Hoppa till textinnehållet

Huvudkolumn

Publicerad 2012-03-30 Skriv ut Tipsa en vän
MP-politiker: Stockholm är Sveriges huvudstad

NYTT FÖRSLAG. En norrman har anmält Stockholms slogan, ”The Capital of Scandinavia” till KO. Åke Askensten (MP) är på norrmannens sida och föreslår ett mer sant förslag. ”The Capital of Sweden”.

MP-politiker: Stockholm är Sveriges huvudstad

Miljöpartiet är långt ifrån enigt om kritiken mot Stockholms pr-budskap ”The Capital of Scandinavia”.
    – Jag tycker det är bra. Det ger grymt bra pr, säger Monia Benbouzid (MP), vice ordförande i styrelsen för Stockholms Business Region.

Stockholms budskap i den internationella marknadsföringen ”The Capital of Scandinavia” är åter ämne för diskussion.
Häromveckan anmälde en norrman varumärket till svenska Konsumentombudsmannen, KO. Han påpekar i anmälan att Skandinavien inte har någon huvudstad eftersom det inte är ett land, att Stockholm ligger i Skandinaviens östliga periferi, att Arlanda är nummer tre bland Skandinaviens flygplatser och att Nobels fredspris delas ut i Oslo.
Norrmannen kräver därför att Stockholm så snabbt som möjligt slutar använda budskapet.
Även Åke Askensten, miljöpartistisk ledamot i kommunfullmäktige, vill byta ut varumärket. Han skrev en motion om saken i förra veckan. ”’The Capital of Scandinavia’ har väckt irritation både i Sverige och utomlands. Dels är påståendet inte sant, dels kan det uppfattas som skrytsamt”, står det i motionen.
– ”The Capital of Sweden” är både tydligare och mer sant. Fast det allra bästa vore att ordna en tävling bland stockholmarna för att hitta en annan slogan, säger Åke Askensten (MP).

Förnyat förtroende
”The Capital of Scandinavia” myntades 2005. Pr-budskapet beslutades av en enig styrelse för Stockholms Business Region där alla partier utom Centerpartiet fanns representerade. Det används i marknadsföring av Stockholm utomlands för att locka hit både turister och investerare. 
Varumärket fått förnyat förtroende i varje års budget sedan det infördes.
– Det har skojats och gjorts anmärkningar på varumärket men det har aldrig lämnats in någon formell reservation eller liknande mot det, säger Olle Zetterberg, vd för Stockholm Business Region.
Monia Benbouzid (MP), vice ordförande i styrelsen för Stockholm Business Region, poängterar att Åke Askenstens motion uttrycker en enskild åsikt och inte hela Miljöpartiets.
– Jag tror inte att någon annan person i partiet stödjer motionen. Jag tycker att ”The Capital of Scandinavia” är bra. Det ger grymt bra pr. Att folk pratar om det bara förstärker pr-intrycket, säger hon.

KO-anmält
Att varumärket anmälts till KO lägger hon ingen större vikt vid.
– Vi pratar om varumärke och inget annat. Det här är någonting som vi kommit på själva och som har en positiv verkan ute i Europa. Det får gå som det går med norrmannen, säger hon.
Hanna Brogren, kommunikationsdirektör för Stockholms stad, säger att budskapet fungerar bra i marknadsföringen av Stockholm i internationella sammanhang. Även i Skandinavien.
– Det sticker ut och man kommer ihåg det. Det är positivt att man pratar om det. Ju mer uppmärksamhet Skandinavien får desto bättre är det också för Danmark och Norge, säger hon.

Kommentarer

(0) Visa äldst först

Skriv kommentar

  Jag godkänner villkoren (Läs villkoren här)

Tipsa en vän

Detta är en utskrift från vartkungsholmen.se

Postadress: Box 5290, 102 46 Stockholm
Besöksadress: Vallhallavägen 184
Tel vxl: 08-545 870 70
Fax: 08-545 870 89
E-post: info@direktpress.se

Annons