Hoppa till textinnehållet

Huvudkolumn

Hur tycker du att Tors torn ska se ut?

Illustration: Stockholms stadsbyggnadskontor

Hur tycker du att Tors torn ska se ut?

Låga, höga, tjocka, slanka? Turerna kring Tors torn har varit många och lär fortsätta ett bra tag till.
Hur tornen ska se ut är oklart, men stadens arkitekt Aleksander Wolodarski står kvar vid att de bör vara höga och slanka.
Vad tycker du? Ska tornen rentav vara korta och tjocka, eller vill du inte ha dem där alls?

Kommentarer

(67) Visa äldst först
  1. 1
    Pierre 2011-10-03 22:29:52 Anmäl

    Bygg tornen!

    Hur svårt kan det vara? Klart tornen ska byggas, jag förstår verkligen inte alla dessa "bönders" mentalitet, att bevara stockholm så som det såg ut på 1700-talet, om man är så emot höga hus kanske man skulle ta och flytta till en liten bruksort i djupaste småland?

  2. 2
    Sofia 2011-08-27 20:39:39 Anmäl

    De skall stanna i modellform!

    Nej, nej, nej!!!!! Vi vill inte ha dessa fruktansvärt fula jättekolosser!!!!! De passar absolut inte in bland alla fina gamla Vasatadshus i fina färger och kommer att förmörka och skugga ett alldeles alldeles för stort område av Vasastan! Stoppa detta dyra vansinnesförstörelse av Vasatan!!! Några politikers hybris skall inte få förstöra och förfula Vasastan! !! Förnuft och känsla efterlyses akut innan det är försent!!!

  3. 3
    Tobbe 2011-08-22 12:24:04 Anmäl

    Vet någon......

    .....hur mycket det blåser omkring höghus av typen Tors Torn? Åt helvete för mycket kan jag säga efter att ha bott i storstäder med höga byggnader. Tänk på att vi har regn och snö i mängder under de mörka månaderna och att det kommer att storma runt husfaserna runt dess skrytbyggen. Ska man bygga högt i Stockholm så samla ihop byggnaderna och bygg ett nytt modernt område. Tryck inte in dessa pinnar i Stockholms internationellt kända och låga siluett där terrakottafärgade låga hus blandas med våra vackra kyrktorn. De förstör harmonin i Stockholms gamla arkitektur. Inflyttade smålänningar och Göteborgare borde inte tycka någonting då de ändå "flyttar hem" när de får ungar. Har alla totalt glömt bort rivningarna av Klarakvarteren. Se bara hur fula hus vi har i City området runt Sergelstorg, Vasagatan Hötorget och Drottninggatan.

  4. 4
    Mia 2011-08-16 11:54:15 Anmäl

    Släpp in 2000talet på riktigt

    ..genom att bygga på höjden! Det är löjeväckande att inte våga bygga tornen som det ursprungligen var menat. Och Peter, om du inte tycker de ska byggas höga så undrar jag vilken form du avser när du säger att "formen är spännande"? Börjar tröttna på hela diskussionen, ta ett beslut nån gång!

  5. 5
    Pär Erik 2011-08-15 18:13:14 Anmäl

    Tors torn ska se höga och slanka ut!

    Jag tycker att Tors torn ska se HÖGA och PLANKA ut! Tors torn ska vara snygga och morderna. De ska formas ut på ett sätt som gör att Tors torn blir en prägel inte bara för Vasastaden utan också för Stockholm city.

  6. 6
    Karin 2011-07-13 07:28:09 Anmäl

    Solnasidan!

    VARFÖR kan man inte bygga tornen på Solnasidan????

  7. 7
    Ali 2011-06-20 00:31:50 Anmäl

    bevara norra stationshuset

    Om nu planerna på tornen ser ut att förändras så ser jag att man bör bevara norra stationshuset i planeringen, det finns inget skäl till att denna vakra byggnad skall rivas. om något borde den k-märkas och försiktigt blandas med nybyggnationen. Bygg sedan fler hus på höjden, tors torn och wennergrencenter är bra måttpelare för en logiska förtätning av staden som inte ger avkall på våra fina grönområden. Skugga blir det av alla hus, så hellre att bygga några riktigt höga med luft mellan är flera låghus som ger ett mörkt och dystert intryck som de i röda bergen.

  8. 8
    Anna 2011-06-19 23:00:08 Anmäl

    JA DE SKA BYGGAS!

    Ja Tornen skall byggas, helst i det första utförandet med pyramidform. Liv åt vasastan.

  9. 9
    Pär Erik 2011-06-18 12:25:40 Anmäl

    Bygg Tors torn! Bevara INTE Norra station!

    Såklart! Man ska bygga Tors torn. Man ska INTE ALLS bevara Norra station. Stockholm city och därmed Vasastan måste moderniseras och ampassas till en bättre stad. Det gör man bara genom att bl.a. våga satsa på höga bygganader och helt nya stadsdelar som det visar sig Hagastaden ska bli. Bygg! Bygg Tors torn på en gång!

  10. 10
    Britt Olsson 2011-06-16 15:19:12 Anmäl

    Självklart!

    Sluta tjafsa och se till att bygg!

  11. 11
    Anna 2011-06-11 12:43:22 Anmäl

    Bygg inte tornen

    Bebyggelsen bör inte vara mycket högre än befintliga stenstaden. Låt området behålla sitt nuvarande namn Norra Stationsområdet och ge gatorna namn som påminner om områdets historia.

  12. 12
    Erik Hamrefors 2011-06-10 10:14:30 Anmäl

    De är fantastiska!

    Som boende i närheten kan jag säga att dessa fantastiskt vackra byggnader bara skulle göra gott för Stockholm. Mera stad, mindre industriförort!

  13. 13
    Anette Crone 2011-06-08 00:54:54 Anmäl

    Bygg för Guds skull!!!!

    Ge oss något NYTT och fräscha upp Vasastan med - det måste ju hända något. Ska våra barn bara behöva sucka över hur det var på "mormors" tid. Se framåt och inte minst uppåt! Anette Crone, nybliven hemmafru

  14. 14
    Ylva M Larsson Mp 2011-06-06 07:38:30 Anmäl

    Flytta markörerna in i Hagastaden

    Kraftfulla nya accenter hör hemma inom Hagastaden . Tänk om gör nytt - gör bättre - flytta de nya markörerna in i Hagastaden - gör något värdigt av den Solnavägen som fogar samman Stockholm och Solna - i förslaget är det en upplöst splittrad stadsmiljö.

  15. 15
    MatsA 2011-06-02 19:00:58 Anmäl

    Synd att politikerna tar för mycket betalt

    Jag tror att det hade blivit häftigt med tornen men nu när Stadshuset "prisar ut" sig så känns det som vanligt. Jag väntar på ett tungt uttalande från Ulla Hamilton (m). Är det inte dubbdäck så är det höjning av parkeringsavgifterna och nu Tors torn.

  16. 16
    Patrik 2011-05-31 14:52:17 Anmäl

    Bygg tornen så flyttar jag tillbaks till sthlm

    Sthlm, en gång sveriges stolthet, där utveckling och nytänk visade framförtterna, har idag reducerats till ett stagnerat bakåtsrävande samhälle med skönhetsrådet vid makten som notoriskt försöker förvandla hela sthlm till något som endast kan liknas vid ett jätte skansen, med q-märkning all over!

  17. 17
    Bodi 2011-05-30 00:09:16 Anmäl

    varför en port?

    två spegelvända huskroppar på vardera sidan en gata blir i mina ögon ett uttryck för en toppstyrd planprocess. sedan är det olyckligt att tornen, som skönhetsrådet också påpekar, ser ut som embarcadero center. och som strausberger platz i berlin. läs mer om mina åsikter här: http://wozzow.blogspot.com/2011/01/inflation-i-portar.html

  18. 18
    Fredrik 2011-05-29 18:37:44 Anmäl

    Bygg Tornen

    Tomträttsavgälden måste anpassas. Samtliga opinionsundersökningar (jfr ovan) visar att människor vill ha högre byggnader i innerstan eftersom det är enda alternativet till en mer utglesad stad. Byggs en mer utglesad stad tillkommer ytterligare kostnader i form av anläggandet av gator, kollektivtrafik mm till de nya områdena. Byggs tätare stad får fler möjligheter att gå till jobbet, restaurangen, till andra stockholmare. Fler människor vill bo i innerstad än som får plats där - därför måste vi bygga mer innnerstad. Kännetecknande för innerstad är att fler människor bor per kvm.

  19. 19
    Patrik 2011-05-29 16:12:59 Anmäl

    BYGG!!

    Att bygga nytt är att bygga framtid, alltid! Tors Torn är ju snygga och härliga och kommer göra Stockholmsporten från Solna rättvisa.

  20. 20
    Niklas 2011-05-29 12:33:05 Anmäl

    Re Jens

    Du påstår att tornen skulle kasta en "slagskugga" över Röda bergen. Hur menar du att det är möjligt. Solen lyser från söder på norra halvklotet. Tornen skulle ligga norr om Röda bergen. Hur skulle då tornen kunna kasta någon "slagskugga" över Röda bergen. Det är ju logiskt omöjligt. Sedan kan du ju förklara skillnaden mellan skugga och "slagskugga". :)

  21. 21
    Niklas 2011-05-29 12:27:49 Anmäl

    Tomträttsavgäld

    Problemet är tomträttsavgälden. Man betalar inte för den marken man bebygger, utan för total våningsyta. Ska man bygga två våningar betalar man dubbelt så mycket som om man bygger en våning. Bygger man 45 våningar måste man betala 5 gånger så mycket som om man bygger 9 våningar. Ett annat ord på denna ordning är täthetsböter, och gör på ett konstlat sätt det mer lönsamt att bygga lågt. Hur bra är egentligen det? Det råder konsensus kring att täta städer är betydligt mer miljövänliga än utspridda glesa (nu säger även FN detta). Ändå har vi regler kring tomträttsavgäld som uppmuntrar till en utspridd stad. Frågan är om vi inte borde fundera kring våra regler och hur de påverkar stadsutveckling. Kanske dags för ändring.

  22. 22
    Patric Nilsson 2011-05-28 16:03:30 Anmäl

    Bygg mer och högre skyskrapor, Bygg Tors Torn!!!

    Rent arkitektoniskt (av de versioner som presenterats) kanske inte de mest lyckade, men som projekt väldigt bra, så jag är definitivt för att de byggs, och gärna lite högre närmare 200meter vore bättre än föreslagna 140m. De extra 60 meterna kan gärna vara bostäder, något som verkligen behövs i Stockholm. Att man inte kan få ekonomi i tornen verkar märkligt, med deras läge nära ett stort hypermodernt universitetssjukhus, och forskar byn. Men varför inte också bygga några skyskrapekompisar till tornen i närheten, en fem stycken till så får vi ett snyggt kluster. Skyskrapor ser alltid bäst ut i kluster, inte som ensamma torn. Så bygg Tors Torn, höjda till 200m, och fem till skyskrapor (140-190m) i kvarteren jämte tornparet. OBS! något av tornen bör ha en utsiktsplatform tillgänglig för allmänheten högst upp. Mitt förslag för tornen: http://goo.gl/SHuGV Mitt förslag för Norra Stationsområdet: http://goo.gl/YnZFH

  23. 23
    Lena 2011-05-28 11:38:38 Anmäl

    Lägg av nu!

    OMG, alltså! Vad är det för jäkla politiker som håller på och beter sig? De borde överhuvudtaget inte ha ngt med stadsplanering att göra med tanke på hur de behandlat idén med Tors Torn och dess arkitekt. Jag menar, varför ens säga ja till byggnaderna om man sedan omedelbart och ängsligt låter delar av allmänhetens jäkla bakåtsträvande gnäll styra stans utveckling? Någon gång under beslutsfattandet måste ju politikerna ha tyckt att tornen kommer att bli bra, varför ens fatta byggbeslut annars? Behandlingen av arkiteketen är dessutom helt förkastligt. Han har intvingats att springa gatlopp genom en mobb av smaklösa stilpoliser som tror de besitter ngn kunskap om form och utveckling bara för att de läst ngn artikel i Sköna Hem nedsjunkna i sina fula sittfåtöljer med fårskinnspläd surplande sitt förbannade bergamott-thé! Det ska fan till att vara kreativ bland styrande medelmåttor!!!!

  24. 24
    Hasse 2011-04-11 09:16:36 Anmäl

    Fredrik har rätt

    Det är bra att tornen byggs. Med lite eftertanke inser jag dock att Fredrik har rätt. De är för låga! Skisserna som visas ger en felaktig bild av hur höga de kommer att bli. Faktum är dock att de fortfarande är 50 meter lgre än Turning torso i Malmö och bara ca 30 meter högre än Kista tower. Med den insikten inser man att det knappast är några skyskrapor som planeras utan bara skisserna som får en att tro det. Helt klart borde de höjas upp till 200-300 meters höjd. Desinen bör man dock behålla.

  25. 25
    Y Falk 2011-04-10 15:42:28 Anmäl

    BEVARA NORRA STATION

    Nu skall tornen äntligen upp. Det blir gott att se. Dock tycker jag det är av vikt att vi se till att det gamla statiosnhuset bevaras och tar plats i det nya området. Blir ett vackert avbrott i den nya arkitekturen med gammal fin historia.

  26. 26
    G 2011-04-06 12:57:16 Anmäl

    snyggare arkitektur

    Kungsholmsporten har snyggare arkitektur

  27. 27
    BV 2011-03-30 02:46:16 Anmäl

    Bevara Norra stations huset!

    Viktigast är attman bevarar det gamla stationshuset (nuvarande prisextra mm) det är ett fint mått på kultur och arkitektur och borde bevaras och inkorporeras i den nysa stadsdelen. Det anser jag vara viktigare än hur tors torn kommer utformas.

  28. 28
    Karin 2011-02-27 12:00:47 Anmäl

    Tornen på På Solna sidan?

    Eftersom Tornen ska vara en entré till Stockholm bör de väl placeras på andra sidan bron?

  29. 29
    christian 2011-02-25 16:32:33 Anmäl

    Bygg tornen nu!

    FÄRDIGBYGGDA! Så vill jag att de ska se ut!

  30. 30
    Mona S 2011-02-25 16:31:17 Anmäl

    oerhört spännande arkitektur

    Bli insprerad av dessa! http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/formsprak-fran-sovjettidens-slutskede_5964081.svd

  31. 31
    sara 2011-02-20 13:00:36 Anmäl

    Gamla förslaget

    Jag vill se de byggas som originalförslaget. Det var genomtänkt och platssparande. Att fortsätta debbattera om utformningen kostar skattebetalarna ca 2 miljoner per dag... men det är det ingen som nämner.

  32. 32
    Erik, Sabbatsberg 2011-01-26 15:50:21 Anmäl

    Tornen

    Jag tycker tornen är fantastiska, och skapar en välbehövlig profil till detta område! Utformningen av fasaden får gärna bli ännu mer vågad, den påminner lite om Skandia-huset på Södermalm i nuvarande förslag. Men tänk vad härligt om de skulle göra ett observationsdäck längst upp i nåt av tornen!

  33. 33
    Glenn 2010-08-12 15:13:01 Anmäl

    Tors Torn måste byggas

    Stockholm city måste få fler bostäder. Bygg på höjden så att fler kan bo centralt. Tors Torn är mer än välkommet inslag i stadsbilden och gör bara Vasastan mer intressant att bo i eller att besöka. Sedan tycker jag att hela Wennergren center byggnaden kan bli studentbostäder - precis som Skatteskrapan på söder.

  34. 34
    Lokföraren 2010-08-07 20:34:17 Anmäl

    Bygg på hjden

    Största felet är att de hus som planeras rymmer för få lägenheter. Bygg högre, så minst 10 000 familjer kan flytta in. Självklart ska det finnas både pendeltågstation och tunnelbana till Norra Station.

  35. 35
    lars hulth 2010-07-13 15:59:33 Anmäl

    torstorn

    Varför måste man som arkitekt försöka bygga monument över sig själv ??? måste man som Ceaucesscu i rumänien ,Kim Il i nordkorea mfl galna män förstöra för andra medmänniskor och kommande generationer för all framtid.. visserligen skall inte det stanna upp i utvecklingen men att bygga kommunistiska monument hör inte till en tid som vi lever i nu.. Norra Station kan bli ett fantastiskt område men utan två stora fallossymboler ...

  36. 36
    Oskar 2010-06-30 00:38:16 Anmäl

    Inte Stockholm

    Jag gillar stockholm som det är. Jag ser heller inga problem med ett par höga byggnader här och var, men jag tycker att arkitekturen och stilen på dessa torn inte går ihop med stockholms 17-1900-talsbyggnader. Jag vill se ett lite mer gamelmodig disign, och så tycker jag att bygger man högt så ska det vara en allmän utkiksplats högst upp! Det är så trist att det bara finns ett eller två bra ställen att titta ut över stockholm ifrån!

  37. 37
    Joel 2010-06-04 21:23:48 Anmäl

    egoister?

    Verkar vara många egoister här som inte är villiga att låta Stockholm utvecklas och minska bostadsbristen för några ynka solminuters skull. Tätt och högt är det enda rätta, samt genomtänkt och vacker arkitektur givetvis! Byhålans skygglappar hör hemma i just byhålan...

  38. 38
    Hasse 2010-06-04 20:33:21 Anmäl

    Ser fint ut

    Norra station ser rätt hyggligt ut. Tornen är väl ok, inget speciellt eg. Synd att man inte bygger fler bostäder. Det ser också ut att bli lite väl mkt döyta, bygg igen blåshålen med fler bostäder.

  39. 39
    Fredrik 2010-06-04 20:21:37 Anmäl

    Bygg

    Gunilla, det blir ju glesare vid Norra Station än vid den del av innerstaden som ansluter dit. Jag förstår inte, den enda kritik man kan ha är att det inte är tätt nog. Täthet är ju någonting positivt för tusan. Du talar om att slå ett slag för miljön men också om att breda ut staden och inte bygga på höjden. Du ser ingen motsättning i det? Den täta staden är den miljövänliga staden då det minimerar bilbehov och annat. Bygger man på höjden utnyttjar man ytorna ännu mer, alltså med rätt teknik ännu mer miljövänligt. Varför tar ingen upp de viktigaste frågorna för Norra Station - att det måste bli tunnelbana dit och att något görs åt den överdimensionerade rondellen?

  40. 40
    Niklas 2010-06-02 07:17:32 Anmäl

    Bullerbyn

    Jag är beredd att hålla med Fredrik. Att Tors Torn höjd ständigt diskuteras är märkligt. Fokucera i stället på andra aspekter i stället för denna symtomatiska höjdrädsla som finns i Stockholm. När våra barnbarn om 70 år skådar ut över det nya slussen och ser Tors Torn, så kommer de nog uppleva det lustigt att man har ställt till så mycket väsen för så lite. Är det f.ö. någon som tycker att kyrktornen eller stadhusets "höga" byggnader förstör Stockholm? Eller Globen. Eller hötorgsskraporna? Tror nog inte det!

  41. 41
    Fredrik 2010-06-01 18:35:27 Anmäl

    För lågt!

    Om jag ska vara helt ärlig så tycker jag att Tors Torn är för LÅGA! 145 meter !? Det är ju en liten stuga om man jämför med NYC. Nä, dra till med ett litet skyskrapekluster i Norra Station på 200-300 meter på ett ungefär. Så kanske man kan sluta kalla Stockholm för "Bullerbyn". Och visa att vi är en RIKTIG huvudstad.

  42. 42
    Niklas 2010-05-31 07:25:25 Anmäl

    Nya vyer

    Stockholm utvecklas hela tiden. Tors Torn är inget att vara rädd för, så höga är de faktiskt inte. Det blir nog bra när de är klara (för det skall de väl i alla fall bli?!). Att de skulle vara skrotade är, mig veterligen, en grov vilseledning. Hur är det med faktakunskapen på Vi i Vasastan?

  43. 43
    Per vid Solnabron 2010-05-28 18:51:02 Anmäl

    Inte mindre sol

    Susanne, det blir bara 6% mindre soltimmar i Vasastans bakgårdar med Tors Torn, den tid som tornen över huvud taget kan skymma solen. Det är lätt att skrämmas med lösa påståenden men så mycket mer övertygande om man har på fötterna med vad man hävdar. En av de där bakgårdarna är min egen, för övrigt, och jag hade sett fram emot en utsikt som inte är så skrämmande platt som Stockholm är idag. (Nej, kyrktorn räknas INTE.)

  44. 44
    Per vid Solnabron 2010-05-28 18:48:33 Anmäl

    Inte ensam

    Ingrid är inte alls ensam om att inse att staden behöver byggas på höjden istället för bredden. Ju mer staden breder ut sig desto längre blir det mellan människor och natur, mellan bostad och arbete och längre distanser att frakta varor och gods av alla de slag. Inte heller är det hållbart att säga att ingenting nytt skall byggas, eller att nyinflyttade måste nöja sig med att bo utanför staden. Staden måste vara till för de som vill bo där, den kan inte monopoliseras av historien. Dessutom ogillar jag verkligen påståendet att högt skulle vara samma sak som fult. Arkitektskolan är skitful, och låg. Chrysler building är vacker, och hög. Bygg snyggt, för all del, men bind inte stadens fötter när den måste få växa organiskt.

  45. 45
    Ingrid på Gävlegatan 2010-05-28 13:30:10 Anmäl

    Sommarhalvåret är sex månader

    Vi säger att sommaren är kort men dagen efter vårdagjämningen är ju dagen längre än natten och det fortsätter den med fram till höstdagjämningen. Skall man tvunget jämföra med NYC så ligger det på ungefär samma breddgrader som Madrid och har inte alls lika många ljusa nätter som vi har. Alla får självklart tycka som de vill och jag tycker att höga hus är vackra och att de passar mycket bra alldeles i kanten på stenstaden. Synd bara att det blir så mycket kontor. Folk behöver bostäder. Byggs det mera bostäder så kommer så småningom priserna att sjunka och det blir lättare för folk att få råd med en bra bostad. Gärna som mina grannar.

  46. 46
    Knut 2010-05-24 16:31:35 Anmäl

    Stockholm är Stockholm..

    .. och NYC är NYC. Ja "Ingrid på Gävlegatan", du är ensam om att tycka att Babels torn är vackra. Håller med Susanne. Att bygga högt är inte bara fult och passar inte in i en nordisk stad utan är även dyrt. Endast till för kommunpampar med stora egon.

  47. 47
    Susanne 2010-05-24 16:17:34 Anmäl

    Bygg lägre

    Tycker inte att 145 m höga byggnader passar särskilt bra i en nordisk huvudstad. Vi har trots allt barta två korta sommarmånader med behagliga mängder ljus, så varför skymma solen med Tors torn? För höga byggnader skulle dessutom ge en assymetrisk stadssilhuett. Håller med Ingrid på Gävlegatan om att trappsstegsgavlarna är vackra, men varför så högt?

  48. 48
    Ingrid på Gävlegatan 2010-05-23 12:13:00 Anmäl

    Tornen är vackra

    Är jag verkligen ensam om att tycka om förslaget? Jag gillar särskilt trappstegsformen som jag tycker följer upp de vackra trappstegsgavlar som finns på flera hus i området. Möjligen skulle fasaderna kunna smyckas något men de rena linjerna har också sin skönhet. Sedan tycker jag om höjden. Att de skymmer solen är nys. Tornen står i norr. Kanske får jag en timme mindre sol i mitt sovrumsfönster per dag men det kan jag leva med. Får jag önska så vill jag ha en stor underjordisk knutpunkt i källarplanen under tornen. Bygg ett gemensamt utrymme med tunnelbaneuppgång, livsmedelshall (helst PrisXtra), Apotek, blomsteraffär, fik och annan handel. I tornen önskar jag butiker och restauranger i gatuplan, några företagsvåningar och bostäder, framförallt bostäder. Folk behöver någonstans att bo. Låt dem göra det. Gärna på min bakgård. Ett av tornen skall förresten ha en restaurang med skybar högst upp. Önska kan man ju göra. :)

  49. 49
    Lisas 2010-05-20 19:38:37 Anmäl

    Tänk på ljuset

    Kära stadsplanerare! Var finns ljuset!!!I I den nya stolta byggboomen i Stockholms innerstad verkar man helt glömma bort vår dystra mörka halva av året. Det blir för mörkt med för höga byggnader och trendiga svarta fasader, som redan har byggts bl a vid Norra Bantoget och vid Centralen. Låt oss få ljusare byggnation och områdesplanering till Torsplan och Norra Stations området.

  50. 50
    Fredrik 2010-05-18 08:36:03 Anmäl

    Ej skrotade

    Tornen är ej skrotade. Det är bara fasad på husen som kommer att omarbetas. Höjd och form på tornen är spikade i stadsbyggnadsnämnden. Nytt förslag på hur tornen kommer att se ut kommer i juni. Förhoppnings vis blir dem lite högre. 200 meter höga så vi bräcker turning torso i Malmö.

  51. 51
    Olof 2010-05-16 23:12:33 Anmäl

    En lättnadens suck

    Ja, det är fantastiskt att tornen skrotas. Vi är många som drar en lättnadens suck! Så går det när man inte låter stockholmarna bestämma om sin stad!

  52. 52
    Jens 2010-05-03 22:35:13 Anmäl

    Tornen

    Bra att projektet skrotas. Ett politikertrick går i graven att få in pengar för tomträtten till höghusen så att man kan finansiera byggnationen av Norra Station. Tornen var ett lita galet förslag som ombyggnaden av Slussen . Höghus av detta slag är främmande för den Stockholms gatubild och särskilt Röda Bergsområdet. Så höga byggnader skapar en slagskugga över hela Röda Bergsområdet. Inte så trevligt för alla dem som idag har soliga innergårdar och balkonger i området. -Vadå "maffig entré " till Norra Stationsområdet ? ! Förstår inte tanken, faktiskt? Tornen var inte avsedda som bostäder utan som kontorshus. Vilka företag skulle hyra där? Hur många skulle jobba i husen? Infrastrukturen i området i övrigt - hur skulle det fungera med arbetsplatser för kanske 10 000 människor i Röda Bergsområdet? Häpnadsväckande ogenomtänkt förslag- skönt att tornen är och förblir en skrivbordsproduket i politikervärlden! Vasastansbo

  53. 53
    Kvinna 55+ 2010-05-03 18:55:02 Anmäl

    Jag är inte påtänkt

    Jag kommer inte att ha råd att bo i den nya stadsdelen och det har inte studenter, ensamstående föräldrar och vanliga pensionärer heller.

  54. 54
    Erik 2010-04-30 21:31:29 Anmäl

    Trist...

    ...att protestbrigaderna får bestämma allt i denna stad. Tors torn var riktigt mäktiga men det blir väl som med Hagalunds pinne som bara blev en ful stubbe på södermalm. Vill man bo i en liten Astrid Lindgren-utopi så är hela Sverige proppat med lågbyggda landsortshållor.

  55. 55
    Hanna 2010-04-27 16:54:25 Anmäl

    Bygg en båge!

    Fantastiskt att bortglömda Norra Stationsområdet ska utvecklas och att Solna och Stockholms stad byggs ihop! Jag gillar idén med en entré men tycker att höghuskonceptet inte alls passar in på den platsen. Jag skulle gärna se att en båge byggs som entré, i stil med historiska Triumfbågen i Paris, kanske med intressanta formationer med anknytning till svensk forskning. Om höghusidén ska behållas tycker jag att den passar bättre in på andra sidan Norra Stationsområdet, mot Solna till.

  56. 56
    Christian 2010-04-26 00:47:35 Anmäl

    Vaddå "Skrotat!"?

    Höjden, formen och placeringen står fast enligt kommunfullmäktiges beslut. Däremot "tittar" man på fasadernas utformning. Ändra därför rubriksättningen till den enda rimliga: "Skrota Tors torn nu!".

  57. 57
    Torbjörn 2010-04-25 18:47:56 Anmäl

    usla arkitekter?

    Kanske är det så att arkitektur i Sverige just nu är vid ett lågvattensmärke. Titta på förslagen till Slussen: skrymmande, alltför stort, ingen skönhet, ingen lätthet. Generellt sett förefaller arkitekterna förväxla voluminositet och storhet. Parollerna kill your darlings och less is more är angelägna och högaktuella.

  58. 58
    Ylva Larsson 2010-04-25 16:24:58 Anmäl

    JA = NEJ

    Det är tokstolligt att tolka ifrågasättanden som om de innebär ett nej! Placeringen och innehållet i och gestaltningen av de höga husen de sk Tors Torn är av stort intresse och bör därför kunna diskuteras. Att dessa notoriska JA-sägare inte kan tänka sig att ta en diskussion om en placering närmare Solna är en gåta. Detta om något är att vara emot och säga NEJ till en positiv och kvalitetsburen utveckling. Låt er utmanas av Atkins självförsörjande Lighthouse i Dubai. http://www.atkins-me.com/ProjectDetail.aspx?ProjectID=136

  59. 59
    Richard Ahlsröd 2010-04-25 12:08:33 Anmäl

    Bromsklossar

    Skall det inte finnas alternativ till landsbygden i Sverige? Jag vill bo i en dynamisk storstad av internationella mått. Det vill säga att kunna uppleva nya stadsdelar som har sin egen prägel med ett myllrande folkliv. Det lär jag knappast få uppleva om stadsutvecklingen fortskrider som den alltid har gjort med dessa "nejsägare" som vill ha det som det alltid varit. Jag tycker absolut att Tors torn skall byggas! Med tanke på att Hagaparken ligger runt hörnet till området tycker jag att man skall ta bort den parkliknande kil som löper i mitten av området, från väster till öster. Bygg istället lite glesare eftersom husen blir högre. Så länge vi inte tillåter nya höghus någonstans kommer det alltid att bli disskussioner när nya förslag kommer upp.

  60. 60
    Nils Erik 2010-04-25 09:33:42 Anmäl

    Andra förslaget var sämmre än det första

    Det första förslaget såg oproportionerling ut eftersom det var bredast högst upp. Om man bara justerat det lite så att det varit bredast på mitten tror jag att det kunde blivit snyggt.

  61. 61
    Ylva Larsson 2010-04-24 21:24:29 Anmäl

    Inga bostäder !

    De föreslagna tornen innehåller inte bostäder. Här föreslås endast kontor och hotell.

  62. 62
    Iréne 2010-04-24 20:21:03 Anmäl

    Fel plats

    Fek plats för dessa torn..Håller med Gunilla 0424.Men anser inte vi behöver dessa torn över huvudtaget.....

  63. 63
    Helene Backlund 2010-04-24 18:16:02 Anmäl

    Vilken lättnad!!

    Tornen är som ett dåligt skämt från en svunnen tid! Onödigt tokhöga.Vilken lättnad och glädje jag känner över att de inte byggs. Lägg ut uppdraget på flera arkitekt kontor som får utarbeta några förslag och kanske att allmänheten sedan får möjlighet att rösta fram ett av förslagen.

  64. 64
    Torbjörn Kolsrud 2010-04-24 17:49:40 Anmäl

    Tors torn till Polen

    Avsluta projektet och flytta det till Polen. Arkitekturen i Warzawa har uppenbarligen inspirerat upphovsmannen. Låt herr Wolodarski göra en insats i vårt grannland. Där kunde han bygga ett tvillingtorn i den polska huvudstaden till minne av den fallne presidenten. Wolodarskis segerport passar mycket bättre i kulturpalatsets Warzawa.

  65. 65
    Gunilla 2010-04-24 16:15:31 Anmäl

    Bygg människovänligt

    Idén med en portal till området är bra, men tornen måste bli mycket lägre. Husen också. Vi har så få soltimmar i norden, bygger man så tätt och högt som enligt byggplanen för Norra Station så blir det en skuggig och dyster miljö. Runt sådana här höga byggnader tenderar det också att bli väldigt blåsigt, vilket ju inte direkt gör det trivsammare att bo eller vistas där. Jag vill gärna att innerstaden skall bli större och byggas ihop med till exempel Solna, men det innebär inte att husen behöver bli högre. Stockholm har sin charm med förhållandevis låga hus och sin närhet till vatten och grönområden. Det är det Stockholm vi älskar och som gör staden attraktiv för så många. Låt oss bevara och utveckla staden så att fler får möjlighet att bo och arbeta i innerstaden. Bygg ut staden i omkrets istället för på höjden! Vill också slå ett slag för miljön, var finns miljötänket i byggplanerna för Norra Station? (Om det finns ett sådant tänk har det inte kommit fram i medias rapportering.)

  66. 66
    Garman 2010-04-24 12:03:54 Anmäl

    Bygg på höjden

    Det är egoistiskt av oss som bor i stan att inte göra rum för andra som vill flytta hit. Det bästa sättet är att bygga på höjden det ger utrymme för flera boende och det finns många som vill bo högt. Bygg tornen så höga det bara går så blir vi fler i Vasastan det är trevligt och solidariskt med alla som idag inte får plats Bygg tornen så höga som det bara går

  67. 67
    Peter 2010-04-20 15:31:15 Anmäl

    Sänk dem!

    Självklart måste tornen bli lägre i det nya förslaget. 145 meter är ju som kaknästornet. Över 100 meter ser jag som otänkbart. Däremot tycker jag att formen känns spännande...

Skriv kommentar

  Jag godkänner villkoren (Läs villkoren här)

Tipsa en vän

Detta är en utskrift från viivasastan.se

Postadress: Box 5290, 102 46 Stockholm
Besöksadress: Vallhallavägen 184
Tel vxl: 08-545 870 70
Fax: 08-545 870 89
E-post: info@direktpress.se

Featurekolumn

Vasastan BK

Blogg RSS

/Global/Sodermalmsnytt/Puffar/Blogg_rss-128.png
 

Extrakolumn

Veckans fråga

Vilket färdmedel föredrar du i stan?




 

Senaste Numret

RSS: Nyheter & Debatt

/Global/Sodermalmsnytt/Puffar/rss-128.png

På Gång

/Global/Vi%20i%20Vasastan/Puffar/kallender.jpg

TV-Tablå

/Global/Vi%20i%20Vasastan/Puffar/Gammal%20TV2.jpg