Hoppa till textinnehållet

Huvudkolumn

Publicerad 2011-04-08 Skriv ut Tipsa en vän
Han vill att fildelning ska klassas som religion

Han vill att fildelning ska klassas som religion

En radikal falang av fildelare i Uppsala har grundat sin egen religion.
 Nu vill Det missionerande kopimistsamfundet bli registrerat som trossamfund, bland annat för att få vara i fred från polisen.
– Vi hoppas att på ett fredligt sätt kunna utöva vår religion, säger Isak Gerson, missionsföreståndare i kopimistsamfundet.

Tycker du att Det missionerande kopimistsamfundet ska få klassas som trossamfund? Kommentera gärna!

Han förnekar bestämt att det skulle röra sig om någon form av skämt eller pr-kupp.
Kopimistsamfundet är en seriös sammanslutning av radikala fildelare, betonar Isak Gerson, 19-årig filosofistudent i Uppsala.
Han är missionsföreståndare och en av grundarna till Det missionerande kopimistsamfundet.
– Jag kan förstå om det här känns avlägset för många och uppfattas som någon form av humor. Men om det inte var allvar skulle vi inte ha engagerat oss och ansökt till Kammarkollegiet om att få bli ett trossamfund. För mig är det här väldigt allvarligt.

Information får ej kränkas
Samfundets fundament är värdet av information och av att sprida information, i synnerhet över internet. Centralt i trosuppfattningen är synen på fildelning som något heligt.
– Information har ett inneboende värde som inte får kränkas. Därför är informationen och metoderna för att sprida information sakrala värden. Internet är den förlösande kraft som ger informationen sina rättigheter.
I november ansökte Det missionerande kopimistsamfundet till Kammarkollegiet om att få registrera sig som trossamfund. I slutet av mars avslog Kammarkollegiet ansökan.
Man anser att Det missionerande kopimistsamfundet inte är ett trossamfund, utan snarare en ”gemenskap”, och att kopimisternas sammankomster inte uppfyller kraven för att kallas gudstjänster.
– För mig så känns det som att de mest inriktat sig på formaliteter. Jag blev bestört och besviken för jag såg inte att de hade någon grund för sitt beslut, säger Isak Gerson.
Varför vill ni registrera ett trossamfund?
– För att bli erkända och accepterade av staten och samhället. Vi har känt oss väldigt hårt bemötta i samhället. Det här med upphovsrätt och materialrätt tas som sanningar. De aktörer som ligger bakom, som Patent- och registreringsverket, Stim och liknande organisationer, ses som de som säger sanningen – på samma sätt som katolikerna på medeltiden. Det här är ett sätt för oss att kunna diskutera vår trosuppfattning och filosofi på ett jämlikt sätt.

Vill fredas från polisen
Ett annat syfte med att erkännas som trossamfund är förhoppningen att polisen lämnar medlemmarna och deras servrar i fred i religionsfrihetens namn.
– Vi förväntar oss att bli bemötta enligt de krav som religionsfriheten ställer och hoppas på ett fredligt sätt kunna utöva vår religion.
Är det inte naivt att tro att de skulle låta er vara för att ni var ett trossamfund?
– Någon konsekvensbeskrivning kan jag inte komma med, men jag hoppas att det blir lättare att föra en dialog.
Det missionerande kopimistsamfundet grundades i höstas och består i nuläget av 10–15 aktiva medlemmar. Isak Gerson menar att det finns mängder av potentiella medlemmar över hela världen. Han betonar att kopimistsamfundet inte är kopplat till Piratpartiet, men det härstammar från samma folkrörelse.
– Vi är en stor rörelse, vi har bara aldrig organiserat oss förut. Målet är att samfundet blir en nationell rörelse och jag tror att det kan bli större än så på sikt. Så stort är intresset för de här tankeströmningarna och filosofin som vi representerar.
Kopimisterna planerar att inom kort göra en ny ansökan om att registreras som trossamfund.
– Vi ska kontakta Kammarkollegiet och diskutera vad vi behöver förändra. Sedan ska vi ansöka igen, säger Isak Gerson.

Kommentarer

(35) Visa senast först
  1. 1
    Johan 2011-04-08 10:24:44 Anmäl

    Denna jakt känner vi igen

    Jag håller med om att förföljelsen av protestanter under 1500-talet påminner idag om hur fildelare jagas. Katolska kyrkan gillade inte boktryckarkonsten, för att då förlorade dom sin kontroll över informationen. Idag är det de stora företagen som vill behålla kontrollen över informationen. Information bör vara fri.

  2. 2
    Anders S Lindbäck 2011-04-08 10:45:44 Anmäl

    Stäm staten

    Om staten inte accepterar religionen så får väl samfundet stämma myndigheten för brott mot mänskliga rättigheter. Sverige har i sin grundlag skrivit in europakonventionen om mänskliga rättigheter och där står kravet på religionsfrihet. Det står inga krav i grundlagen på vad som skall gälla för att en religion skall vara en religion - detta är uppenbarligen ett brott mot deras religionsfrihet. Jag skulle hävda att lagenstiftninge som myndigheten förlitar sig på är en inskränkning i många religioners rätt och att den bryter mot grundlagen.

  3. 3
    Adrian Block 2011-04-08 12:00:09 Anmäl

    Heja!

    Heja Isak och andra troende. Stå på dig. Hur blir man medlem?! I all härlighet Enter.

  4. 4
    Daniel 2011-04-08 12:10:12 Anmäl

    Faktiskt etablerad religion...

    Informationsfrihet är ju redan en etablerad religion med böner och annat... Fader dator (fritt från minnet, jag kan komma ihåg fel): Fader Dator, som är i Centralen. Helgad vare din skärm. Tillkomme ditt tangentbord. Ske din vilja, såsom i Minnet Så ock på printern. Vår dagliga lista giv oss i dag, Och förlåt oss våra misstag, Trots att vi icke förlåta dem som programmerat fel. Och inled oss icke i långa svarstider Utan fräls oss ifrån dumpar. Ty Företaget är Ditt Och Makten och Personalen I Evighet. Enter

  5. 5
    David 2011-04-08 13:04:19 Anmäl

    Må informationen froda dig!

    Må informationen froda dig och samfundet!

  6. 6
    Fredrik 2011-04-08 13:20:27 Anmäl

    Hubben vår

    Hubben vår, som på internet äro Helgat varde ditt lan Tillkomme min burk Ske din hastighet såsom på vägen Så ock på nätet Vårt dagliga ban giv oss idag Och förlåt oss våra kickar Såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro Och inled oss icke i fejkshare Utan fräls oss ifrån adsl Ty fibern är din Och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet Amen

  7. 7
    chrisk 2011-04-08 13:38:25 Anmäl

    O helga data

    O helga data, O helga kopia över jorden. Låt kärleken flöda, längs fiber och längs koppar. Må du skonas från /dev/null, Och varde en laserstråle. Låt skifferkatten skänka dig, Bästa AES-kryptering.

  8. 8
    King eguren 2011-04-08 13:39:12 Anmäl

    Tror inte det..

    Tror han att han skulle kunna komma undan polisen om dom var ett trossamfund...då är man mer än lovligt naiv... Begås brottslighet någonstans oavsett så har polisen rätt att ingripa... Annars skulle väl alla pedofilpräster gå fria ?

  9. 9
    Charlie 2011-04-08 15:00:55 Anmäl

    Lojligt

    Kanns oerhort lojligt det har. Vilken laglig information ar idag INTE redan laglig att sprida fritt? Visst ar det bekvamt att ta for sig av sadant som andra ha producerat utan att betala for sig men att halla pa med sant har trams ar ju bara att ga over gransen. Inse att varlden styrs av kapitalism dar sjalva grundstenen ar att man betalar for varor och tjanster for att fa samhallet att ga runt. Bara for att en vara ar digital och darmed lattare att ta del av gratis betyder inte att det ar ratt. Denna diskussion kanns valdigt 2006 och pinsam. Inte ens kungen av pinsamhet Rickard Falkvinge orkade ju sta upp for den har saken langre.

  10. 10
    Anders H. 2011-04-08 15:32:41 Anmäl

    Charlie - löjligt?

    Förlöjligande är en härskarteknik... Informationen idag regleras genom privata avtal och udda statliga monopol till slutna föreningar med hemliga avtal. Det kostar oss oerhört mycket och stänger igen användningen av information. Jag hoppas de får igenom ansökan. Att en ny religion motarbetas är knappast något nytt, att man slänger folk i fängelse för det man tror på är inte heller något nytt men vi får hoppas det inte går så långt.

  11. 11
    Anders E 2011-04-08 18:29:01 Anmäl

    Varför?

    Vilken otroligt barnslig idé. Förutom att det är ett hån mot troende, oavsett religion, är detta bara ett praktexempel på när man har det FÖR bra. Detta är curlinggenerationen i sin prydno: allt är gratis, mamma och pappa eller staten betalar, men själv vill man inte bidra. Allt skall vara gratis och inte vill man göra rätt för sig. Hagalenskapen sprider sig bara längre och längre ner i åldrarna. Usch. Några månader som volontär i ett fattigt land skulle definitivt ta ner dem på jorden.

  12. 12
    Erik 2011-04-08 18:33:19 Anmäl

    Brottslingar

    Detta måste vara det absolut, i särklass dummaste påhitt någonsin. Dessa människor är brottslingar och de förtjänar att behandlas som sådana.

  13. 13
    Simon Johansson 2011-04-08 18:50:26 Anmäl

    Maintain hardline kopimi

    Hur blir man medlem!?

  14. 14
    Isak Gerson 2011-04-08 19:14:28 Anmäl

    Medlemskap

    En betaversion av vår hemsida är uppe nu. Om allt fungerar som det ska kan man bli medlem på http://kopimistsamfundet.se/join-the-movement/ Maintain hardline kopimi.

  15. 15
    Patrik 2011-04-08 19:18:56 Anmäl

    Tro inte att målet helgar medlen

    Bara för att islam och judendom har omskärelse som sed innebär det inte att Sveriges lag tillåter det, inte heller att vi borde eftersom det är barbariskt. Bara för att rhastafarianer röker gräs som "sakrament" eller whatnot betyder inte att Sveriges lag någonsin kommer tillåta det, inte heller att vi borde eftersom det pajar folkhälsan. Nej, oavsett om kopimisterna blir erkända som samfund eller ej kommer fildelning inte bli lagligt för den sakens skull.

  16. 16
    John 2011-04-08 19:31:14 Anmäl

    Tjuvar

    OK, säg att detta blir en religion, vad skulle ni Kopimister säga om jag kom hem till er, tar alla era surt förvärvade ägodelar och skulle ni ringa polisen säger jag bara: "vadå, detta är min religion, att stjäla andra människors hårt förvärvade ägodelar". Man kan ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG ALDRIG på något sätt rationalisera eller försvara att olaglig fildelning är något annat an ren och skär stöld. Idealism hör väl ungdomen till men ni kopimister, välbärgade med föräldrar som givit er allt, ni som aldrig har behövt leva utan ägodelar eller önskat att ni kunde leva på erat skapande är HELT ute och cyklar...säkert med stulna sådana. Lägg ner detta dumma påhitt, klipp håret, skaffa riktiga jobb och FÖRTJÄNA era ägodelar. VET HUT!

  17. 17
    SO 2011-04-08 20:17:05 Anmäl

    Hur kränker man fildelningsreligionen?

    Hur kränker man fildelningsreligionen? Ja det är ju väldigt lätt att kränka religiösa utövare! Kan det vara så att till kränkningar räknas utöver bl a virus och trojaner, om man väljer att betala för allt man vill ladda ner! *L* istället för att fildela!

  18. 18
    Edmund Burke 2011-04-09 00:44:39 Anmäl

    Men Scientologikyrkan blev godkänd...

    Varför blev Scientologikyrkan godkänd och inte kopimisamfundet? Religion är att sprida budskapet till hela världen. Budskapet är all världens information. Hur kan någon vara emot det?

  19. 19
    Hans Donnerborg 2011-04-09 12:17:58 Anmäl

    utan snarare en ”gemenskap

    om inte en religion var en gemenskab - va skulle den da väre ? lykke til og jeg skal gerne byde på en kaffe om en og anden missionär kom forbi Kvidinge !

  20. 20
    Nikkot 2011-04-09 12:43:54 Anmäl

    Vad är det här för egotrippade idioter?

    Kort och gott så håller jag med "John" (2011-04-08)! Hur kan man tro att man ska kunna bilda en religion för att använda som alibi för att stjäla. Det är ju att kränka andra religioner. Detta är ingen religion, det är bortskämda idioter som vill komma undan lagen på ett snyggt och "moget sätt" (observera situationstecknen).

  21. 21
    Johan 2011-04-10 02:28:53 Anmäl

    Internet är inte ett eget land eller en religion

    Vi måste sluta se internet som ett eget land eller som något som bara finns. Vi betalar för en tjänst precis som vi betalar för tv och radio. Det betyder att de som styr tjänsten har rätt att stänga av oss om vi inte följer lagar och regler. Jag är för integritet och yttrandefrihet och har varit med och delat filer MEN om det är emot lagen så blir fildelning lika fel som att felparkera eller att snatta i affären de som följer religioner som tillåter barnaga blir ändå dömda i sverige för att det är förbjudet geom lag. Varför skulle internet vara annorlunda?

  22. 22
    Bjarni Juliusson 2011-04-10 17:12:14 Anmäl

    Lite saklighet

    Som vetenskapligt lagd ser jag i de här debatterna att den förbudsförespråkande sidan oftare skriver i vrede, med känsloargument, personangrepp och laddade fraser. De sakliga argumenten är på frihetsförespråkarnas sida. Det är inte stöld att framställa ett nytt exemplar av något, vare sig ett fysiskt föremål eller information. Jag ser heller inte var iden kommer från att det är hagalna barn med rika föräldrar som utgör den här rörelsen. Finns det något belägg för det, eller försöker man bara framställa dessa främmande ideer i dålig dager? Att det skulle vara ett hån mot andra troende att inte dela deras tro är ett lika gott argument mot alla religioner. Om något bör man fråga sig varför vi ännu har särskilda privilegier för religion i Sverige. Slutligen, till dem som använder lagen som källa till argument om rätt och fel: Lagen författar vi själva. Den ska följa våran rättsuppfattning - inte tvärtom. Det är en demokratisk princip.

  23. 23
    David Stenström 2011-04-11 12:02:19 Anmäl

    Typiskt Isak?

    Intressant att Isak som jag minns var starkt troende kristen gör ett sådant här drag. Men det är på något sätt ett typiskt drag i hans teknik att få det han säger att vara rätt utan att ta debatten på alvar. Det finns andra vägar att gå för att få förändringar och jag hoppas att de religösa samfunden en dag får samma regler som alla andra ideela verksamheter istället.

  24. 24
    Victoria 2011-04-11 14:59:08 Anmäl

    Kopimistsamfundet

    Nu finns kopimistsamfundet också på facebook, för er som är intresserade.

  25. 25
    Victoria 2011-04-11 15:00:38 Anmäl

    Länken

    Länken är alltså http://www.facebook.com/pages/Kopimistsamfundet/200063540033456 Jag ber om ursäkt för min glömskhet.

  26. 26
    Jesper 2011-04-11 15:36:34 Anmäl

    Åke Green, sharialagar, kosherslakt och kopimister

    Den som köper kopimisternas resonemang om religionsfrihet godkänner därmed också att Åke Green hetsar mot folkgrupp, att särskilda sharialagar införs för muslimer i Sverige (förslaget finns!) och att djur slaktas djurplågande enligt kosher- och halalmetoder. En sådan sorts religionsfrihet är fullständigt vanvettig. Detta var med andra ord troligen det svagaste argumentet hittills för fri kopiering.

  27. 27
    Hucul 2011-04-12 11:48:18 Anmäl

    Och djurtortyr under religionens namn är okej?

    Om muslimer och judar får tortera djur i deras halal och kosher slakterier, även om det är grovt illegal i alla civiliserade länder, varför inte fildela under religionens namn?

  28. 28
    Kalle 2011-04-12 20:22:33 Anmäl

    Varför inte

    Det verkar som alla här har hängt upp sig på att de skulle använda religionen som ett skydd mot polisen. Självklart är detta fel och kommer aldrig att inträffa oavsett om de blir erkända eller inte precis som flera sagt tidigare. Men för att gå in på den för mig väsentligare delen. Vad som är en religion eller inte borde inte vara upp till staten. Om vi accepterar att att staten kan välja bort det här som en religion för att de inte tycker att det passar så betyder det i praktiken att de kan välja bort vilken religion som helst för att det är "fel" religion, och det är något jag även om jag själv inte är troende inom någon religion ställer mig starkt emot. I den svenska grundlagen finns europakonventionen om mänskliga rättigheter inskriven och vi ska därför ha religionsfrihet i Sverige vilket vi i det här läget inte har till 100% Även om jag ställer mig kritisk till religionen i fråga så håller jag med Anders S Lindbäck, stäm staten för brott mot mänskliga rättigheter.

  29. 29
    Hell 2011-04-13 18:20:37 Anmäl

    I religionens namn...

    Intressant att folk hetsar upp sig när någon använder religionen som skydd för fildelning, medan det samtidigt är tillåtet med könsstympning (omskärelse) och djurplågeri (kosher-/halalslakt) idag i Sverige.

  30. 30
    1337 p12snubbe 2011-04-14 18:51:02 Anmäl

    seriöst

    Främsta anledningen till att det inte tillåts som religion är för att ingen egentligen tror att fildelning är en högre makt, det lyser igenom lite väl mycket. Som i skolor kan det va tjafs om att muslimer får ha slöja men "vanliga" personer får inte ha keps på sig. Då händer det att de säger att det är deras religion som tvingar dem ha keps. Det funkar inte.

  31. 31
    Anton Nordlund 2011-04-15 20:27:28 Anmäl

    Jag tror inte mina ögon...

    När jag ser hur vissa människor reagerar. Fildelning är inte stöld då skulle det heta filstöld. Självklart får man inte sno tavlan Mona Lisa, men om jag inte minns fel är det fullt lagligt att åka till Frankrike betala inträde till Louvren, ta bilder på tavlan och kopiera den, hur många gånger man vill och dela ut(inte sälja eftersom det inte är ett original). Ni måste ju förstå att alla inte har råd att åka till Louvren med alla omkostnader bara för att få se Mona Lisa? Även folk som inte har alla dem här pengarna ska enligt mig också få chansen att se på konstverket! Kan någon tala om för mig vad den principiella skillnaden mellan att fildela en copyrightskyddad bild och att ta kort på en sådan och köra genom en kopieringsmaskin är? Vill säga en sak till, om jag skulle köpt alla filmer(ej inräknat serier och musik) jag har sett dem senaste par åren, och varje film kostar 150:-, landar det i runda slängar på 60 000:-. Någon som vill hänga med till Paris och kolla på en tavla?

  32. 32
    Jan Arbona (Principat d´Andorra) 2011-04-24 15:59:54 Anmäl

    Sex, pengar och religion

    Behöver bara ha en Gud och en bekännelse för alla situationer som skall beaktas och tas i beaktande vid denna tidpunkt. Finns det någon tvekan om vilken av de tre krafter, sex, pengar och kyrka, chefen? Jan, principat d´Andorra

  33. 33
    Elric 2011-05-02 13:35:28 Anmäl

    Skillnader

    Det vore bra om de skiljde på upphovsrättsskyddat material och -information-, som till exempel forskning och annat som faktiskt vore bra att sprida. Men sådant är de ju kanske inte intresserade av att seeda heller...

  34. 34
    Arne 2011-05-02 13:38:40 Anmäl

    Religionstillhörighet

    Givetvis måste alla som vill tillhöra detta samfund genast utgå från alla andra religiösa samfund, och kan inte tillhöra något kristet, buddhistiskt, muslimskt, hinduistiskt eller annat samfund. Kanske något att kolla upp om medlemmarna? =)

  35. 35
    Mikael 2011-05-27 18:41:47 Anmäl

    Like äkta som veilken religion som helst

    Om ett krav på samfund är att tro på saker så kan ju det som tror att uri geller kan böja skedar starta Uri Geller kyrkan och registrera sig som samfund? Varför ska Kammarkollegiet godkänna vilken hokus pokus som är skattefrälse? Det är ju tragikomik på högsta nivå. Min smutstvätt existerar, men det gör inte Gud. Vad gäller copyright etc så är det ett litet fåtal stora bolag (ex Disney) som driver på politiker och rättsväsende i hela världen för att de ska uppehålla monopol (se "Mickey Mouse Law"). Det är inte rätt, det är bara motbjudande. Politiker som tycker upphovsrätt skall förlängas är antingen naiva eller korrupta.