Hoppa till textinnehållet

Huvudkolumn

Publicerad 2011-09-13 Skriv ut Tipsa en vän

Vill du ha 4000 bostäder på Årstafältet?

Staden planerar att bygga 4 000 nya bostäder på Årstafältet. Vad tycker du om det?

Kommentarer

(73) Visa äldst först
  1. 1
    Andra 2013-07-26 12:15:36 Anmäl

    Bygg inte på Årstafältet

    Jag är ung och storstadsbo uppväxt i Stockholms län. Jag blir ledsnare och ledsnare när man bygger bort alla grönområden. Tycker att problemet e snarare att jobben inte borde koncentreras till Stockholm. Det är en nationell fråga. Under tiden folk inser det planerar man på kortsikt, vilket är så fel. Behåll Årstafältet och ta inspiration av Londons Hyde Park!

  2. 2
    Fältöversten 2012-05-19 10:17:06 Anmäl

    Det handlar inte om med eller utan hund!

    I utredningen ”det nya Årstafältet” hadlar om att inte färdigställa landskapsparken utan bygga igen fältet. Man beslutade redan 2006 storleken på den nya stadsdelen om 10 000 invånare. Anledningen att man sparar en liten stadspark i det nya stadsdelen på Årstafätlet är för att överhuvudtaget kunna sälja de nya dyra lägenheterna utan utsikt, med all sannolikhet dyrare än lägenheterna i Hammarby Sjöstad, men dessa inklämnda i en fuktig sänka mellan två industriområden och miljonprogram… Förlorarna blir alla boende i söderort som förtätas än mer än vad som stod klart när landskapsparken antogs. Landskapsparken var en förutstättning för att kunna exploateria i området, att bygga Årstastråket (bostäder för 4000 personer) och förtäta mindre grönområden och lek och spelplatser i befintlig bebyggelse. Nu gör man både och och försöker lansera ”det nya Årstafältet” som något positivt. Verkligheten handlar om att det tar allt!

  3. 3
    Utan hund 2012-05-04 12:43:09 Anmäl

    Stor rastplats

    Det könns konstigt att just möten mellan hundägare som rastar hundar på det gigantiska fältet är ett argument mot att fler skall få nyttja det. Om vi nu kan få det bebyggt så har fler glädje av fältet och även hundägarna blir fler och kan mötas mer, om ni plockar upp bajstet. Årstafältet till alla - bebygg det för att knyta ihop tråkiga områden som Valla torg och Östberga med ny service!

  4. 4
    Andra 2012-03-25 22:05:10 Anmäl

    Att bygga på Årstafältet påverkar människors och djurlivet

    Jag stöder de tidigare kommentarerna om att inte bygga på Årstafältet. Kan ta upp ytterligare en aspekt för icke-byggande. Väldigt många tar promenader där regelbundet. Speciellt nu när det blivit vår! Många hämtar alltså livskraft där, men även djuren gör det. Både vilda och tama. Hundtricket är högst levande vid fältet. Så många människor som träffas pga hundrastningen där. Vilka möten det blir! Fältet förenar boende i Enskede, Älvsjö, Årsta och även dem som faktiskt bilar dit bara för att ta en välbehövlig promis med sitt vovve. Varför ta bort det frågar jag? Är det pengar som ligger bakom allt detta? Fattar inte. Grönområden i söderort har vi inte alls många av... ska vi ta bort en till? Rusta upp fältet i stället, såsom det blev lovat 2000.

  5. 5
    Fältöversten 2012-03-19 09:59:53 Anmäl

    Riskprojekt faller redan innan byggstart

    Stor samhällsekonomisk vinst när utredningar visar att riskprojektet får stanna på ritbordet. Klimatbaserad forskning pekar ut Årstafätlet som riskområde för bebyggelse och flera forskare har oberoende presenterat bevis för att 100% parkmark av högre kvalité är värt mångdubbelt. Nu får både nya och gamla medborgare plats på Årstafältet. Många kommer snart kunna flytta in i de nya bostäder som byggs i Årstastråket. Nya utredningar får visa på lönsamheten i överdäckning av störande trafikled. Byggfokus får flyttas till fast mark i Västberga och partihallsområdet.

  6. 6
    Mamma i söderort 2012-03-07 09:40:25 Anmäl

    Sveket är stort och svidande

    Plötsligt stoppades all utveckling. Handelskammaren hade beslutat sig för att Stockholms sämsta läge – Årstafältet skulle förvandlas till en luckrativ affär och sålde in idén. Strax efter valet 2006 togs beslut i Kommunfullmäkltige att stoppa utvecklingen av parken istället utreda Årstafältet för bebyggelse. Genom att köra över medborgarna och konsekvent förtiga den beslutade landskapsparken, skräddarsydd forskning för att visa att den befintliga parken (alltså den påbörjade) inte nyttjades tillräckligt och därefter lyfta värdet av parkmark skulle man kunna sälja exklusiva lägenheter med parkutsikt likt det beprövade konceptet vattenutsikt. De som behöver sin nära grönmiljö mest – de som inte har råd med utlandssemestrar, fjällresor eller sommarstugor blir lurade – sveket är stort och svidande när styrande politiker i Stockholm gör grönområden till en klassfråga!

  7. 7
    Birgitta 2012-03-07 09:34:39 Anmäl

    ÅRSTAFÄLTET ÄR INGEN BAKGÅRD — ÅRSTAFÄLTETS HANDLAR OM DEMOKRATI

    Forskare Alexander Ståhle vid KTH har tagit fram en nyckel för att värdera parkmark. Forskningen redovisades på Länsstyrelsens och Stockholms läns landstings seminarium häromveckan. Fastighetsvärden ökar för bebyggelse intill natur/parkmark men även att storleken och avståndet till natur/parkmark har betydelse för fastighetsvärden. En annan viktig aspekt han lyfter är att sociala skillnader medverkar till ojämlikhet i stadsutvecklingen. Att medborgare i lägre samhällsklass blir inte lyssnade på i samma grad som medborgare av högre samhällsklass. Fakta: tillgång och kvalitativa rekreationsområden är redan snedfördelade i Stockholm. Det finns en gällande detaljplanen som anger att hela Årstafältet (alltså 100%) sedan flera år tillbaka ÄRRRRR parkmark. Detalplanen är dock inte färdigställd utan avbruten genom pågående utredning som drogs igång 2006 vilket försenat färdigställandet av vår park!

  8. 8
    Birgitta 2012-03-07 09:29:58 Anmäl

    Stockholms politiker gör grönområden till en klassfråga!

    Värdet ligger i det gröna när i princip alla strandnära lägen i Stockholm är bebyggda. I dag är det grönområden som drar till sig exploatörerna… Det ligger i politikernas händer att verka för en jämställd stad. En exploatering med en ny stadsdel i den utlovade och beslutade landskapsparken för medborgarna i söderort visar tydligt den politiska oviljan att verka för ett mer jämlikt Stockholm…

  9. 9
    Jan 2012-02-29 21:07:57 Anmäl

    Perfekt

    Det skulle vara perfekt, själv bor jag i Örby Slott och skulle kunna tänka mig att köpa en ny lägenhet om det byggs på årstafältet.

  10. 10
    ahmed 2012-01-22 22:50:58 Anmäl

    BYGG INTE !

    Bygg inte ett jävla piss i årsta era kuk sugare

  11. 11
    Fredrik 2012-01-16 09:31:49 Anmäl

    Hellre god boendemiljö än benhårt hävdande av gamla löften

    Den verkar som om vissa ständigt vill återkomma till att nu gällande detaljplan om landskapspark på Årstafältet är något slags evigt löfte. När Årstalänken stängdes framstod det möjligen som en bra idé att tillgängliggöra Årstafältet. När realiteten är att större delen av Årstafältet ständigt är öde dagtid och mörkt och otryggt på kvälsstid så är det sunt att ändra sig. Istället för att låta det vara ett mörkt ödefält kan dess nyttjande till nya lägenheter göra det attraktivt. Vi får acceptera att det idag är en bättre plan än att låta fältet vara som det är idag.

  12. 12
    Birgitta 2012-01-12 09:55:50 Anmäl

    Sociala orättvisor största riskerna 2012…

    Framtiden ter sig mörk för världen. Ekonomisk obalans och sociala orättvisor hör till de största riskerna som vi står inför 2012. Det konstaterar World Economic Forum i sin framåtblickande rapport. Det som gäller globalt gäller även lokal. http://www.dn.se/ekonomi/socioekonomiska-riskerna-hotar-varlden-2012

  13. 13
    Mamma i söderort 2012-01-12 09:27:21 Anmäl

    Landskapsparken äger förutsättningen för ett tätare söderort!

    Bristen på bostäder har alltid funnits i Stockholm och på 40-talet var boendemiljön i Stockholm i princip otjänlig. Det var då man planerade och byggde de luftiga och hälsosamma stadsdelarna som nu förtätas. På mitten av 90-talet fram till början av 2000-talet genomförandet av det täta bostadsbebyggelsen Årstaberg och Årstadal som i princip planerats utan grönmijlö eller rekreationsmöjligheter… tillsammans med detta togs detaljplanen för landskapsparken fram liksom den nya stadsdelen Årstatsråket. Nu planerar man alltså att skrota satsningen på ett juste rekreationsområde för arbetarklassens medborgare, genomföra Årstastråket och dessutom fytta in ytterligare människor i den sk Söderstaden vid Globen Slakthusområdet, liksom från det andra hållet Hornstull mot Årstadal. Allt sker medan verksamhetsområdet i Västberga, Årstaberg och Årstapark och giftiga motorleder får ligga kvar helt orörda som barriärer i det söndertrasade söderort...

  14. 14
    Birgitta 2012-01-12 08:56:18 Anmäl

    Ja till god boendemiljö för alla!

    Jag vill inte att man bygger bort söderorts sista möjlighet till ett rekreationsområde för alla. Det finns ingen anledning att bygga i Landskapsparken! Däremot säger jag ja till utveckling och nya grannar. Låt Landskapsparken möta bebyggelsen inte tvärt-om!

  15. 15
    matthias 2011-12-29 14:10:29 Anmäl

    bygg inte på naturens beskostnad!

    nu att världen står inför ett självorsakat klimatkollaps, skulle jag vilja värna om ALLA träd och grönområden som finns kvar. Bygg hus där naturen rä redan förstört, typ industriområden och annat som just nu görs vid årstaviken. vi agerar som om människan har företräde för naturen - så är det inte. människan dör FÖRE naturen gör det. vi behöver naturen mer än den oss! därför behåll det gröna, och bebgygg det gråa! hallelujah :)

  16. 16
    Andreas 2011-12-12 20:17:31 Anmäl

    För vems bästa?

    Visserligen har vi folkvalda som bestämmer. Men idag när kommunikationsvägarna och informationsspridningen bara ökar hela tiden mellan människor inte minst genom internet, så är det hög tid också att man börjar fundera på hur man på ett bättre sätt kan möta människor samtidigt som demokratin utvecklas. Vad säger närboende och hur vägs det upp mot vad som sägs vara för stadens bästa? Ingen partipolitik får väl någonsin bli så viktig att förnuft kan glömmas bort?

  17. 17
    Fredrik 2011-12-10 23:59:12 Anmäl

    Häpnadsväckande cirkelresonemang motiverar motstånd

    Jag läser att vissa verkar anse att de som är för en bebyggelse av Årstafältet borde flytta till Märsta eller Eskiltuna för där finns det plats. Det är ju ju helt bakvänt. Det är rimligen de som är för att bebygga fältet som borde bo i dess närhet och dra nytta av de fördelar som en bebyggelse kommer att ge. Om man är emot att bo i en stor och växande stad kan möjligen Eskilstuna vara ett bra mål för en flytt, om man är beredd att flytta längre bort när befolkningen i Mälardalen växer. Alla vi som bor i Stockholm har på något sätt valt att bo här. Det finns ingen rätt för oss att neka andra att göra samma val.

  18. 18
    Årsta 2011-12-10 22:27:59 Anmäl

    Kraftledning

    Hej Jag tror den går på vänster sida om tvärbanan (sett om man står med ryggen mot Södra länkeninfarten. Men nu är den nerplockat.

  19. 19
    Kristina martinsson 2011-12-03 20:50:30 Anmäl

    Bygga

    To much , naturvarden, nice to flower with thai flower

  20. 20
    kim queray-lundh 2011-12-03 18:39:50 Anmäl

    Kraftlednings gatan

    Finns det någon som kan tala om för mig vad kraftlednings gatan ligger? Jag har fått för mig att den går utmed tvär banan vid Valla Torg men på vilken sida av spåret undrar jag. Tacksam för svar

  21. 21
    M 2011-11-29 09:50:04 Anmäl

    Bostäderna behövs

    Bostäderna behövs verkligen och skulle dessutom "lyfta" områdena kring Sandfjärdsgatan och Östberga. Fler människor skulle göra att underlag för service blir bättre, dvs en matbutik som kan överleva. Självklart behövs grönområden men en stor del av fältet kommer ju vara kvar som park och handen på hjärtat, är det så vackert där idag? Blåsigt, snåriga buskar och buller från Huddingevägen..

  22. 22
    Hans Nordlund 2011-11-24 10:59:43 Anmäl

    Bygg, men inte på fältet

    Självklart skall vi bygga bostäder då staden växer. Men Årstafältet är inte rätt plats för bostäder. Se istället till att snabba på planerna för årstastråket som innehåller tusentals attraktiva bostäder i rätt läge. Och se dessutom till att dessa invånare har tillgång till en stor och attraktiv park.

  23. 23
    V Brorson 2011-11-23 22:13:08 Anmäl

    George

    Att uppmana MIG att flytta, för att tillfredsställa dina lustar känns något primitivt. Jag har redan en bostad, och tipset var avsett för bostadssökande utan bostad att söka sig till orter inom pendelavstånd, men som har avsevärt kortare bostadskö, eller ingen alls. Massor av folk pendlar dagligen. I övrigt hade jag väntat mig att en politiker, för det är du, skulle ha ett större ordförråd, och slippa planka andras inlägg rakt av. Eftersom vidare diskussioner inte leder någonstans, det blir bara upprepningar av egna eller andras inlägg, och det enda vi är överens om, är att vi inte är överens, troligtvis en generationsfråga, föreslår jag att vi utan fula efterslängar och invektiv som vuxna människor avslutar denna debatt.

  24. 24
    George 2011-11-23 20:03:19 Anmäl

    Snälla V Brorson

    Möjliheten att tillgodose önskemålet från de som vill ha en landskapspark innanför stadsgränsen, är nog dessvärre begränsat. I det sammanhanget är Årstafältet en droppe i havet. Det är helt enkelt bara att sänka kraven. Sök er till en annan kommun, typ Haninge där det också är bostadsbrist!

  25. 25
    V Brorson 2011-11-23 14:26:10 Anmäl

    Snälla Sara

    Du måste ha missuppfattat det jag skrev. Det är MÄNNISKORNA som bor på dom exemplificerade orterna,som pendlar till jobbet varje dag. Alltså inte orterna i sig själva med landskap . Om du anser dig för fiin att pendla till jobbet, behöver inte det innebära att dom människorna som gör det är sämre människor för det. För dig och dina bostadssökande vänner gäller att inse verkligheten: antingen bo kvar i andra hand, eller söka sig ut i grannkommunerna. Och pendla. Möjliheten att tillgodose önskemålet från alla som vill bo innanför stadsgränsen, är nog dessvärre begränsat. I det sammanhanget är Årstafältet en droppe i havet. Det är helt enkelt bara att sänka kraven.

  26. 26
    Sarah R 2011-11-23 07:31:46 Anmäl

    Landskap

    finns det gott om i Haninge, Tumba och Rosersberg - landskap behöver heller inte pendla till jobbet så det passar bättre att det ligger där. Ni som är emot en utveckling av bostäder på Årstafältet har det gemensamt att ni vill ha det för er själva och inte dela med er.

  27. 27
    George 2011-11-22 23:59:52 Anmäl

    För vem?

    Landskapspark för vem? Det är ju ingen som nyttjar Årstafältet! Gå ner till Årstaviken och skogen så ser du vad verkligt nyttjande innebär.

  28. 28
    V Brorson 2011-11-22 23:41:52 Anmäl

    Nu får du ge dig, Sara

    Nu får du utveckla vad du menar med DITT påhopp att jag skulle vara rädd och därför mobba andra.1.Yngre än vad jag är? Ja, helt säkert.2. Mindre etablerad och underlägsen? Det var du som sa det.. Rädd? Naturligtvis, men för vad lämnar vi därhän. Vad jag försöker säga är, att man inte kan få allt man pekar på, bara för att man själv vill ha det så. Det kallar jag inte mobbing. Inte heller giftighet, bara dagens sanning. Om den är otäck, får det stå för dig. I dettta fallet innebär det att man får göra litet själv,och söka sig ut i grannkommunerna och efterfråga lediga bostäder. I dag gäller hela Mälardalsregionen. Inte bara Stockholms stad. Jag ser personligen inget problem med att bo i ex Haninge, Tumba eller Rosersberg, och åka pendeltåg till jobbet i city. Det gör 100000-tals dagligen. Utan att skriva insändare om det. Ser du problem med sådant, blir jag uppriktigt rädd för dig. Argument? Tja, det räcker med att beslutet om Landskapspark fullföljs.

  29. 29
    Sarah R 2011-11-22 22:03:28 Anmäl

    Rädda människor mobbar andra

    Jag tittar bland inläggen och ser påhopp från rädda människor utan argument. V Brorson - du har en otäck inställning till människor som du uppenbarligen tror är 1) yngre, 2) mindre etablerad och säkerligen också på andra sätt underlägsen dig. Vet du - det roar mig att du inte har en susning. Jag ser en stor grupp människor här som försöker trycka ner de som faktiskt tycker att bostäder till fler - både de som bor i Årsta OCH Östberga (fast det är tydligt att ni nejare är mest Årstabor) och till de som vill flytta hit - är en god ide. Är ni lika aggressiva öga mot öga eller är det tryggheten i att vara anonyma som gör er så giftiga? Kommer vi att ses nästa gång det är stormöte i Årsta för planeringen som pågår?

  30. 30
    George 2011-11-22 19:49:11 Anmäl

    Protektionism

    V brorson! Om vi drar ut fulla konsekvenserna av ditt senaste inlägg så undrar jag . Anser du att vi ska hänvisa invandrare till andra länder också? De bor ju inte här, som du och jag. Eftersom du vill tvångshänvisa folk till andra kommuner!

  31. 31
    George 2011-11-22 19:46:55 Anmäl

    Bygg

    I Årsta är vi fler som vill att det byggas på Årstafältet än de som är emot! Bygget börjar nästa år och 2020-2030 kommer ingen sakna Årstafältet. Det är fakta. Gå ut och fyll Årstafältet om ni nu hävdar att det är så välanvänt. Jag har aldrig sett er därute.

  32. 32
    V Brorson 2011-11-22 18:46:37 Anmäl

    Svar till Sara S

    Jag säger samma som till Johanna 1/11 -11: Har du hört dig för i grannkommunerna? Har fungerat förut. Att begära cykelavstånd till jobbet, för alla, är en utopi. Fungerar möjligen i Degerfors, men knappast i Stockholm. I dag heter våra förorter Sigtuna/Märsta, Enköping, Mariefred/Strängnäs, Trosa mm. Visst kan man bygga, men det måste ske med förstånd, annars har vi bara ståplatser kvar här i Stockholm.

  33. 33
    Sarah R 2011-11-22 12:52:18 Anmäl

    Bostadsbrist på riktigt - klart att Årstafältet måste bebyggas!

    Stan MÅSTE växa så det knakar - för det är många som inte har en riktig bostad utan bor i andra hand, hemma hos kompisar, hemma hos föräldrar fast de redan är vuxna.... Det flyttar in människor som måste bo här för att det är här det finns jobb och studiemöjligheter. På Årstafältet planeras nu en helt ny stadsdel med plats för uppåt 10 000 människor OCH det blir park kvar. Hallå - varför bråkar ni? Är det dåligt att människor kan bo så att de kan jobba? Är det dåligt att fler får möjlighet att bo vid ett grönområde och inom cykelavstånd till city? När är rätt ålder att flytta hemifrån - 35 år som i Italien? Ska vi ha det så?

  34. 34
    hans andersson 2011-11-22 11:24:58 Anmäl

    vårda Göta landsväg

    Förtäta i såväl finårsta som ukrainaårsta men skona Årstafältet och gör därmed något riktigt bra för miljön, den expanderande och den gamla kulturmiljön. Minns att byggt är byggt och kommer aldrig tillbaka!

  35. 35
    Birgitta 2011-11-22 08:50:41 Anmäl

    Låt Stockholm växa hållbart!

    Ett plats som ger frukt som fortfarande finns i staden kan inte stå i vägen. Nu vänder det – medborgare kräver att beslutsfattare börjar visa omsorg, handlingskraft och kreativitet!

  36. 36
    V Brorson 2011-11-21 23:13:40 Anmäl

    Bostadskarriär

    Bra tanke, Marre. Kan fungera om det byggs mest HR. Däremot är det kanske inte så vanligt att någon köper en nybyggd BR, och utan vidare släpper sin gamla HR.

  37. 37
    Marre 2011-11-21 15:37:03 Anmäl

    nybyggen ger fler lediga HR i området

    har ni hört talas om bostadskarriär? det innebär att när en person t.ex. köper en bostadsrätt så lämnar den en HR som någon annan väntat på länge... "äntligen en bostad" för den som får en HR. det gäller ju att se helheten när staden utvecklas. alla kan vinna på en förändring. sedan är det en viktig poäng att det kommer att finnas många olika slags boendeformer: HR, BR o student- o gruppbostäder i den nya kvarteren. jag tycker att det ska bli spännande med en utvidgning av innerstan :)

  38. 38
    Fredrik 2011-11-08 00:16:04 Anmäl

    Gärna en park men med bostäder

    Som boende på Sandfjärdsgatan precis norr om fältet ser jag fram emot att det skall bebyggas. I dagsläget har jag mycket lätt att gå ut på Årstafältet och gör det ibland. Varje gång förundras jag över hur oinbjudande det känns. När det har mörknat känns det direkt obehagligt att ge sig dit. Att döma efter hur få människor som jag ser på fältet då jag går dit känner troligen flera likadant. Om vi nu kunde få hit 10000 grannar till så ökar möjligheten att det finns en marknad för lokal service - mataffär, restauranter etc - vilket idag i princip saknas i detta område. Vidare kan vi hoppas på att ett bebyggt Årstafält kan hjälpa til att knyta ihop Valla med Östberga till fromma för bägge områdena. Med bostäder på detta jättefält blir det fortfarande gott om öppna ytor kvar, Ytor som kan komma att nyttjas till fromma för fler än dem som idag har glädje av dagens Årstafält. Släpp fältet fritt för bebyggelse till nytta för oss alla!

  39. 39
    George 2011-11-03 17:55:16 Anmäl

    Jösses!

    Äldre berättar för yngre hur yngre kommer vilja ha det när dom blir äldre! Er förening vill jag nog inte vara med i.

  40. 40
    Birgitta 2011-11-03 15:09:35 Anmäl

    På Årstafältet kan inga billiga bostäder byggas!

    Johanna: Vi är varken galna, mot en utveckling, bakåtsträvare eller bromsklossar. Årstafältet är redan reserverat för park för medborgarna i söderort. En liten hårdgjord stadspark för den nya stadsdelen med stora delar utarrenderad till privata intressen kommer aldrig kunna ersätta den. Landskapsparken planerades för att marken är Stockholms sämsta plats att bebygga (fuktig sänka mark av lera = svindyr att bebygga) och för att kunna ge plats för förtätning i söderort. Stockholm ska växa hållbart och ge plats för alla medborgare – barn, ungdomar, vuxna och äldre. När du får barn eller kanske en nära anhörig som åldrats och behöver tillgång till en god närmiljö kommer du förstå vad vi värnar …

  41. 41
    V Brorson 2011-11-01 14:09:52 Anmäl

    Hur vi tänker

    Johanna. Har du hört dig för i grannkommunerna? För 200000 får du knappt en ytterdörr här i Stockholm. I övrigt har sign."pelle" redan svarat dig i tidigare inlägg under rubrikerna "Byggmaffian" och "Romantiker"

  42. 42
    Johanna 2011-11-01 11:17:38 Anmäl

    Hur tänker Ni?!

    När man är 24 år så klassas man som vuxen. I en annan mindre stad i Sverige hade man antagligen bott hemifrån en längre tid. Men inte i Sthlm, om man inte har pengar. mycket pengar. Eller ett jobb där man tjänar närmare 25 000 i månaden OCH har sparat kanske 200 000. DÅ har man antagligen råd att köpa en lägenhet. har man inte det, så bor man antagligen hemma eller hastar runt i hyra-svart träsket. Att Ni människor som klagar på att ert "grönområde" årstafältet försvinner, ni verkar inte friska i mina ögon.. Hur långt är det till årstaskogen?årstaviken? Det är tack vare Er,motarbetare, som vi får bo hemma tills vi närmar oss 30 sträcket. låter det rimligt för er? Jag hoppas verkligen att bygget blir av, men jag hoppas verkligen våra politiker inte bygger en ny hammarbysjöstads liknande stadsdel, där hyrorna för en liten 1a kan uppnå 5000 kronor. Bygg för folket!

  43. 43
    George 2011-10-27 18:15:35 Anmäl

    Mycket grönt kvar

    Avslutningsvis så vill jag upplysa om att med det nya bygget så kommer ändå ca 60 procent av parkområdet vara kvar. Parken kommer ha en yta på 30 hektar mot 50 hektar idag (Varav 10 hektar är idrottsplaner). Något betonggetto pratar vi inte om här. Bygget är synnerligen välplanerat och om man bemödar sig med att läsa innantill så ser man det ganska klart. Vad fan bråkar ni om?

  44. 44
    Åke Qwick 2011-10-25 17:11:22 Anmäl

    Svar till Terpi

    Eftersom beslut är taget, och politikerna knappast kommer att ändra sig, får vi anse fortsättningen på den här diskussionen meningslös. Att du är jätteglad och kiknar av skratt, förhoppningsvis utan konstlade medel, gör mig också glad. Det gläder mig också att du snart kan promenera på Årstafältet och känna dig trygg utan att behöva vara rädd för dom vilda blommorna. Ha de bra och krya på dig.

  45. 45
    Terppi 2011-10-25 10:05:32 Anmäl

    Jag gläds också!

    Tack George för informationen att både beslut och markanvisningar är klar. Det gjorde mig verkligen JÄTTEGLAD! Visste inte det. Precis som du är jag Årstabo sedan 20 år, har familj och ser fram emot att de ska byggas en del större lägenheter (bristvara idag) och att vi ska få en park värd namnet som knyter ihop Årsta och Östberga. Hellre en välskött park om än något mindre, kantad av bostäder, än vad som är idag. Kan för övrigt inte låta bli att facineras lite över argumentationen igen.... Man läser kommentarer om miljonprogramsområden, betongbunkrar och asfalt. Sedan tittar man på prospekten och ser inte något som påminner om dessa substantiv. Tydligen har signaturen Pelle gjort detsamma för då substantiven faller platt, så måste man komma på en nya infallsvinkel och kommer då på det genialiska argumentet "dataritade fuskperspektiv". Jag håller ärligt talat på att kikna av skratt.....

  46. 46
    Åke Qwick 2011-10-24 23:41:34 Anmäl

    Levande Årstafält

    Jag gläds med dig Georg. Det är alltid roligt att höra att åtminstone någon är nöjd, proppmätt och belåten. Är beslutet taget är det inte mycket att diskutera. Det är bara att hoppas att alla smakriktningarna blir tillgodosedda, och att asfalten och betongbunkrarna målas grönt.

  47. 47
    George 2011-10-24 23:01:14 Anmäl

    Levande Årstafält

    Åke! Det jag menade var att du verkar utgå från att det enbart ska byggas bostadsrätter, när det även ska byggas hyresrätter och studentlägenhter. Menar du att folk som vill bo i Stockholm istället ska bli hänvisade till andra kommuner? Jag bor i Årsta, har flyttat inom Årsta och känner en massa andra barnfamiljer som jättegärna stannar i Årsta men i större lägenheter. Varför pratar du om Södermalm? Det är ju I Årsta det ska byggas och det kommer att ske och det kommer att bli jättebra. Och även Stockholmare stående i bostadsförmedlingens kö kommer att flytta till hyresrätter på Årstafältet. Beslut är taget, markanvisning tilldelad och byggandet kommer att dra igång. Ett eventuellt okynnesöverklagande kommer kanske försena bygget något år men i övrigt inte påverka. Jag är nöjd och ser fram emot ett levande Årstafält.

  48. 48
    Åke Qvick 2011-10-24 19:25:50 Anmäl

    Jo,då., Terpi. Jag kan svara dig också.

    Mitt svar tangerar delvis det George fick. Stockholmare är den som är skriven och bor här. Gärna också jobbar, men det är inte alltid tillämpligt. Födelseort och land kan kvitta i detta fallet. Det viktiga är att människor som inte är skrivna eller bor i Stockholm inte ska kunna ställa krav på att "bygg där, där vill JAG bo". "Jag vill inte bo i Sollentuna eller Jordbro. Jag vill bo helst på Södermalm. Bygg där". Dom människorna behöver inte vara sekunda för det, men dom politiker som går på sådant betecknar jag som tvivelaktiga. Att du nämner marknadseknomi (rätten att köpa sig förbi bostadskön) visar bara att du ser bostaden som en handelsvara. Alla gör inte det. Med mer hyresrätter blir det problemet mindre. Naturligtvis ska alla behöriga kunna studera, och bo, och där kan,som jag skrev i tidigare inlägg, delar av fältet användas till ungdoms och studentbostäder. Med hyresrätt. Allmännyttigt.

  49. 49
    Åke Qwick 2011-10-24 17:54:41 Anmäl

    Fortsättn George

    Svar till din "upplysning" 1 Jag har aldrig motsatt mig byggande av student och ungdomsbostäder, men till det åtgår inte hela fältet. (se inlägg 2011-10-24 12:53:01) 2 Jaså minsann. Där talar du nog mot bättre vetande.Gå in på Björns bostadsbytare och titta! Har själv en större lägenhet, som jag vill byta mot en mindre, dessvärre på fel sida om gärdet där det inte är tillräckligt "fint" att bo. För Årstabor är det SÖDERMALM eller innerstan som gäller. Ja, inte ens Årsta. Det ligger för "ocentralt." 3 Skärpta bolåneregler gäller väl mest bostadsrätter. OK Bygg mer hyresrätter. 4 Hoppas du inte menar att det BARA ska byggas bostadsrätter.

  50. 50
    Åke Qwick 2011-10-24 17:26:27 Anmäl

    George

    Vad jag främst reagerar på i ditt resonemang är att inflyttande som ännu inte är skrivna här, och inte stått en dag i bostadskön, ska kunna komma och diktera villkoren för var man vill bo. Alla har vi naturligtvis drömmar och önskemål, en del bisarra sådana, och skulle alla få sina drömmar infriade om var det ska byggas åt just MIG, så skulle den här staden se ganska konstig ut. På 60-talet var det kranskommunerna som gällde, Haninge, Botkyrka etc, eller bo kvar hos morsan 15 år till. Dessvärre gäller det än i dag, men pretentionerna är betydligt högre. Visst används Årstafältet. Försök spela rugby, fotboll, cricket, golf, drakflyga eller odla grönsaker i Årstaskogen. Lycka till. Det behövs. Forts följer

  51. 51
    pelle 2011-10-24 16:29:42 Anmäl

    Romantiker

    Finns en hel del bostadsromantiker här som tror att bostadsbyggandet skall komma behövande till del, som t.ex. ungdomar som vill ha små billiga bostäder. Ni får nog börja i nån annan (politisk?) ände, för det ni kommer få se på Årstafältet är bara brutal vinstmaximering och överexploatering av byggfirmor som vill sälja borätt till lättlurad, överbelånad medelklass inan bobubblan spricker. Allting marknadsfört med dataritade fuskperspektiv och billigt lull-lull.

  52. 52
    Terppi 2011-10-24 15:30:06 Anmäl

    Vem är Stockholmare?

    Så, Åke, vilken av våra grundläggande principer är du mest sur på? Människors rätt att själva välja var man vill bo (ska man ha rätt att flytta till Stockholm från Knäckebrohult och behandlas på samma villkor som en infödd Stockholmare – eller hör man till en sämre klass om man är utsocknes?). Eller är det principen om marknadsekonomi som stör dig, alltså att den som betalar mest som får köpa rätten att bo på en viss plats i en viss lägenhet? Och hur ska vi se på det faktum att ca 40 % av studenterna vid Stockholms fyra lärosäten inte kommer från Stockholm? Ska bara infödda Stockholmare få studera i Stockholm? En annan intressant fråga…. VEM är Stockholmare idag? Är jag som är född i Stockholm det, trots att min mor och far kommer från Finland respektive Dalarna? Är min fru som kommer från Norrköping Stockholmare för att hon gift sig med en som (kanske??) är det? Du öppnar en spännande värld av gränsdragningara här….

  53. 53
    George 2011-10-24 14:44:11 Anmäl

    Svart eller vitt

    Åke! Ditt resonemang verkar bygga på att det enbart finns: äldre ute i landet med massor av pengar (Åk till knäckebröhult och se vad villorna kostar där så ser du att det är långt ifrån Stockholmspriser) , unga utan pengar och så ett litet fåtal som av rent egoistiska skäl vill behålla ett helt fält som enbart används av samma lilla fåtal. Jag kan upplysa dig om att 1. Många söker sig till Stockholm för att studera och även studenter behöver någonstans att bo 2. Många barnfamiljer i Årsta och i grannområdena skulle gärna flytta till något större inom Årsta(men det är inte så gott om större lägenheter i Årsta)3. Att bolåneregler försvårar köp även för unga med en bra inkomst är knappast ett argument för att man inte ska bygga 4. Att det bara ska byggas bostadsrätter.

  54. 54
    Åke Qwick 2011-10-24 12:53:01 Anmäl

    Visst har jag rätt.Terpi

    Vad du kanske har missat är, att inflyttningen sker utifrån provinserna, och det påverkar knappast bostadskön i Stockholm. Möjligen då i negativ riktning, då Stockholms ungdomar knappast kan matcha budgivningen mot ett äldre par som sålt sin villa i Knäckebröhult. Ungdomarna kan inte heller betala dom kontantinsatser eller hyror som krävs för en nyproducerad bostadsrätt. Vad som verkligen behövs i Stockholm i dag är billigare student och ungdomsbostäder, möjligen delvis då på Årstafältet, men Stockholms ungdomar måste prioriteras gentemot inflyttningen. PS. Att Årstafältet ser ruffigt ut i dag, beror på en politisk utnötningsstrategi, då allt får stå och förfalla. Avsikten är att vissa människor ska påverkas av detta , och uppenbarligen har man lyckats bra.

  55. 55
    Terppi 2011-10-24 12:09:33 Anmäl

    Åke Qwick, ja du har fel

    Du glömmer att den som flyttar in på Årstafältet lämnar något efter sig. Den som flyttar in i den bostad som den nyblivna Årstafältsbon lämnar efter sig, lämnar i tredje hand något efter sig. Till sist har bostadskön blivit lite kortare. Jag håller med signaturen "Andra" i en sak och det är att fråga Årstaborna om vi vill att Årstafältet bebyggs som planen ser ut, utan den falska propaganda om "betonggetto" som motståndarsidan försöker skrämmas med. "Vill du ha en stor, vacker, välskött park kantad av en spännande arkitektur och på köpet få bättre service och kollektivtrafik ELLER vill du bevara dagens ovårdade, otrygga Årstafält?" Jag är helt säker på att vi är fler som vill bygga än som inte vill det (även med en mindre vinklad fråga).....

  56. 56
    Andra 2011-10-23 12:52:26 Anmäl

    Att massbygga är inte lösningen. Bevara Årsta grönt!

    Politiker och ett fåtal Årsta-grannar har köpt tanken på att massbygga i Årsta. Det är inte fel att rusta upp, då 40-tals Årsta behöver en skönhetslyft. Trevligt att få nya grannar med! Ungdomar behöver någonstans att bo. Men är det realistisk att som ung vilja bo närmare stan, då vanliga medelåldersstockholmare inte kan det? Vi ska vara solidariska. Men också realistiska. Att vara ung och bo mitt i stan är en utopi. Inse detta. Skamligt att Stockholms stads politiker tjänar på oss och inte gör sin uppgift att tillfrågar oss om vad vi vill. Politiker tror sig veta bäst! Låt mig som Årstabo bestämma i mitt eget hus. Årstabor vill ha det luftligt mellan bebyggelsen. Gröna områden att ta igen oss i. Vi vill inte se in till grannens hus och hem. Vi vill inte trängas utan hellre umgås med våra grannarna. Gamla som nya. Rusta i stället upp Årstafältet till landskapspark och bygg med kvalitet i åtanke. Inte kvantitet.

  57. 57
    Åke Qwick 2011-10-22 23:13:33 Anmäl

    Arkipelag?

    Har alltid trott att man menar (vacker) skärgård när man säger arkipelag. Inte asfalterat betongghetto. Men för all del. Jag kan ha fel.

  58. 58
    Åke Qwick 2011-10-22 22:58:07 Anmäl

    Svunnen tid hm ?

    Kan bara konstatera att sign Jonas hamnat i fällan: "Upprepa en lögn tillräckligt många gånger så blir det en sanning." Hur många bostadslösa STOCKHOLMARE känner du, som skulle få sin bostadssituation löst genom en svindyr nyproducerad lägenhet? Kunde inte tro det nä. Däremot finns det gott om "wannabees"med tjocka plånböcker, men det är inte riktigt samma sak. Redan befintliga invånares åsikter måste bli minst lika viktiga gentemot dom som VILL flytta in.

  59. 59
    Jonas 2011-10-20 21:10:36 Anmäl

    Lämplig mark?

    Inläggen om lämpligheten att bygga på Årstafältet utifrån rent geologiska förutsättningar tror jag dessutom att vi kan ta med en stor nypa salt. Om de byggherrar som får äran att exploatera marken ser ekonomi i det hela, väl medvetna om det centrala läget och närheten till Stockholms innerstad, kommer vi snart få njuta av att stå i en blixtrande vacker Arkipelag.

  60. 60
    Jonas 2011-10-20 21:10:04 Anmäl

    Drömmar om en svunnen tid....

    Signaturen "Bygg på Årstafältet" har helt rätt i sin analys. Vi är fler som gärna ser bebyggelse på Årstafältet än den högljudda grupp bakåtsträvandre som drömmer sig tillbaka till en svunnen tid - i detta fall 90-talet och en otidsenlig, tack och lov, skrotad detaljplan. I stadens egen utredning kring Årstafältets nyttjandegrad kan man t ex se att över hälften av oss som bor i Årsta ALDRIG besöker Årstafältet. Om vi ställer den bostadsbrist som råder idag mot detta faktum syns motståndarnas argumentation svag för att inte säga rent egoistisk: "Jag skiter i om vissa inte har någonstans att bo, bara jag och några av mina kompisar får rulla runt i ovårdat gräs en stund."

  61. 61
    BIRGITTa Adolfsson 2011-10-17 08:41:11 Anmäl

    Stendött!?

    Blir Sverige ett bättre land om alla samlas i mitten av ingenstans genom att Stockholms sista lungor slumpas bort för att förvandlas till ännu ett fyrkantigt miljonprogram av Sten?

  62. 62
    Pelle 2011-10-16 20:33:07 Anmäl

    Byggmaffian

    Stoppa byggmaffians hänsynslösa överexploatering av söderort. Hand i hand med våra lealösa politiker bygger de hopträngd, trendig tristess utan helhetstänkande och genomtänkt kringmiljö. Kolla på den stendöda betongförorten Liljeholmskajen. Bara stapla maximalt med bostadsrätter på varandra och kränga så länge bobubblan varar. Eftervärldens dom blir hård.

  63. 63
    Margaretha 2011-10-16 17:21:36 Anmäl

    Låt nya bostäder kanta Årstafältet

    Redan 1960 när det byggdes bostäder vid Årstafältet var det tal om byggnation PÅ fältet. En OS arena var då målet. Av detta blev intet som bekant. Skälet var bla den mycket svårbyggda och leriga, blöta marken. det skulle bli alldeles för kostsamt att uppföra bostäder. Dessutom är det i dagsläget nödvändigt att "tvätta" den mark som gamla Sockenvägen utgjort. Det kostar pengar det!! Nej, bygg klart Årstastråket först och avvakta hela fältet. Det behövs under byggtiden för Årstastråket.

  64. 64
    George 2011-10-16 16:08:04 Anmäl

    Låt Årsta växa

    Bostäder på Årstafältet kommer att gå åt som smör i solsken. Det finns buss, tvärbana och pendeltåg väldigt nära och med cykel tar det 15-20 min till södermalm. Årsta växer och låt det göra det. Bygg bostäder på Årstafältet men gärna 20-30 procent som byggs billigare och som hyresrätter så blir det bostäder som unga har råd med. Det spirande klubb- och musiklivet (Walla scen - lilla Ukraina m.m) , restaurangen och den nedlagda mataffären vid valla torg behöver mer människor och inte färre. Hammarby sjöstad var i övrigt en skrottipp innan det byggdes där.

  65. 65
    Birgitta Adolfsson 2011-10-16 10:27:33 Anmäl

    Dyrt boende i en fuktig sänka…

    Vem kommer vilja betala mer för en bostad på Årstafältet, svårtillgängligt, inklämt mellan miljonprogram och industriområden utan utsikt i en fuktig sänka i jämförelse med sjöutsikt i Hammarbysjöstad? Årstafältet är värdelöst att bygga på, guld värt för rekreation för medborgare i ett allt tätare söderort. Det är lögn och ansvarslöst av stadens styrande politiker och tjänstemän att säga att det inte finns bättre ställen att bygga på!

  66. 66
    Stefan 2011-10-14 18:06:14 Anmäl

    Bostäder OCH en hel del annat

    Det är utmärkt att man bygger en hel del på Årstafältet, eller framförallt runt om, längs vägarna och gamla motorvägen. Men det borde räcka med ca 30% av fältet. Då finns det plats att anlägga även fotbollsplaner, tennisbanor mm för våra ungdomar. Naturligtvis bör även Årsta golf vara kvar (massvis med besökare) samt de redan anlagda koloniträdgårdarna. Och visst bör en stor del kunna vara en landskapspark / stadspark också.

  67. 67
    Bygg på Årstafältet 2011-10-14 11:43:44 Anmäl

    Bygg på Årstafältet

    I Årsta är vi nog fler som vill att det byggas på Årstafältet än de som är emot! Men glöm inte billiga hyresrätter så att ungdomar också har råd att flytta in.

  68. 68
    Andra 2011-10-13 19:50:09 Anmäl

    Bygg utanför storstaden

    Jag vill inte att Årstafältet och runtomkring ska tätbefolkas. Jag flyttade hit för 6 år sedan pga det var någonlunda grönt och med större ytor. Det får man inte ta bort! Skam att man låtit motorvägen vid Årstafältet förfalla sedan 2000. Elva år med förfall i stället för landskapspark!!! Känns som bor inte i Sverige längre ibland. Hoppas detta vänder! Jag vill inte ha 4000 tusen grannar till! Hur ska grannsämjan funka då?

  69. 69
    Birgitta Adolfsson 2011-10-11 11:25:30 Anmäl

    Låt Stockholm växa hållbart!

    Det är inte hållbart att låta söderort få ännu mindre grönområden och sämre rekreationsmöjligheter än det som av stadens egna utredare visade på mitten av 90-talet. Ge plats för fler och fortsätt bygga Stockholm med fler centrum!

  70. 70
    Birgitta Adolfsson 2011-10-11 11:20:39 Anmäl

    Detaljplaner regleras i PBL

    För att riva upp en detaljplan kvävs att något nytt tillkommit samt att det är av största allmän vikt… Det nya som tillkommit är forskarrapporter som varnar för bebyggelse på Årstafältet och ännu större förtätning än den som förutsågs vid tiden för antagandet av gällande DP 93045.

  71. 71
    Birgitta Adolfsson 2011-10-11 11:16:15 Anmäl

    Öppet blir stängt

    Jag har följt utvecklingen av Årstafältet sedan mitten av 90-talet. Då alla politiker var enade om att Årstafältet skulle förädlas till landskapspark. Detaljplanen växte fram över blockgränserna i dialog med medborgarna. Det slutgiltiga beslutet kubbades av Sten Nordin. Efter valet 2006 stoppade han dock plötsligt all utveckling av landskapsparken och lanserade istället Handelskammarens idé om att förvandlas Årstafältet från Landskapspark och rekreationsområde för medborgarna i söderort till en stenstad. Beslut och ansvar flyttades från medborgare och det lokala planet till Stadshuset. Finandborgarråd Sten Nordin tar emot pris som Årets kolonist sen lägger han ner koloniområden. Utvecklingen i Stockholm och Årstafältet har gått från öppet till stängt. Nu har Sten tagit emot ytterligare ett pris… http://open.stockholm.se/.

  72. 72
    Terppi 2011-10-10 11:23:41 Anmäl

    Ner med spaden!

    Självklart behövs en bebyggelse av det karga, dåligt utnyttjade blåsiga fält som idag kallas landskapspark. En modern arkitektur i kombination med en anlagd park kommer att blåsa liv i området på ett sätt som aldrig kommer att kunna uppnås annars. Det är ju inte heller så att Årstaborna skulle stå utan "naturliga" grönområden om man ger Årstafältet liv genom att anlägga en park. Lyfter bara blicken ett par hundra meter norr ut, så ser man Årstaskogen. Gör Årstaskogen till naturreservat, ge oss en vacker, levande park på Årstafältet och låt oss få 10 000 nya grannar. Då står vi alla som vinnare med bättre service, bättre kollektivtrafik och en något kortare kö av människor utan bostad.

  73. 73
    Rosa Lundmark 2011-09-29 21:04:04 Anmäl

    Gärna bostäder, men också en utbyggd landskapspark!

    Jag ser gärna bostäder runt fältet, på redan hårdgjorda ytor, och att överdäckningar av vägar övervägs. Men inte den storskaliga utbyggnad som nu föreslås. Dessutom måste de flesta bostäder bli hyresrätter, till rimliga hyror. Annars kan bara höginkomsttagare bo i området. Landskapsparken som beslutats i politisk enighet borde fullföljas. Det är skillnad på den stadspark som planeras och landskapspark. Många beslut om förtätning har förutsatt att Årstafältet blir landsskapspark.