Hoppa till textinnehållet

Huvudkolumn

Publicerad 2013-03-04 Skriv ut Tipsa en vän

Ny skolstrategi - fler i mål?

Väsby Välfärd har fattat beslut om en ny skolstrategi som förväntas få fler elever att nå målen för undervisningen i grundskolan. Strategin innebär att lärarna genom kollegialt samarbete ska utveckla undervisningen för att få fler elever i mål.

Den nya skolstrategin – alla i mål– är en strategi som jobbats fram av Väsby Välfärd under hösten. Syftet är precis som namnet benämner att alla elever i de kommunala skolorna i Upplands Väsby kommun ska lyckas i skolan och att ingen elev ska sluta skolan med otillräckliga kunskaper.

– Tanken är att vi ska lyfta resultaten så att eleverna får ännu bättre möjlighet att läsa vidare och uppnå de mål de har i livet, säger Barbro Johansson, chef Väsby Välfärd.

Strategin har arbetats fram genom en kartläggning av skolornas och elevernas resultat, och en viktig del i den nya strategin är kollegialt samarbete där lärare utvecklar undervisningen tillsammans.

– Det här är inget hokus pokus utan en medveten strategi baserad på vetenskaplig forskning, säger Johansson.

Johansson nämner som exempel Rubyskolan, där pedagoger i matematik gick samman och tittade på varandras resultat för att se vilka delar i underviningen som eleverna lärde sig bättre eller sämre av. Samarbetet fick stor framgång vilket även ledde till att några av lärarna tilldelades årets lärarpris av kungliga vetenskapsakademin, Ingvar Lindqvistprisen 2013, för sitt inspirerande arbete i bland annat matematik.

– Läraryrket är ganska ensamt och man jobbar ofta enbart inom det egna klassrummet. Men det vi märkt är att när pedagogerna kommunicerar med varandra så händer det mera och elevernas resultat blir bättre.

En annan viktig del är att man utveckla bedömningen av elevernas resultat genom att tillämpa en så kallad formativ bedömning. Där är dialogen om vad eleven ska klara och hur den ligger till kunskapsmässigt viktig. Genom att mer på djupet resonera om hur eleven har förstått en uppgift eller problem kan läraren hjälpa eleven vidare

– Vi har jobbat fram strategin för att vi tycker att vi har för många elever som går ut grundskolan utan behörighet till gymnasiet. Siffrorna har legat på att kring 80 procent av eleverna klarar målen.

Skolstategen Per Kornhall har samanställt den vetenskapliga forskningen som strategin grundar sig på i form av ett häfte artiklar som de kommunalt anställda pedagogerna har fått tagit del av. Förhoppningen är nu att pedagogerna ska ta till sig av materialet och införliva i sitt arbete.

– Vi har fått väldigt god respons från pedagogerna. Det finns en längtan efter att få utveckla det pedagogiska lärandet, säger Johansson.

Kommentarer

(0) Visa senast först

Skriv kommentar

  Jag godkänner villkoren (Läs villkoren här)

Tipsa en vän

Detta är en utskrift från viiväsby.se

Postadress: Väsby & Sollentuna Tidnings AB, 194 61 Upplands Väsby
Besöksadress: Kanalvägen 1 A 2 tr
Tel vxl: 070-7878707
E-post: redaktion@viivasby.se

Extrakolumn

Här äter du bäst i Väsby!

/PageFiles/186531/Lunchkartapuff.jpg

Senaste numret

Veckans fråga Har du bokat sommarsemestern?

Gör din röst hörd!

Visa dina bilder!

 

Hela sommardeckaren 2013!

Annonsera på hemsidan!

Vill du annonsera på webben? Kontakta oss!