Hoppa till textinnehållet

Huvudkolumn

Tror du att det blir trafikkaos med spårväg?

Foto: Andreas Enbuske

Tror du att det blir trafikkaos med spårväg?

Visa hur Kungsholmens största flaskhals ska lösas innan man föreslår nya spårvagnssatsningar. Det kräver Motormännens vd Maria Spetz som tycker att staden ständigt motarbetar bilisternas intressen.
Tror du att spårvagnar kommer att orsaka trafikkaos på Kungsholmen? Eller tycker du att spårvagnar vore bra för miljön? Föredrar du spårvagn framför buss?

Kommentarer

(39) Visa äldst först
  1. 1
    EvaE 2012-04-25 16:43:32 Anmäl

    Refuger?

    Ska de eventuella spårvagnarna ha refuger mitt i gatan för på- och avstigande passagerare? Eller ska spåren smyga längs trottoarerna? Var ska cyklisterna och bilparkerarna få plats? Spåren är dessutom farliga för cyklisterna. Nej, inga spårvagnar på Fleminggatan, tack!

  2. 2
    Björn 2012-04-01 12:47:49 Anmäl

    bromsklossar

    En spårvagn som står still gör att alla vagnar på samma linje står stilla. Om något står i vägen för en buss kan den svänga förbi. Spårvagnarna må ta flera passagerare men det blir också flera som sitter stilla när problem uppstår. Problem uppstår alltid se på den linjen som redan finns. Dessutom lyckades politikerna räkna fel på 100 tals miljoner på den lilla stumpen de senast projekterade. Hur många miljarder tror ni felräkningen blir för detta sanslösa projekt ? Ge Wennerholm ett märklingtåg att leka med !!

  3. 3
    Kalle 2012-03-30 13:29:33 Anmäl

    Resten av Europa kvar i 1800-talet?

    Det är mycket märkligt att övriga Europa satsar på spårvagnsnätet, just med tanke på kommentarerna här att det är en så gammal och omodern lösning! Jag förmodar att Paris, Amsterdam, Bryssel, Antwerpen, Bordeaux, Belin, München med flera är helt fel ute enligt er? Såvitt jag vet fungerar det utmärkt i dessa städer. Förutom att det är så extremt mycket bekrämare att resa med spårvagn än med buss bidrar det också till en bättre stadskänsla. En riktig europeisk stad har spårvagn, så enkelt är det bara! Jag tror inte att de flesta som skriver negativt om spårvagn någonsin varit utanför Stockholm!

  4. 4
    JP 2012-03-27 11:22:13 Anmäl

    Protestlista

    Har förgäves sökt på nätet efter protestlista där man kan uttycka sitt missnöje mot planerad utbyggnad av spårvägstrafik. Någon som vet ?

  5. 5
    Per M 2012-03-27 11:17:30 Anmäl

    NEJ !!!!!

    Spårväg är en 1800tals konstruktion och kostar 40.000kr per METER att bygga TIll detta tillkommer kostnader för underhåll av rälsen och de missprydande elledningarna. Ja vi har ju som bekant vinter bl. a. Alternativet är mindre och smidiga bussar som antingen är eldrivna eller hybrid med verklighetsanpassad tidtabell. Eftersom politikerna bestämt at Stockholm ska förändras radikalt och i en sådan fart att ingen hänger med, så är det på gränsen till vårdlöshet med skattepengar att permanenta en spårvägslinje. En busslinje som kanske behöverfå ändrad rutt t ex en avstickare in i ett nytt bostadsområde ändrar man lätt och utan stora kostnader medans en spårväg ligger där den ligger. Tvärbanan är något helt annat och det är på tiden att den byggs ut. Bra där

  6. 6
    M 2012-02-01 18:38:19 Anmäl

    Tveksamt till Essingen

    Jbag är normalt positiv till spårvagn men i detta fall är det tveksamt. Långvarigt yggstök är inget Essingeöarna behöver mer av och St Essingen med sin blandbebyggelse är inte gjord för den. Möjligen kunde en spårvagn vända på lilla essingen

  7. 7
    Kalle 2012-01-16 21:08:31 Anmäl

    Ja tack!

    Naturligtvis ska vi ha spårvagn. Det verkar bara vara i göteborg folk inte fattar hur dom fungerar. Ute i Europa kör det spårvagnar till och med på välbesökta shoppinggator. Spårvagn är bra för staden, det är uppenbart! Det är trevligare än både buss och tunnelbana.

  8. 8
    Ali 2012-01-03 10:50:49 Anmäl

    Fastklämd under spårvagn - dog

    http://gt.expressen.se/nyheter/1.2668358/flicka-pakord-av-sparvagn-avled Denn historia presenterades idag i tidningen, en ung flicka hamnade under en spårvagn. Spårvagnen blev tungen att lyftas bort för att kunna få loss henne. Hon dog av sina skador. Hde detta varit en buss hade den lätt kunnat rullas åt sidan (elelr kunat väja), de facto att spårvagnar är låsa till skenor i marken förhindrade räddningsarbetet och flickan dog. Spårvagnar används redan idag i mindre utsträckning än buss ändå står de för fler av olyckorna. Bussar till innerstan, spårvagnar har agerat ut sin roll.

  9. 9
    Anton 2011-12-24 11:53:09 Anmäl

    Nej!

    Spårvagnar är farliga, statestik visar att det är fler olyckor med spårvagnar än med bussar i göteborg deta trots attd et rör sig fler bussar än spårvagnar! Spårvagnarna var inte lämpliga förr och de är ännu mer olämpliga nu. Idioti som är låst till spår i marken, som inte kan flyttas eller flytta på sig. Som har svårt att bromsa och som skapar oluckor. De är inte på något sätt bättre än bussar som har bättre kapacitet och kan nyttjas till att sättas in vid behov till andra komunala färdmedel. Spårvagnar är värdelösa.

  10. 10
    Gunnar 2011-10-24 15:05:45 Anmäl

    Självfallet spårvagnar

    Självfallet behövs spårvagn. Se bara erfarenheterna från städer med etablerade spårvägslinjer. Och efterfrågan på kommunala transportmedel från och till östra Kungsholmen kommer att bli enorm i framtiden. Men ävenT-bana och buss behövs, samverkan mellan alla tre transportsätt är en nödvändighet för att framtidens Kungsholmen ska fungera.

  11. 11
    Bosse L 2011-10-20 12:56:05 Anmäl

    Okunnig kommentar - igen

    Sign. Ali tror att spårvagnar är energislukare. Spårvagnar drar betydligt mindre energi än en buss och släpper dessutom inte ut några avgaser. Ali tror också att spårvagnar har dålig kapacitet, trots att de har betydligt större kapacitet än en buss. Den här typen av felaktiga, okunniga åsikter, helt gripna ur luften, förekommer dessvärre alltför ofta i debatten.

  12. 12
    Resenären 2011-09-29 13:33:31 Anmäl

    JA TILL SPÅRVAGNAR

    Jag vill ha spårvagnarna så fort som möjligt. Det är redan proppfullt på bussarna så det vore bra med spårvagnarna som har betydligt högre kapacitet. Att de är miljövänligare gör ju inte saken sämre. Bygg också den utlovade linjen ner till Moa Martinssons Torg. Den kommer att behövas när området är färdigt om några år.

  13. 13
    Ali 2011-09-25 21:54:25 Anmäl

    Idioti från forna år....

    Spårvagnar är ideoti. Det fanns en anledning till att man tog bort dem. En tingst med dålig passagerarkapcitet, kan inte veja för hinder och kan inte flyttas vid ev krock. Detta plus det stora antalet olyckor som sker med spårvagnar jämför med procenten bussar gör att jag måste ifrågsätt hur det fungerar i huvudet på de som propagerar för dessa dyra energislukande miljömonster.

  14. 14
    Mattias 2011-09-13 21:56:12 Anmäl

    Tack, Bosse L

    Bosse du gör en utmärkt sammanfattning på de konstiga kommentarerna som ges här. Tack!

  15. 15
    Lars 2011-09-13 21:52:22 Anmäl

    Bra med spårvagnar!

    Det enda som skapar trafikkaos i stan är personbilar. Kan dessa minskas i antal löser det många problem då både gods (varutransporter) och personer (bussar och spårvagnar) kommer fram. Glöm inte bort att både bilar, bussar och spårvagnar är påhitt från 1800-talet.

  16. 16
    Agnes 2011-09-06 10:33:22 Anmäl

    Från löfte om spårvagn till ingenting?

    Gillar Annes kommentar från 30/4. Helt plötsligt försvann Lindhagen helt i planerna på ny spårvagn. Var det bara för den där konsultrapporten som kom fram till att antalet resande skulle bli för få från Lindhagen? Den kändes inte helt seriös, för när man bor här märker man att det redan är problem att åka kollektivt. Hur blir det när alla har flyttat in? Vi som bor här kanske inte behöver en spårvagn, men något mer än den i rusningstid överfyllda blå linjen och de två sparsamt trafikerade busslinjerna med skum sträckning, behöver vi. En buss som går Lindhagensgatan fram upp till Fridhemsplan skulle lösa många problem tycker jag och någon förbindelse till Karlbergs station. Som det är nu tar ju de flesta bilen från Lindhagen och det är väl ingen bra lösning?

  17. 17
    Bosse L 2011-09-02 10:43:06 Anmäl

    Konstiga kommentarer

    Någon tror att bussar tar fler pass. än spårvagnar fast det är tvärtom. Någon oroar sig för vinter och snöhinder och tror att bussar går bättre trots att när hela innerstadens busstrafik låg nere i vintras så gick spårvägen. Carin tror att vi har miljöbussar i innerstaden, trots att etanolbussarna bullrar över normen och drar 60 % mer bränsle än dieselbussarna samt tillgodogör sig endast 30 % av den tillförda energin. Sedan är rubriken fel - en spårvagn tar upp mindre gatuutrymme per transporterad passagerare än stora åbäkiga ledbussar. Men det som tar upp mest plats är bilarna som till 95 % står stilla och tar upp gatuplats och när de är i rörelse bara har 1,8 pass i genomsnitt. Tala om slöseri med gatuutrymme !

  18. 18
    Seb 2011-08-30 16:43:35 Anmäl

    Njaa...

    Jag är inte helt övertygad. Dock har det i "Zurich byts som regel busslinjer ut mot spårväg när resenärerna blivit fler än 30 000 per dag. Fyrans stombusslinje i Stockholm har över 60 000 resenärer per dag. En utredning inom SL pekade förra året ut fyran som en framtida spårvägslinje med stor samhällsekonomisk lönsamhet." Skillnaden här och mot strandvägens spårvagn är att detta projekt verkar ha lite samhällsnytta... Dock tycker jag att man skall prioritera tunnelbanor till skillnad från Spårvagn som börjades användas på 1800talet och är NÅGOT outdated.. Som sagt går det inte heller bra med så kallad "blandtrafik". Behöver de ändå inte bygga om grunden till NK-Banan innan de börjar med det här projektet? *http://www.dn.se/sthlm/framtiden-stavas-sparvag

  19. 19
    Pelle 2011-08-30 16:03:22 Anmäl

    Spårvagn

    Jag bor i Oslo, där åker alla spårvagn. Smidigt och socialt. Spårvagn för alla pengar!

  20. 20
    Erik 2011-08-30 15:51:49 Anmäl

    hatar spårvagnen

    Vem vill ha spårvagn i stan? Spårvagnar är helt värdelösa

  21. 21
    Anders 2011-08-30 09:53:02 Anmäl

    MER TUNNELBANA TILL FOLKET

    Bygg TUNNELBANOR!!!!!!

  22. 22
    Lisa wiberg 2011-08-30 09:49:14 Anmäl

    1800 talet på väg tillbaka - spårvagn helt meningslöst

    Bygg Tbana istället. Vem vill ha en spårvagn för miljarder som tar plats och går långsammare än man kan promenera. Sjukt dåligt användande av våra skattepengar. Hur tänker folk! Bussar är bättre, allt är bättre än spårvagn. Spårvagn saknar fullständigt kapacitet och är helt meningslösa.

  23. 23
    Erika 2011-08-27 20:08:16 Anmäl

    Bra med spårvagn

    Jag tycker att det är helt logiskt att kollektivtrafik går före bilar i gaturummet. De flesta bilar transporterar bara en eller två personer åt gången, medan spårvagnar rymmer långt fler än så. Spårvagnar är tystare, renare och smidigare än bussar. Jag är innerligt trött på att trängas på de överfulla blåbussarna i stan - fram med rymliga spårvagnar istället!

  24. 24
    sivan 2011-08-27 13:15:31 Anmäl

    hur blir det då med de nya husen

    Förslaget med spårvagn ställer väl allting på ända då när det gäller det nya husen på lilla Essingens norra del, för som det ser ut blir det en ny bro till då brevid gamla lokalbron. Hur har man tänkt här egentligen, det verkar väldigt virrigt alltihop.

  25. 25
    Göran 2011-08-27 13:05:24 Anmäl

    Gränsar till bedrägeri...?

    Politikerna har skickat ut en remiss där dom suttit med en pappkarta och penna och ritat ut samma dragning som SL-bussarna, där precis allt blivit fel rent tekniskt. Dom har inte ens kontaktat SL:s tekniker eller planerare i detta när jag kollade runt igår. Hur fasen kan man tillåtas ställa till med sådant ? Det här tangerar idiotin med radhusen på N.Mälarstrand där man la ut flera miljoner i utredningar på ett dödfött projekt . Från Västerbroplan och till Essingetorget handlar det om stora ingrepp i privata fastigheter och rivningar av fastigheter + förlorade parklekar på Lilla och Stora Essingen. Direkt vansinne för ett stollprojekt. Moderaterna har verkligen skjutit sig i foten !

  26. 26
    Spårbunden 2011-08-26 15:02:19 Anmäl

    HÄRLIGT MED SPÅRVAGNAR

    Bra förslag, synd att det inte blev ngn linje till Moa Martinssons torg också. Det är bara att konstatera att ett spårvagnsekipage sväljer betydligt fler resenärer än en buss. Dessutom slipper vi alla avgaser. Bygg, bygg, bygg.

  27. 27
    nils 2011-06-21 14:27:28 Anmäl

    Underhåll förstör nattsömnen

    Bra för alla spårvagnsälskare att veta: Underhållet av spårvägarna görs enbart nattetid, då talar vi om 01:30-05:00. Vi har just genomlidigt kapning av räls och bilning av betong 6 m från vårt fönster kl 02 på morgonen, vilket är fullt lagligt och detta gör man utan hänsyn till närboende, trots att det går att göra planerat underhåll under dagtid. Så om ni vet med er att en ev spårvagn kommer närmare än 300m så har ni garanterat ingen nattsömn de nätter när det ska underhållas.

  28. 28
    thomas 2011-05-23 14:09:10 Anmäl

    Skippa spårvagn - trådbussar är bästa lösning.

    Har kollat med flera byggplanerare, alla är av åsikten överdäckning/tunnelanslutning då vägarna på St: Essingen är helt undermåliga för dagens spårväg. Därför är samma dragning som busslinje 1 omöjlig. En ev ny bro blir norr om lokalbron, flyttning av lokalbroanslutning söderut, överdäckning hela broparken för hållplats. Väljs gatuanslutning ryker fastigheterna 4-10 på Sällskapsvägen + Vängovoparken-Västra Kungsklippan sprängs bort +breddning Essinge Kyrkväg mot torget. En ev tunnel blir på Essingeringen med avslut invid Kungsklippan eller mitt på Ess-kyrkväg. Proj-ledaren för denna "idé" har inte ens kollat det tekniska utan gått helt på populationsunderlag för sitt förslag. Kostnad c:a 700mkr gatuanslutning,1,3-1,7 mdr tunnel, I övrig blir medelhastigheten på denna idé runt 15-20km/tim på stans gator. Moderna trådbussar tar mindre med folk, går snabbare och kostar en bråkdel av enbart Essingekostnaden. Detta är en politisk kortslutning av megaformat, har dom ingen sans o vett kvar ?

  29. 29
    Äggmackan 2011-05-18 01:11:51 Anmäl

    Ütmärkt förslag

    Essingetorget-Broparken är inte alls för brant för spårvagnar, som någon antyder. Sen en elegant spårvägsbro mellan Broparken och Essinge Brogata på Lilla Essingen och till Västerbroplan. Det finns egentligen inget oöverstigligt hinder denna sträcka på 2,7 km. Medan man ändå är igång kan man bygga till Hornsbergsstrand, ca 1,3 km och både Sossarna och de Borgerliga kan bara nöjda. Dessutom kan 1,2 km samutnyttjas av blivande spårvägslinje 4 mellan Västerbroplan och Fridhemsplan, tre linjer på samma sträcka. Resterande 1,8km till Centralen kommer alltså att kunna husera hela två linjer. 9,5 km spårväg till priset av endast 6,5km. Max: T-bana till Stora Essingen skulle garanterat bli många gånger dyrare än spårväg. Anders & Carin: Minns ni inte vilket trafikslag som fungerade bäst under vintern. (tips, det går inte på gummihjul eller i tunnlar).

  30. 30
    Spårvän 2011-05-13 12:17:08 Anmäl

    Bra - där också

    Spårvagnarna är bra, trevliga och sväljer mkt folk jmf med bussar. Bygg gärna ut spårvägen till Essingen men låt den förgrena sig så ett spår även går ner till Moa Martinssons Torg som utlovat. När allt är utbyggt nere vid Västermalmsstrand så kommer det bli sjukt mkt folk som ska transportera sig mot Fridhemsplan och city.

  31. 31
    Mona 2011-05-06 13:34:38 Anmäl

    Protestera mot spårvagnarna

    Essingeborna får alltså färre parker, mindre plats att röra sig på, sämre dagis.. och allt detta för att socialdemokraterna tycker det är fiffigt med spårvagnar. Är det så att det är något topp politiker som äger aktier i ett företag som tillverkar dessa eller? Kanske något att utreda.

  32. 32
    Carin 2011-05-06 13:30:22 Anmäl

    Fler bussar, färre spårvägar

    Jag hatar spårvagnar. Så då var det sagt. En värdelös modefluga som förfular stadsbilden med elkablar hängandes i luften och som stoppar all framokomlighet för bilar och uttryckningsfordon. Staden har under flera år utvecklat miljöbussar, sådana som inte medför totalt trafikstopp när det är snö och is flera månader om året till skillnad från denna idiotiska idé. Det fanns en anledning till att man rensade stockholm på spårvagnar. Bussar kan aldit ersättas, och brägas vid problem, det går inte med "the tram jam". Snälla politiker, ha lite förnuft.

  33. 33
    Tove N 2011-05-04 15:50:13 Anmäl

    Starta busslinje Stora Essingen-Fridhemsplan istället!!!

    Jag är egentligen för spårvagnar men i just det här fallet är jag emot. Det vi stackars, isolerade öbor behöver är en snabb och smidig lokaltrafik och inte X antal år av byggstök. Lösningen för Essingeöarna är att starta en busslinje som bara går Stora Essingen-Fridhemsplan precis som gamla 57:an gjorde. Det är sällan mycket trafik på den sträckan och en sådan linje skulle ha stor möjlighet att hålla sin tidtabell till skillnad från den hopplösa 1:an som vi i dagsläget är beroende av. Det är ändå den stäckan de flesta åker, vid Fridhemsplan finns dessutom massor av andra alternativ att byta till.

  34. 34
    Thompa med fru 2011-05-03 16:14:33 Anmäl

    Intressant info

    Intressant, Max o Anders - då har öborna nu förklaringen till varför Kevius och kompani städade bort flera medborgarförslag om det nya dagiset som istället trycktes in i parken ihop med det befintliga dagiset - SL ska alltså dra fram spåren där, betyder väl att delar av Kungsklippan då också sprängs bort där det röda huset ligger idag, tragiskt att man låter några tjänstemän och politiker utan ansvar få förstöra för flera generationer framåt för ett prestige-projekt som helt saknar demokratiskt och ekonomiskt underlag.

  35. 35
    Max, förvånad öbo -del 2 2011-05-03 11:26:19 Anmäl

    Uppdatering, vängåvan offras.

    Igår måndagen 2/5 var några lantmätare med GPS-utrustning på lokalbron och mätte från trappa som leder ner till gångvägarna bort till brofåstet och sen bort till Sällskapsvägen, så ser det ut som att lokalbron breddas vid anslutningen vilket pekar på att det faktiskt blir den gamla 30-tals planen lokalbro-Sällskapsvägen - Essinge kyrkväg-torget. Därmed offras parkleken + alla parkeringar efter kyrkvägen och boende på Sällskapsvägen får räkna med mindre tomter när vägen breddas. Essingeringen är nu för smal efter ingreppet med nya snabbspårvägsbron.

  36. 36
    Anders vid torget. 2011-05-01 16:25:56 Anmäl

    Grönköpings-expressen..?

    Vilken mardröm ! Alla nya fjärrvärmeledningar som nyligen lades ner i gatorna måste flyttas om igen där spårvagnen ska fram eller förstärkas med betongskydd p.g.a spårvagnarnas vikt, samma gäller gamla gas och vattenledningar, alla dessa ligger mot berggrund med sprängsten,makadam och asfalt ovanpå, vissa är så gamla som från 1925 ! . Och hur hade man tänkt sig att spårvagnen skulle klara backarna vintertid, när inte ens de blå stombussarna klarar backarna pga usel snöröjning. NK-expressen får döpas om till Grönköpings-expressen. Ön är redan tillräckligt förstörd av Essingeleden + snabbspårvägen - lägg ner idiotprojektet !

  37. 37
    Max, förvånad öbo 2011-05-01 02:40:58 Anmäl

    Tokidén från 30-talet i ny tappning...

    Spårvagnar klarar inte lutningarna på Essingeringen-Broparken och "konsumbacken", två kurvor är för snäva och små för vändradien, glöm att dra spårvagnen som buss 1 kör idag!. Dom verkar ha dammat av den förkastade planen från 30-talet där dragningen var Sällskapsvägen-Essinge Kyrkväg-Torget, tas denna fram försvinner parkleken Vängåvan nästan helt. Oavsett plan så blir det tvångsexpropieringar av fastighetsmark för sträckan lokalbron till Essingetorget oavsett vilken dragning man väljer. Sen tvingas lokalbron stänga ena körbanan under c:a 2 års tid med ljusreglering under byggnationen, vilket blir en ren mardröm för boende. Alternativet är en ny bro norr om lokalbron som då inkoopereras med Essingeringen, då blir det rivningar av flertalet fastigheter. Kostnaden blir minst tredubbelt i jämförelse med Cityspårvägen. Det som gäller är antingen ny T-bana eller trådbussar som är existerande och försvarbara alternativ. Idén är vansinne. Att våra folkvalda köpte detta visar deras kvalité.

  38. 38
    Anne 2011-04-30 14:29:43 Anmäl

    Stora Essingen har redan goda kommunikationer

    Stora Essingen, där det bor knappt 4000 pers, har redan både tvärbana och stombussar. En stor del av invånarna har egen bil. Till Lindhagen, där det beräknas bo ca 20 000 om ett par år, och där ca 15 000 arbetsplatser kommer finnas, finns det knappt några kommunikationer alls. Det finns bara en busslinje, 49, som går ett par ggr i timmen. Förstår inte hur man tänker när man tycker att man ska flytta spårvagnsprojektet till Stora Essingen istället för till Lindhagen.

  39. 39
    Anders 2011-04-29 19:47:04 Anmäl

    Jättebra förslag!!!

    Fantastiskt. Lindhagennissarna behöver ingen spårvagn - dom är ju omringade av T-banan.

Skriv kommentar

  Jag godkänner villkoren (Läs villkoren här)

Tipsa en vän

Detta är en utskrift från vartkungsholmen.se

Postadress: Box 5290, 102 46 Stockholm
Besöksadress: Vallhallavägen 184
Tel vxl: 08-545 870 70
Fax: 08-545 870 89
E-post: info@direktpress.se

Featurekolumn

Bloggare

HA KOLL PÅ INNERSTAN!

Blogg RSS

/Global/Sodermalmsnytt/Puffar/Blogg_rss-128.png
 

Extrakolumn

Veckans fråga

Vad vill du se på Gerdas plats?




 

Senaste Numret

Privatannonser

RSS: Nyheter & Debatt

/Global/Sodermalmsnytt/Puffar/rss-128.png

TV-Tablå

/Global/V%c3%a5rt%20Kungsholmen/Puffar/Gammal%20TV2.jpg