Hoppa till textinnehållet

Huvudkolumn

Är fartgupp på Sveavägen en bra idé?

0-100 på fem sekunder låter rätt rejält. Framförallt om motorcykeln saknar ljuddämpare.
Foto: Andreas Enbuske

Är fartgupp på Sveavägen en bra idé?

Nu vill Vasastans närpolischef Lars Lehman testa ett nytt grepp mot det störande bullret på Sveavägen,nämligen farthinder. Och det redan till sommaren. Gummihindren ska kunna läggas ut på kvällen och tas bort igen på morgonen.
Vad tror du om det? Är det en bra idé? Finns det bättre sätt att minska bullret? Eller hör det sommaren till?

Kommentarer

(38) Visa äldst först
  1. 1
    Sur i Sibirien 2012-05-15 19:13:39 Anmäl

    Mycket bra ide med fartgupp

    Mycket bra ide med fartgupp, och några meter spikmattor skulle inte skada. Ljudet av jappshojar som drar på stör otroligt mycket. Men det läskiga är om någon skulle bli påkörd. Ett barn som springer ut från lekparken i vanadislunden har inte en chans om den blir påkörd av en hoj som ligger i 70-90 på sveavägen.

  2. 2
    Peppe 2012-03-25 09:50:39 Anmäl

    beside

    beside, what is this obsession with harleys in a country like Sweden where you can only drive it for a few month per year and where you have all of those restrictions. I can see a Harley in California but here is an obsolete show off just like having a convertible car. Total waste of money considering the cost, taxes and all of that perhaps is a compensation for something else?

  3. 3
    Peppe 2012-03-25 09:47:52 Anmäl

    not only

    The MC noise is nothing compared to the disturbance of certain individuals especially during weekends who walk around, screaming and singing loud peeing on the streets and damaging bicycles and scooters. I had to take my scooter for reparation so many times that is almost absurd, I have paid for it over and over (only since I have installed an alarm no damages are made by the cowards but of course the alarm bothers people in the area!). The "MC´s circus and parade" is just the peak of the iceberg showing how ignorant people can be here, total lack of respect which is something I have witnesses in the many years I have been living in Sweden. Alcohol seems only an excuse to take out the frustration for most people, to show who they really are: total imbeciles and immature even though often are people of a certain age that you expect to know how to behave in the society.

  4. 4
    Rick 2012-03-13 16:18:29 Anmäl

    Onödigt buller

    Överhuvudtaget så borde alla maskiner ha låg maxgräns för buller. Oavsett om det är en mc, gräsklippare eller lövblåsare. Principen borde vara att dessa knappast kan höras bakom ett stängt fönster. Buller är ett av vår tids värsta gissel.

  5. 5
    Lars Lehman 2012-02-07 19:51:45 Anmäl

    Vinterväg på Sveavägen i sommar?

    Det slog mig att det inte verkar vara några bullerproblem nu under vintern. Det kan bero på kylan och det kan bero på halkan. Trafiken verkar dock flyta på vintern på Sveavägen. Det vore kanske en idé att göra Sveavägens körbana lite mer vinterlik i sommar? - Delvis halka och knagglig vägbana. Då gäller det ju att köra försiktigt och att sänka hastigheten.

  6. 6
    Kalle 2012-01-30 14:00:09 Anmäl

    Flera problem försvinner samtidigt

    Ta bort Mac Donalds från Stadsbiblioteket. Det är en förfulning av byggnaden. Vi skulle bli av med stinkande matos, en massa nedskräpning, uthällt skurvatten och dånande MC mitt i natten.

  7. 7
    Jari 2012-01-25 21:32:18 Anmäl

    Polisen, och politikerna gör inte sitt jobb

    Det är polisen och politikerna som är problemet. Det kanske är så att det är Polisen machokultur som sätter stopp för en förändring. vad vet jag, jag vet i alla fall att polisen är en myndighet som inte klarar av sitt uppdrag på många områden. Politiker gör inte mycket som speglar väljarnas intressen så som vägbulor och hastighetsbegränsningar i alla fall. De är bara intresserade över att bygga något mer någonstans i Stockholm men några frågor som verkligen berör det tar man inte alls upp på dagordningen. Dags att dela upp Stockholms stad i 5 mindre och självständiga delar. Alla har invånare som en liten mellanstor stad. Demokratiunderskott är en underdrift. Finns viljan till kommundelningar? Inte hos byggsektorn i varje fall. Om vi får bort bygglobbyn så blir det möjligt med kommundelningar och då kanske vi en tystare stad. Se på Göteborg, där finns en aktivare polis och åtgärder från kommun och landsting som ger en mänskligare stad.

  8. 8
    Arne Plahn 2011-12-24 13:43:22 Anmäl

    Marodörer

    Såvitt jag vet så är det olagligt att inte ha en fullgod ljuddämpare på ett fordon. Vilket skulle rendera i böter om de blir ertappade. Om man skall ha tilltro till Bilprovningens kontroller så måste dessa marodörer byta ljuddämpare direkt efter besiktningen. Man undrar om inte Polisen kommit på lösningen att stå med ett par man med ljudmätare någon dag i veckan och bötesfälla dem som överträder, så blev det snart stopp på oljudet.

  9. 9
    Siggy Stardust 2011-10-22 21:38:46 Anmäl

    Ett mätverktyg som inte håller i rätten...

    Vad är det för trams? Det är olagligt att köra utan ljuddämpare. Oavsett mätverktyg. Inte mer med den saken. Varför detta daltande och velande?

  10. 10
    DP3 2011-09-30 22:11:14 Anmäl

    Fartgupp och 30gräns - inlägg 3

    Instämmer med föregående talare - placera ut några farthinder å sänk hastigheten på hela Sveavägen till 30 km/h. De två åtgärderna skulle ta bort väldigt mycket buller. Finns inga tidsvinster att göra med högre hastighet med alla trafikljus i alla fall. Oxå bättre för miljön när man inte varvar upp motorn. Erkänner villigt att jag gärna skulle vilja se de två idioterna som tävlar med sina Corvetter utanför fönstret just nu, stöta på ett oförutsett fartgupp.

  11. 11
    DP2 2011-09-30 22:10:39 Anmäl

    Fartgupp och 30gräns - inlägg 2

    …Ni är i klar minoritet å har inget bland andra än era gelikar att göra. Vem som helst som har typer som missbrukar vägen utanför fönstret och skiter i om de stör andra med sina intressen (så länge det inte är deras egen vardag som störs?), skulle grina till…

  12. 12
    DP1 2011-09-30 22:10:07 Anmäl

    Fartgupp och 30gräns - inlägg 1

    Fredagkväll å ett j-la oljud från Sveavägen som vanligt. Inte från den "vanliga" trafiken eller cirkulerande raggare som inte har nått bättre för sig. Vi har 3glas å klarar den allmänna bullernivån bra. Näh, det som stör är puckona som tror att vägen är deras privata rallybana, där de kan gasa på å köra hur trafikfarligt som helst. Å ni som påpekar att ni är uppväxta i stan å att alla som inte gillar buller kan flytta ut visar ju bara hur juvenila ni verkligen är...

  13. 13
    Alana 2011-09-25 21:48:38 Anmäl

    vägbulor?

    Lägg upp farthinder. Promlemet löst.

  14. 14
    katta 2011-08-27 18:14:08 Anmäl

    Japsen

    En "japshoj" har ett väldigt skärande ljud medan en HD mer mullrar. Sedan till premierna - who cares? Det är ditt val. En Mini eller en Bentley, det bestämmer man själv och betalar därefter.

  15. 15
    Britt 2011-08-26 15:36:10 Anmäl

    Många förbud blir det!!

    Om man förbjuder hojjar på Sveavägen då kräver jag att lövblåsarna samtidigt förbjuds! De för om möjligt ändå mer oväsen!!!!

  16. 16
    Oden 2011-08-20 10:07:49 Anmäl

    Automatiska farthinder

    Bygg automatiska farthinder som via en sensor fälls upp ur gatan om farten är 60 km/timme eller mer. Ett sånt rejält gupp så att de inte gör om det. För utryckningsfordon mm kan ju de köra in på vänster sida och undvika detta.

  17. 17
    demokrat 2011-08-17 16:38:06 Anmäl

    Vad stör dig mest?

    Jag blir störd avv långsama gubbar som går på sveavägen , Ska vi ge förslag till förbjud för dem på visa tider ? Det var bara en fråga ;)

  18. 18
    Morris 2011-08-06 20:38:22 Anmäl

    Värsta brott stadsdelen

    Polisen på Norrmalm har inte tid att bötfälla nedskräpare eller att utföra hastighetskontroller på de populära racing gatorna inte heller patrullera på stan. Polisen på Norrmalm har viktigare prioriteringar förstås. Det får en att tro att vi bor i ett mycket oroligt och otryggt område med mycket tunga brott som rån, mord, våldtäkt och andra otrevligheter.

  19. 19
    Monika 2011-08-06 20:25:15 Anmäl

    50 gräns?

    Varför kan man nattetid få racerköra över 100 km/tim på Birger Jarlsgatan och Sveavägen. utan att polisen reagerar? Jag trodde det var en hastighetsgräns på 50? Skulle det vara så svårt för polisen att göra lite hastighetskontroller några nätter i rad lite då och då? Hur förväntas människor som bor utmed dessa gator kunna sova? Och varför tillåts raggarbilarna stå på Runebergsgatan/Birger Jarlsgatan med motorer och musik på timme efter timme, pissande i portar och på trottoar. Var är polisen? Att dessa människor inte tar hänsyn till att folk bor i innerstaden är uppenbart men återigen, polisen gör ert jobb och rensa upp i området!

  20. 20
    Kalle 2011-08-06 20:11:31 Anmäl

    Självklart att klaga

    Den som inte klagar på okynnesåkandet på Sveavägen och Birger Jarlsgatan måste vara döv eller på annat sätt nedsatt. Vem har klagat på trafiken på dessa gator men sen när är det normalt med racingtävling i innerstan? Det är vad klagomålen handlar om.

  21. 21
    Cy 2011-07-27 19:26:52 Anmäl

    Ta bort MacDonalds?

    Många som kör MC eller raggarbilar samlas kring MacDonalds på Sveavägen/Stadsbiblioteket. Det är ont om nattöppet snabbmatsrestauranger i stan med MC-parkeringsplatser i kombination med en rak och bred gatan att köra/visa upp sig. Man bör funderar om restaurangen ska finnas kvar.

  22. 22
    P-S 2011-07-17 15:26:10 Anmäl

    ... en till sak

    Slog mig, bor man vid Stockholms mest traffikerade gata och klagar på trafiken så har man kanske inte alla hästar i stallet, eller? Och ja, jag kör en fet Harley-Davidson med Screamin Eagle pipor. Dom låter helt perfekt. Vi ses på Sveavägen!

  23. 23
    P-S 2011-07-17 15:22:22 Anmäl

    Välkommen till storstaden

    Född & uppväxt vid odengatan, ung kille i sina bästa år. Brukar åka ut på landet ibland och slås varje gång av hur tyst och skönt det är där ute. 20 min från innerstan finns värmdö, jätte fint och tyst. Ni som klagar på oljud i en storstad verkar ju nyinflyttade till Stockholm. Välkomna! Och ja, så här låter en storstad. Testa och res lite, Prag, Paris, New York, Köpenhamn. Det låter jätte mycket dygnet runt. Men med storstaden kommer ju också en hel del fördelar, antar att det är därför ni flyttat hit. Är det för olidligt föreslår jag att ni flyttar tillbaka till norrland eller östergötland alternativt kanske ut på värmdö? Jätte fint där!

  24. 24
    Mike 2011-07-14 11:43:00 Anmäl

    P-G

    Jag är också en av dessa "idioter och vandaler" som enligt dig enbart jävlas med er som bor där osv osv. Du anser verkligen att ca 1500 hoj åkare och minst 2 företag ska flytta och stänga ner sina verksamheter pga du blir störd mestadels 1 kväll/vecka..... Tänk om alla skulle resonera som dig,

  25. 25
    Anna 2011-07-13 17:46:41 Anmäl

    SV P-G

    Jag anser att i en stad finns det ljud, och att städmaskinerna, skrikande barn, sirener och stora bilar gör lika mycket ljud ifrån sig. När jag bosatte mig i stan var jag medveten om det. Denna besatthet av att förbjuda allting idag har gått för lång, och jag tycker att dina argument också gjort det. Du tycker att man skall riva upp kontrakten för McDonalds och Falafelkungen, för att DU inte vill att folk som åker MC samlas där, trots att jag kan garanatera dig att mestaldels av deras kunder är unga och äldre utan MCkort. Så har du någon fördom om att folk med mc inte skulle stanna vid ett bokcafé. Rent spontant verkar det lite skevt, och du verkar också lite skev. Gillar du inte att det rör sig mycket folk i en storstad föreslår jag att du flyttar. Kanske till en landsort eller en återvändsgränd.

  26. 26
    Stefan 2011-07-12 11:19:26 Anmäl

    P-G

    Ja, jag har verkligen full förståelse för att du blir förbannad över att inte kunna sova på grund av allt ljud, jag skulle reagera på samma sätt och jag håller verkligen med dig att de som kör som idioter i stan (bilar, mc mfl) borde stoppas oftare av polis och få böter. Tyvärr så drar många alla över en kant, alla mc förare kör inte som galningar genom stan, jag är en av dem. Och jag håller med, att glida fram och tillbaka på Sveavägen en kväll, roligare saker borde finnas att göra med sin hoj. Sveavägen (McD) har blivit en samlingsplats för många hojförare vilket jag tycker är trevligt, men alla borde köra lugnt därifrån efter träffen.

  27. 27
    P-G 2011-07-11 23:37:45 Anmäl

    Till syvenes och sist...

    http://youtu.be/lGZG2kx5vD8

  28. 28
    P-G 2011-07-11 23:28:38 Anmäl

    SV: Anna

    Du är bara en provokatör antar jag? Eller tycker du på fullaste allvar det är lika viktigt att skydda olaglig mc-körning inne i stan som att ambulanser får åka med sirener? Rent spontant verkar det lite skevt. Barnvagnar? Tycker du att de inverkar på din hemmiljö mycket eller? Om du inte förstått det så gillar de att köra på Sveavägen eftersom den är lång och rak och det finns bra ställen att mötas upp på (läs. McD och Falafkungen). Därför vore det mycket välkommet att deras kontrakt revs upp och lokalerna gjordes om till bokcafé.

  29. 29
    P-G 2011-07-11 23:23:28 Anmäl

    SV: Stefan

    Kanske överdrev lite i mitt förra inlägg. Jag har inte heller mycket till övers för dem som inte har problemet och slänger ur sig dumheter som "de som gnäller kan flytta" eller "så farligt är det inte". Var går gränsen då om jag får fråga? Skulle du uppskatta om jag körde fram och tillbaka utanför ditt hem utan ljuddämpare eller satt och skrek utanför ditt fönster en hel natt? Du får väl flytta om du inte gillar det? Jag drar inte alla över en kam och har absolut inga problem med de som tar sig fram på ett normalt sätt på ett lagligt fordon. Ber om ursäkt om du kände dig träffad. En rak fråga: tycker du det är rimligt att boende inne i stan inte ska kunna sova en natt oavbrutet till förmån för buskörande motorcyklister?

  30. 30
    P-G 2011-07-11 23:23:08 Anmäl

    SV: Stefan

    Kanske överdrev lite i mitt förra inlägg, detta har blivit ett infekterat ämne för mig. Jag har inte heller mycket till övers för dem som inte har problemet och slänger ur sig dumheter som "de som gnäller kan flytta" eller "så farligt är det inte". Var går gränsen då? Skulle du uppskatta om jag körde fram och tillbaka utanför ditt hem utan ljuddämpare eller satt och skrek utanför ditt fönster en hel natt? Du får väl flytta om du inte gillar det? Det är väl inte mitt problem om du är känslig? Varför verkar det finnas så många som vill skydda "gärningsmännen" och inte "brottsoffren" i denna fråga? Avundsjuka? Jag drar inte alla över en kam och har absolut inga problem med de som tar sig fram på ett normalt sätt på ett lagligt fordon. forts.

  31. 31
    P-G 2011-07-11 23:17:57 Anmäl

    SV: Stefan

    Först och främst vill jag att lagen ska följas och efterhållas av polisen. Det vill säga att de börjar sätta dit svinen som kör utan ljuddämpare och alla andra mc-förare vars motorcyklar avger ett för olagligt högt ljud. Det vore helt rimligt att förbjuda mc-trafik i innerstan på nätterna, varför inte? Jag ser medelålders män köra runt på sina HDs på kvällarna och avger öronbedövande ljud. Vad är felet? Varför kör de in till stan och terroriserar som pubertala moppe-fjortisar? Sveavägen fram och tillbaka, in på en mindre gata för att vända om och om igen... I ärlighetens namn så har jag inte mycket till övers för vuxna människor som ser ett nöje i att busköra i innerstan och jag har ungefär lika mycket respekt för dem som för kriminella. Givetvis är jag förbannad eftersom det inte går att sova ordentligt på somrarna -att sova med öppet fönster nu på sommaren (när det behövs som mest) är helt uteslutet givetvis. forts. följer...

  32. 32
    Anna 2011-07-11 10:06:30 Anmäl

    Förbud förbud förbud

    Allt skall förbjudas. Bilar med dubbdäck får inte köra på sveavaägen, motocyklar som låter får inte köra på sveavägen.. Ambulanser är de ok? Eller barnvagnar? Hur är det med alla städmaskiner som går runt på natten, de gör mer ljud ifrån sig. Det låter mycket i en innerstad. Det är ett konstant ljud. Det är säkert jobbigt för de boende på den mittersta delen av sveavägen men lika jobbigt är det för oss som bor i slutet, och säkerligen för dem som bor på andra gator. Om förbud tillkommer försvinner inte trafiken, den förläggs bara till nya ställen. Med detta kommer smågator, med anknytning till affärer, cafeer, skolor och dagis drabbas av högre ljudnivåer och avgaser. Det går inte att förbjuda ljud, det visar artikeln tydligt. Har man överlevt ljudet att bo vid sveavägen fram till nu kan man nog överleva i fortsättningen.

  33. 33
    Stefan 2011-07-11 08:50:42 Anmäl

    Till P-G

    Låter som att du är rätt förbannad och tycker att all MC trafik ska förbjudas på Sveavägen, uppfattar jag dig rätt då? Du skriver att "alla jävla ligister som trakasserar", menar du på fullaste allvar att alla MC åkare är ligister och gör allt för att förstöra och låta så mycket som möjligt? De kanske rent utav är kriminella också? Jag har varit hojåkare i sedan 18-års ålder och är idag 43 och när jag kör i stan så kör jag alltid superlugnt och jag vet att många med mig gör detsamma, så dra inte alla över en kant bara för att man kör MC. Att förbjuda MC trafik på Sveavägen är knappast något som skulle underlätta för er boende heller tror jag, det finns bilar som låter betydligt mer än vad en MC gör, ska vi förbjuda biltrafiken där också? Är det så illa för dig så kanske du i stället ska fundera på att flytta?

  34. 34
    P-G 2011-07-10 22:46:01 Anmäl

    Edit

    Första meningen i föregående inlägg var menat att avslutas med "...åker dit för brotten de begår". För övrigt så är det helt absurt att ens ställa frågan om de boende är för känsliga då det låter som ett krig pågår utanför när det smattrar och ljudet studsar mellan husen. Ett extremt ljud som kan jämföras med det som låter när plogarna skrapar i fasaderna på vintern och man vaknar upp i chocktillstånd och tror att någon bilar kakel inne i lägenheten.

  35. 35
    P-G 2011-07-10 22:40:40 Anmäl

    På tiden...

    Att alla jävla ligister som trakasserar de som bor på/nära Sveav. varenda kväll och natt. Vaknar själv i snitt en gång varje natt på grund av djävulskapet. Helt otroligt att det inte gjorts något tidigare men nu kan man ju hoppas att det är slut på terrorismen och de primitiva mc-åkarna åker på böter till absurdum.

  36. 36
    Stefan 2011-07-10 16:33:05 Anmäl

    Buller

    Jag kan förstå att folk som bor på Sveavägen störs av det, speciellt då många gärna av någon anledning vill gasa mer än vad som är nödvändigt vilket stör extra mycket. Om alla tänkte sig för och körde lugnt i stan, som vi faktiskt SKA göra, så tror jag absolut inte att denna problematik skulle finnas. Oavsett hojmodell, sport, off-road, Harley så kan man köra lugnt, man behöver inte varva motorn. Jösse har absolut rätt i det han säger, kom ner och titta, prata och ha en trevlig stund.

  37. 37
    Christer jösse 2011-07-10 14:48:25 Anmäl

    Oaktat vilken mc typ....

    Jag ser inte till vad för märke på mc´n det är, för det är i denna problematik helt ovidkommande. Vad gemeneman/kvinna, boende eller bara trottoarflanör för en stund blir upprörd över är.Mc förarens attityd!! Man kan köra en mc som bullrar ganska högt, på ett lugnt sätt, utan att skrämma ihjäl halva stan.Som sagt attityden är den springande punkten.Min erfarenhet är att det är en liten del av som faller utanför ramarna vad avser buller, men icke för ty är problemet mindre. Dessutom märks det tydligt att vi människor är flockdjur.Vihärmar varandra, gör kompisen så, gör jag lika.Märkstydligt vid inkommande besökare på Onsdagar, främst då Sveavägen... Mitt råd till alla mc systrar och bröder, kör lugnt och mjukt i innerstan, så är inte detta något problem i framtiden. Vill också passa på och tipsa boende och dom som känner att mc borde totalförbjudads. Gå ner till McD vid Sveavägen, fantastiska hojar och mycket trevliga människor som finns där.. Jösse mc polis city :)

  38. 38
    Mike 2011-07-10 01:26:39 Anmäl

    Vilka hojar låter mest

    Här har vi en säljare av märket harley davidson motorcyklar som kommer med påstående om alla dessa japshojar som gasar o väsnas o körs på bakhjulet osv. Det han glömmer bort att nämna är hur många av alla hans kunder som som kör med orginal ljuddämpare dvs 99,9% av dom körs med mer eller mindre raka rör för det ska mullra så fint. Och jag kan lova att dom låter brutalt mycket mer än japshojjarna gör men det stör tydligen inte. Hela resonemanget kring oss sporthojs åkare är en förbannad hetsjakt, skyhöga premier, klagomål på oss vid skogis, slutkört på arlanda trots planen låter mer så låter vi för mycket o nu klagad det på oss eller vår typ av motorcyklar. Varför klagas det alltid på just sporthojar? Ok att harleys åker o brölar eller jänkare eller bilar av alla de slag men sporthoj... Dom ska vi gnälla på. Fyfan vilket vinklat reportage utan nån riktig efterforskning o Gösse är väl den som är mest ärlig i sitt utlåtande.

Skriv kommentar

  Jag godkänner villkoren (Läs villkoren här)

Tipsa en vän

Detta är en utskrift från viivasastan.se

Postadress: Box 5290, 102 46 Stockholm
Besöksadress: Vallhallavägen 184
Tel vxl: 08-545 870 70
Fax: 08-545 870 89
E-post: info@direktpress.se

Featurekolumn

HA KOLL PÅ INNERSTAN!

Jacob nyfikar

Vasastan BK

Blogg RSS

/Global/Sodermalmsnytt/Puffar/Blogg_rss-128.png
 

Extrakolumn

Veckans fråga

Vad vill du se mer av i Vasastan?




 

Senaste Numret

Privatannonser

RSS: Nyheter & Debatt

/Global/Sodermalmsnytt/Puffar/rss-128.png

På Gång

/Global/Vi%20i%20Vasastan/Puffar/kallender.jpg

TV-Tablå

/Global/Vi%20i%20Vasastan/Puffar/Gammal%20TV2.jpg