emot något hellre engagerar sig än den som tycker något är bra. 5000 namn har skrivit på en lista. Vad säger det om folkviljan då 17000 människor bor i Årsta? Inget. En neutral enkätundersökning skulle ge sanningen. Som en person som anser att byggnationsförslaget är bra och att en anlagd upplyst park är bättre och tryggare än en ovårdad välkomnar jag en sådan. Jag är nämligen övertygad om att en neutralt utformad enkät skulle ge ett rungande ja till byggnation. I synnerhet eftersom stadens nyttjandestatistik ger vid handen att över hälften av alla boende i Årsta aldrig nyttjar fältet.

  37. 37
    George 2011-10-24 11:13:30 Anmäl

    Demokratisyn inte längre än vad utsikten sträcker sig!

    Menar Dick och Inge och menar Nätverket Årstafältet att folk som vill flytta till eller inom Stockholm (till Årsta) istället ska hänvisas till andra kommuner? Verkar som er demokratisyn inte sträcker sig längre än vad ni har utsikt! För övrigt så finns det gott om grönt i Årstaskogen som numera även är naturskyddsområde. Citat. "Stockholms stad kan inte ta emot alla som vill bo i Stockholm. Danderyd, Täby, Lidingö m fl måste ta emot den del av de sökande och bygga t ex hyresrätter".

  38. 38
    George 2011-10-23 08:29:05 Anmäl

    Årstaskogen

    Årstaskogen är Söderorts gröna lunga och den är numera skyddad. Årstafältet blir bebyggt och det är bra. Folk kanske inte vill bo på Lidingö eller i Danderyd. Dom vill bo i Stockholm nära stan och då passar Årsta bra.

  39. 39
    Inge Kuhl 2011-10-22 22:25:51 Anmäl

    Du har 100% rätt på alla punkter, Dick Urban

    Du tog orden ur munnen på mig. Skönt att veta att vi åtminstone är 2

  40. 40
    Dick Urban Vestbro 2011-10-22 18:42:25 Anmäl

    Stockholms stad ska inte klara hela bostadskön

    1. Det finns inget egenvärde i en ständig storstadstillväxt. Andra delar av landet måste få leva också. 2. Stockholms stad kan inte ta emot alla som vill bo i Stockholm. Danderyd, Täby, Lidingö m fl måste ta emot den del av de sökande och bygga t ex hyresrätter. 3. Om man menar allvar med hållbar utveckling kan man inte bygga bort all grönska, det som gör Stockholm så unikt attraktivt. Det finns en gräns för hur många Stockholm kan ta emot. 4. Årstafältet är unikt som landskapspark. Planen för bebyggelse är olaglig eftersom det finns en detajlplan som gäller till 2016.

  41. 41
    George 2011-10-17 09:48:09 Anmäl

    Jättebra

    Fakta är att det finns ett otroligt stort behov av bostäder i Stockholm och överallt finns det människor som vill att det ska byggas någonannanstans. Jag bor vid Valla torg och ser det inte som mitten av ingenstans eller ett fyrkantigt miljonprogram. Bor du själv vid Årstafältet? Jag ser en stor potential med Årstafältet och det kommer att byggas där och det kommer bli jättebra.

  42. 42
    Birgitta Adolfsson 2011-10-17 08:46:25 Anmäl

    Stendött!?

    George: Fakta, hur menar du? Tag reda på fakta om när tvärbanan och pendeltågstationen planerades… Kryp till korset, blir Sverige ett bättre land om alla samlas i mitten av ingenstans genom att Stockholms sista lungor slumpas bort för att förvandlas till ännu ett fyrkantigt miljonprogram av Sten?

  43. 43
    Inge Kuhl 2011-10-16 19:30:05 Anmäl

    Fakta?

    Bäste George. Det vore klädsamt om du ville redovisa vilka "vi" Årstabor är, som är nöjda med att alla grönområden bebyggs med betongbunkrar. Vem tror du att det byggs för egentligen? Våra ungdomar och studenter som verkligen skulle behöva eget, eller dom som säljer "Situation Stockholm" i T-banan? Glöm det. Dom som kommer i fråga är kapitalstarka utsocknes som har råd att köpa sig förbi alla former av kösystem, där våra ungdomar hamnar längre och längre bak. OM det ska byggas på Årstafältet, har du själv en poäng i att bygga student- och ungdomsbostäder längs med gamla motorvägen, men sedan får det vara stopp. Kollonister, drakflygare, rugbyspelare, golfare,fotbollsspelare, skidåkare mm mm har också sin rätt att vara någonstans. Några grönområden måste få finnas kvar. Även inom stadsplanerade områden. Vi kan inte helt besinningslöst asfaltera hela Mälardalen, då storknar vi själva till slut.

  44. 44
    George 2011-10-16 16:36:32 Anmäl

    Lögn, förbannad lögn och statistik

    Birgitta! Efter att detaljplanen togs har följande inträffat. Både tvärbana och pendeltågstation finns vilket gör Årstafältet till mycket mer än "svårtillgängligt, inklämt mellan miljonprogram och industriområden utan utsikt i en fuktig sänka". Är det vad du kallar för rekreationsområde väl värt att bevara? Samrådsmöten drar till sig de som är missnöjda och nu börjar vi som är nöjda med att Årsta och resten av staden expanderar tröttna på att låta bli att bygga för tusentals människor för att en ensam medelålders man ska kunna få flyga modellplan på en yta motsvarande en fotbollsplan eller att ballongflygare ska kunna starta eller landa på fältet etc... Ett perspektiv är det här. Årstaskogen och promenaden längs hela Årstaviken, det är rekreation som används av det stora flertalet i Årsta. Årstafältet görs det inte. Det finns lögn, förbannad lögn och så finns det statistik. Jag bygger på fakta.

  45. 45
    Birgitta Adolfsson 2011-10-16 11:25:47 Anmäl

    Explotionsartad tillväxt!

    Förtydligande: 10 000 nya invånare gäller bara byggplanerna på Årstafältet, då har man inte räknat in det tusentals som ska komma till i verksamheter eller de tusentals som ska flytta in i Årstastråket…

  46. 46
    Birgitta Adolfsson 2011-10-16 11:22:18 Anmäl

    Frustationen mot byggplanerna växer!

    George: Vad bygger du din statestik på? I pågående samråd om Årstafältet är övervägande delen av medborgarna emot projektet. Detta har visat sig både vid de sammankomster vid debatt med Stadsbyggnadsborgarrådet tidigt i processen och sedan när tjänstemännen tagit emot i utställningar samt sk open space och även övervägande synpunkter som inkommit i samrådsprocesserna. Det här vet både ansvariga politiker och handläggare. Över 5 000 namn inslamlat till stöd för en fortsatt utveckling av landskapsparken och gällande detaljplan DP 93045. Frustationen mot byggplanerna växer samtidigt som fler hittar till rekreationsområdet!

  47. 47
    George 2011-10-15 07:07:23 Anmäl

    Moduler på Årstafältet

    I Årsta är vi nog fler som vill att det byggas på Årstafältet än de som är emot! Men glöm inte billiga hyresrätter så att ungdomar också har råd att flytta in, För att få fältet levande på riktigt innan det storskaliga byggandet börjar kan staden ställa upp bostadsmoduler som unga och studenter flytta in i och sedan bo kvar i. Det finns varianter som håller högsta kvalitet.

  48. 48
    SLJ 2011-10-14 18:22:09 Anmäl

    Förtätning & stadsarkitektur

    Det förtätas steg för steg i Årsta och det må vara OK med ett fåtal nya hus, men det är inte snyggt att se flera nya hus med helt avvikande arkitektur & färgsättning. Finns det ingen stadsarkitekt med smak som som kan se till att nya hus anpassas till traditionen och stilen i en vacker stadsdel? Och kvarvarande grönytor & Årstaskogen måste nu sparas!

  49. 49
    Birgitta Adolfsson 2011-10-11 12:03:56 Anmäl

    Ohållbart

    Det är inte seriöst eller hållbart att låta Årsta ta all nyexploatering och dessutom förlora den beslutade och utlovade landskapsparken som skull bli en kompensation för de många mindre grönytor som redan försvunnit samt de som försvinner när Årstastråket genomförs. Stadens politiker och planerare talar om att det går att ”bygga bort” viss brottslighet. Det är ett brott mot medborgarna och framförallt barnen att bygga bort all plats för lek, rekreation och vila.