Hoppa till textinnehållet

Huvudkolumn

Publicerad 2012-03-16 Skriv ut Tipsa en vän
Beskedet från M: Tennishallen ska bort

Det är viktigt med en snar lösning så att tennisklubben kan börja planera för framtiden. ”Jag håller med de grannar som tycker den är jätteful på utsidan, vi ser den mest från insidan", säger Anders Lehman

Beskedet från M: Tennishallen ska bort

Verksamheten riskerar flyttas från Kungsholmen
Efter alla turer har exploateringsnämndens ordförande Joakim Larsson (M) gett med sig: Tennishallen ska bort från Kristinebergs strandpark. Om två månader presenteras ett förslag på var en ny hall kan byggas. Om den hamnar på Kungsholmen är oklart.

 Björn Borg sitter och bläddrar i en tidning i Stockholms Tennishall dit han ofta kommer och spelar. På frågan om hans ståndpunkt i tennishallsdebatten som rasat de senaste åren svarar han:
– Jag säger som jag sagt förr. Jag hoppas att den ska ligga kvar här, det är så många som spelar och den är viktig för ungdomstennisen. 
 I februari 2011 medverkade tennislegendaren under Moderaternas pressträff där det basunerades ut att man inte skulle röra hallen. ”Stockholms tennishall blir kvar på Kungsholmen, med en förändrad gestaltning som gör att hallen bättre smälter in i Kristinebergs strandpark” skrev stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius och exploateringsnämndens ordförande Joakim Larsson i ett gemensamt pressmeddelande. Drygt ett år senare har budskapet förändrats:
– Det finns en bred politisk majoritet för att färdigställa parken och för att hitta en ersättningsplats för tennishallen. Vi måste hitta en ny placering, säger Joakim Larsson.

Ny placering
Tennishallen ska alltså bort. När den ska rivas och var en ny anläggning hamnar är ännu oklart, i alla fall officiellt. Det är inte ens säkert att hallen, som lockar tusentals spelare varje år och har en beläggning på hela 95 procent, kommer ligga på Kungsholmen.
Exploateringskontoret sitter i detta nu och skissar på en ny placering och om ungefär två månader ska ett förslag presenteras. Målet är emellertid att den ska vara kvar i vår stadsdel, enligt Joakim Larsson, som tycker att hela frågan dragit ut alldeles för mycket på tiden.
– När jag blev ordförande trodde inte jag inte att det skulle ta så lång tid. Det är ett privat företag som bedriver detta och vi kan inte gå in och subventionera det. Samtidigt har hallen funnits under en lång tid och har en etablerad verksamhet som används av tusentals stockholmare, säger han.

Har tröttnat
En som definitivt har tröttnat på alla turer är en av tennishallens ägare, Anders Lehman.
– Det har kliats i huvudet i Stadshuset för länge. Det ger en osäkerhet för oss som driver en av Stockholms största och mest bokade idrottsanläggningar. Vi lever från dag till dag och kan inte planera verksamheten och nödvändiga investeringar. Vi kan inte ha den framförhållning som vi skulle behöva, säger han.
De har redan lagt ner närmare en halv miljon kronor på att lösa frågan, bland annat genom att anlita arkitekter som skissat på hur hallen skulle kunna smälta in bättre i Kristinebergs strandpark. Att flytta är de inte främmande för, de vill helt enkelt ha ett tydligt besked om en ny plats på Kungsholmen.
– Jag håller med om de grannar som tycker den är jätteful på utsidan, vi ser den mest från insidan. Men kommer inget tydligt besked är risken att man får dras med plåtladan i 5-10 år. Då är det bättre att gestalta om den som vi föreslog eller bestämma en ny plats för den. Men egentligen är det vansinnigt, det är kapitalförstöring, säger han.

Kommentarer

(34) Visa äldst först
  1. 1
    Annika 2012-03-22 20:37:07 Anmäl

    Park åt alla!

    Svårigheten är att hålla koll på besökarna. Där ungarna leker på dagarna, pinkar och spyr folk på nätterna. Krossat glas på hela gräsmattan under varma sommarnätter. Tro mig, jag har plockat upp mycket glas och skräp tillsammans med förtvivlade föräldrar på morgnarna trots att jag själv inte har små barn som använder parken. Parken är för liten för så mycket folk. Våra grannar säljer sina lägenheter för att det inte går att vistas här på sommaren! Grattis!

  2. 2
    Tennisvän 2012-03-22 19:38:57 Anmäl

    Jag älskar Moderaterna

    Otroligt att Moderaterna står upp för sitt vallöfte att hallen ska bort och parken ska byggas klart. Bra att ni har ryggrad, nu fårni min röst nästa gång. Kram & Tack!

  3. 3
    Solbadaren 2012-03-22 19:33:54 Anmäl

    underbara nyheter

    Fantastiskt kul att den gigantiska och fula baracken äntligen försvinner. En glädjens dag.

  4. 4
    Beata 2012-03-22 08:21:47 Anmäl

    Hallen en del av Kristinebergs historia

    Hallen är en del av Kristinebergs historia och oavsett om man spelar tennis eller inte så utgör den en del av en levande stadsmiljö. Hallen är till stor gklädje för många tennisspelare, unga som gamla. Det vore tråkigt att inte bevara hallen som en del av av en varierad stadsmiljö och göra om Kristineberg till ett intetsägande, planlagt område. Titta på andra storstäder, man spelar tennis i Central Park. Märkligt att de som klagar på hallen inte vill riva fotbollsplanen och den fina gamla idrottsarenan, bara tennishallen.

  5. 5
    Ola Björklin 2012-03-22 07:35:00 Anmäl

    Innerstadens ungdomar behöver idrottsanläggningar!

    Befolkningen i innerstaden har ändrats drastiskt sedan tennishallen byggdes på 70-talet. Nu finns det betydligt fler ungdomar i staden. De behöver närhet till välkomnade idrottsanläggningar . Tennishallen är ett föredöme vad gäller barn och ungdomsverksamhet, och det finns inget skäl att riva den innan en ny anläggning finns på plats i närområdet på det sätt som har utlovats av stadens politiker.

  6. 6
    Hilda Fridh 2012-03-21 21:00:37 Anmäl

    forts

    Det bästa vore förstås om kommunen skulle kunna hitta en färdig lokal någonstans som enkelt och billigt skulle kunna byggas om till tennishall, utan att det kräver en ny detaljplan för någon annan del av staden. Men även om Exploateringskontoret presenterar ett nytt läge för hallen om några månader, så kvarstår frågan om hur man ska göra under tiden fram till flytten. Det är igen inget som enbart är upp till politikerna, eftersom tiden tickar till dess att "bebyggelsen färdigställs" då kommunen helt enkelt måste färdigställa parken. Därför kan det förstås bli ett glapp mellan att nuvarande hall måste rivas, och en ny står klar. PS Detta har jag tagit reda på genom kontakter med Exploateringskontoret, Stadsgbyggnadsnämnden, de lantmätare jag känner, domare i förvaltningsrätten och genom att läsa lagtext och förarbeten till den nya PBL som antogs förra året. Jag reserverar mig för att jag kan ha fått det hela om bakfoten.

  7. 7
    Hilda Fridh 2012-03-21 20:59:05 Anmäl

    Det lagliga läget

    Tack för påpekandet Helene! Såvitt jag har förstått det är det så att så länge kommunfullmäktige inte ändrar den gällande detaljplanen så måste kommunen anlägga en park på den mark där tennishallen ligger. För att ändra detaljplanen måste Stadsbyggnadskontoret ta fram en ny detaljplan samt samråda med allmänheten. Sedan måste kommunfullmäktige anta en ny plan för den aktuella marken. Detta är givetvis görligt, men vad jag har förstått finns inte i Kommunfullmäktige någon majoritet för att ändra detaljplanen så att planen på parken försvinner. Så länge den nuvarande detaljplanen gäller så har kommunen enligt Plan- och Bygglagen en skyldighet att, i samband med att bebyggelsen i områden färdigställs, färdigställa allmänna utrymmen, såsom vägar och parker. För er som läste DN i dag är även Joakim Larsson (M) nu på det klara med detta. Därför är det klart att hallen måste bort, och jag håller inte med Anders nedan som menar att hallen blir kvar.

  8. 8
    Helene Claesson, chefred Vårt Kungsholmen 2012-03-21 15:51:48 Anmäl

    Tänk på tonen!

    Kära debattörer! Goda argument från alla sidor är välkomna men personliga påhopp plockar vi bort. Liksom allmänna otrevligheter.

  9. 9
    Beata 2012-03-20 13:45:13 Anmäl

    Enkel fråga.

    Anders, Kan du inte svara på frågor? Var ärlig. Var finns pengar för att bygga ny tennishall? Du är så intelligent hoppas jag att du förstår den fråga utan att ha problem med stavningen.

  10. 10
    Beata 2012-03-20 11:16:02 Anmäl

    Vilseledane från Anders

    Det är bara spel för gallerian att ny placering behövs. Anders, har du pengar för att bygga ny? Tveksamt. Det är bara plocka miljoner från tennisspelarna och från skattebetalarna så länge det går. Hur lättlurade de kan vara? Du investerar inte heller inga pengar i gammal tennishall.

  11. 11
    Anders 2012-03-20 10:49:22 Anmäl

    Svar till Karin

    Bl a Exploateringsnämnden (fd Marknämnden) och KF.

  12. 12
    Karin 2012-03-20 09:54:17 Anmäl

    Vem har bestämt det?

    Anders, vem har bestämt det?

  13. 13
    Anders 2012-03-20 09:43:02 Anmäl

    Hallen blir kvar!

    Till alla som inte verkar förstå: Hallen blir kvar på nuvarande plats tills dess att en ny hall står klar. Ska det vara så svårt att fatta!

  14. 14
    Birgitta 2012-03-19 19:11:47 Anmäl

    Äntligen!

    Tack för ett bra beslut! Boule banor och Pic nic platser och en stålande utsikt blir det istället. Vilket lyft för vår del av stan!

  15. 15
    Tennisspelare 2012-03-19 15:47:26 Anmäl

    Härligt äntligen ett beslut

    Det var goda nyheter. Trots att jag gillar tennis, tycker jag att byggnaden skall bort och att parken som den är planerad äntligen blir av. I det tätbebyggda området behövs en grönt inslag. Byggnaden är dessutom otroligt ful. Tennis kan jag spela på andra ställen.

  16. 16
    Fd tennisess 2012-03-19 13:17:52 Anmäl

    Underbart beslut

    Det hade varit helt galet att låta ett privat företag som tennishallen dra in miljoner på vår bekostnad. Kul med politiker som står upp för sina löften. Det är en bra dag.

  17. 17
    Stina Strand 2012-03-19 12:45:59 Anmäl

    Parklyckan

    Annika och Hilda ... Av Glädje & Lycka är vilda ... Fantiserar, längtar, för inom kort ... Ska den gräsliga Tennishallen bort ... De drömmer om en häftig, tjusig park ... Dekorerad med sopor, fylla och knark .... Äntligen har vi nått vårt mål ... Parken fylls av skrän och vrål ... Snart är hallen borta, vilket lyckorus .... Skål ! ! ...

  18. 18
    Hilda 2012-03-19 12:03:09 Anmäl

    Arrndenivån

    Hej du som vet, Jag noterar att Annika saxat ur hemsidan www.byggparken.se, men jag skriver inte under annat än mitt eget namn. Arrendet bestäms mycket riktigt av staden och är för tillfället föremål för prövning i förvaltningsdomstol. Beslutet från 2005 finns upplagt på samma hemsida, och i det står inte att hallen har rätt att ligga kvar tills flytt är möjlig (något som för övrigt ej kan beslutas av Exploateringsnämd utan enbart av kommunfullmäktig då det skulle krävas ändring av detaljplan). Jag är mån om rätt ska vara rätt, och tar gärna emot information om något är fel.

  19. 19
    En som vet 2012-03-19 11:08:59 Anmäl

    Rätt ska vara rätt Hilda!

    Markarrendet för den för den förhyrda marken är enligt gällande taxa. Om den är för låg så borde Annika (Hilda) vända sig till stan och klaga på tarifferna.

  20. 20
    Annika 2012-03-19 10:21:24 Anmäl

    rättelse

    Sorry! Det blev felplacerad hänvisning till www.byggparken.nu som hamnade mitt i texten, Det borde stå på slutet: http://www.byggparken.se/dina-pengar--2989355

  21. 21
    Annika 2012-03-19 10:01:37 Anmäl

    Detta är skandal.

    Marken där Strandparken skulle ligga ägs av skattebetalarna, men hyrs ut för 33 000 kr per månad (400 000 kr/år) till bolaget Stockholm Tennis AB, som bedriver tennisverksamhet och bilparkering på marken. Bolaget går med vinst och ägarna plockade förra året (2010) ut lika mycket pengar i vinst som arrendet (400 000). Dessutom tog man ut cirka 1,6 miljoner kronor i arvode och lön. Bolaget har enligt årsredovisningen inga nämnvärde tillgångar förutom själva hallen (för vilken äganderätter övergår till kommunen den 1 juli 2011), och cirka 800 000 kr på sitt konto, något som inte räcker till byggandet av ny hall eller nedgrävning. Informationen hittar du bolagets årsredovisning. www.byggparken.se Arrendet av marken har inte sedan 1976 varit utsatt för någon öppen budgivning. Inga andra idrottsbolag har haft möjlighet att arrendera marken, och skattebetalarna får därför minimal ersättning för marken.

  22. 22
    En som vet 2012-03-19 08:30:15 Anmäl

    Tennishallen får inte rivas . . .

    förrän en ny hall står klar i närområdet. Det är beslutet som är taget 2005 och det gäller fortfarande. All spekulation om att hallen skall rivas i sommar är m a o grundlös. Förstå detta en gång för alla!!!

  23. 23
    Skorpan 2012-03-18 23:10:03 Anmäl

    Hemskt tråkigt!

    Otroligt tråkigt att man plockar bort möjligheten att spela tennis på Kungsholmen. Tycker det är härligt med all idrott vid Kristinebergs Strand. Underbart med fotboll, skateboard och tennis i denna växande stadsdel. Skulle hellre se att de kompletterade det hela med någon utomhusbana samt ett upprustat Kristinebergs IP tillsammans med den stora idrottshall som är planerad. Lägg gärna till en klätterhall och lite annan "udda" idrott, så vi får ett område dit ungdomar och vuxna kan komma för att umgås och idrotta. Något som jag känner att vi berövas allt mer.

  24. 24
    Beata 2012-03-18 22:05:23 Anmäl

    BRAVO!

    Tack alla politiker för att ni tar ert ansvar, tack för att ni har ryggrad. Tack, tusen TACK! Ni får också min familjs röst hösten 2014. Nog med alla turer kring halen. Det är bara spel för gallerian att ny placering behövs. Har de pengar för att bygga ny? Tveksamt. Läs fakta i www.byggparken.se

  25. 25
    Kungsholmsbo 2012-03-18 19:28:21 Anmäl

    Skräpigt värre!

    Välkommen till Kungsholmens mest nädskräpade område. Tyvärr lär det inte bli bättre med en större yta som skall städas av. Om kommunen hade tänkt att förbättra gatu- och parkstädningen är oklart. De har i alla fall under de senaste åren har varit under all kritik.

  26. 26
    Jalla jalla! 2012-03-18 12:10:28 Anmäl

    Jalla jalla!

    Nu tar Rinkeby over i Krillan! Nya Ralis!!! Yes man!

  27. 27
    Olof 2012-03-18 04:22:33 Anmäl

    Så här är det!

    Hallen kommer inte att flytta eller riva förrän en ny hall står klar i närområdet. Det är det beslut som finns och gäller! Fatta det! Hilda och ni andra som inte verkar förstå hur det fungerar - läs på!

  28. 28
    Britt-Marie Norelius 2012-03-18 00:21:51 Anmäl

    Träng ut buset, Reidun

    Man kan väl inte säga nej till en strandpark i storsta´n, för att det finns bus som vill ha den för sig själva? Se till att goda krafter tar den i besittning - en klassisk kamp mellan gott och ont. Så var det med Humlegården när jag jobbade på Linnégatan 2, dvs precis mittemot. Var vi omkringjobbande resp -boende inte där i tid på våren och promenerade, satt på bänkarna, gick med hunden, picknickade, tog knarkarna över och skrämde bort oss.

  29. 29
    Reidun 2012-03-17 23:05:14 Anmäl

    Större Park skapar flera problem ...

    En större park betyder mera skrän och busliv. Många av Er som välkomnar den nya Strandparken har kanske inte upplevt de senaste två åren efter att en del av denna "häftiga" park blev klar. Nu när Tennishallen försvinner så betyder det en ännu större yta för busliv, Strandparken kan till och med avlasta den beryktade Rålambshovsparken. Tennishallen är kanske inte så vacker men den gör inget väsen av sig och döljer en del av den fula fabriksbyggnaden. Grattis alla ryggradslösa politiker till detta gräsliga förslag, vad kommer Ni att hitta på för tokerier härnäst??

  30. 30
    www.byggparken.se 2012-03-17 16:05:32 Anmäl

    www.byggparken.se

    www.byggparken.se

  31. 31
    Hilda Fridh 2012-03-17 15:52:05 Anmäl

    Den 1 juli blir det park!

    Utmärkt att till slut även exploateringsnämndens ordförande inser att man ska följa fattade beslut och antagna detaljplaner. Enligt gällande rivningskontrakt ska tennisen upphöra den 1 juli 2012, och därför är det jättebra att man innan dess ta fram (ännu ett) förslag på alternativ placering. Lycka till!

  32. 32
    Britt-Marie Norelius 2012-03-17 15:25:59 Anmäl

    Bravo! Strandpark åt alla!

    Toppen att Moderaterna nu förstår det Folkpartiet hela tiden hävdat, att möjligheten för ALLA att komma åt strandmiljön är bästa lösningen för en alltmer förtätad inre storstad. Det skapar större attraktionskraft åt området och hela Kungsholmen. Det är trångt på Rålis på somrarna. Men varför binda sig för att tränga in ett stort bygge för en sport på Kungsholmen, m? Obegripligt! Det finns goda kommunikationer till/från Stockholms västra förorter! Nå, nu kommer min mormors och morfars, Tor och Karin Eriksons, ursprungligen 1932 där anlagda 10 utebanor på grus att försvinna. Då marken enbart arrenderades, lät staden L-E Lundqvist, som själv spelat där som ung, ta över i början av 70-talet. Då kom dom fula överbyggnaderna. Men nu, med alldeles ny strandpark, blir Kungsholmen en ännu häftigare stadsdel.

  33. 33
    Rasmus Jonlund 2012-03-17 11:08:43 Anmäl

    Folkpartiet gläds åt Strandparken

    Stockholm har plats för både park och tennis. Nu kan vi äntligen få fullborda Kristinebergs Strandpark, något Folkpartiet har arbetat enträget för. Den behövs för alla invånare, pensionärer, dagisbarn och alla andra på västra Kungsholmen. Och tennisspelarnas ovisshet ska äntligen kunna få ett slut, med en ny permanent placering. Gärna på Kungsholmen om det går!

  34. 34
    Sportfånen 2012-03-17 09:28:11 Anmäl

    TACK!

    Tack alla politiker för att ni tar ert ansvar, tack för att ni har ryggrad. Tack, tusen TACK! Ni får min familjs röst hösten 2014.